چگونه اضطراب بازگشت به مدرسه را کاهش دهیم؟

برخی از دانش‌آموزان که از مشکل اضطراب یا اختلالات اضطرابی رنج می‌برند، در شروع فصل پاییز و بازگشت به مدرسه با شدت گرفتن علائم روبرو می‌شوند.

نشانه‌های اضطراب بازگشت به مدرسه

درصورت مشاهده این علائم، والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندان آنها در معرض اضطراب بیش از حد ناشی از بازگشت به مدرسه قرار دارد:

  • فرزندتان مدام سوالاتی در مورد مدرسه، حضور دوستان قدیمی در کلاس جدید، پیدا کردن دوست جدید، اخلاق و رفتار معلم جدید مطرح می‌کند.
  • فرزندتان علائم جسمی مانند سردرد، دل‌درد، تب در شرایط عدم وجود یک بیماری واقعی از خود بروز می‌دهد.
  • تغییرات قابل توجهی در الگوی خواب فرزندتان ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثل، دیر به خواب می‌رود یا در طول شب با کابوس و نگرانی از خواب بیدار می‌شود.
  • از فعالیت‌های مرتبط با مدرسه مانند حضور در اردوها یا جشن‌های مدرسه خودداری می‌کند.

والدین چگونه می‌توانند به کاهش اضطراب فرزند خود کمک کنند؟

قطعا همه والدین تلاش می‌کنند از قرار گرفتن فرزند خود در شرایطی که باعث اضطراب و نگرانی آنها می‌شود، جلوگیری کنند. بهترین کمک والدین به فرزندان در این شرایط، درک احساس و کمک به یافتن راهی برای کاهش سطح استرس و نگرانی آنها است.  

مثلا اگر فرزند شما هنگام سوار شدن به سرویس مدرسه دچار اضطراب می‌شود، می‌توانید فرزندتان را تا زمان سوار شدن به سرویس همراهی کنید. در روزهای بعدی سعی کنید حس اعتماد به نفس را در فرزندتان برای انجام این کار به تنهایی تقویت کنید و در عین حال، این مراقبت از راه دور و بدون آگاهی فرزندتان را ادامه دهید.  

چند روز قبل از شروع مدرسه، یک روز عادی مدرسه را تمرین کنید: صبح زود از خواب بیدار شوید، صبحانه بخورید، کیف مدرسه را آماده و با یکدیگر، مسیر خانه تا مدرسه را طی کنید. در صورت امکان، وارد مدرسه شوید و در محیط آن قدم بزنید. این مسیر را تا خانه برگردید و در طول راه، در مورد مشکلات و چالش‌های احتمالی مانند یافتن دوستان جدید صحبت کنید.

تغییر الگوی خواب با توجه به تعطیلات تابستانی و مدت‌ زمان طولانی‌تر بیدار ماندن، اندکی زمان‌بر است. سعی کنید برنامه منظمی برای خواب فرزندتان داشته باشید تا به موقع تکالیف مدرسه را انجام داده و بتواند زمانی را به فعالیت‌های دیگر مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه اختصاص دهد.

در مقابل رفتارهای اضطرابی فرزندتان از جمله سوار نشدن به سرویس مدرسه یا نرفتن به مدرسه، رفتار خونسرد و توام با آرامشی داشته باشد. با فرزندتان صحبت کرده و او را آرام کنید. در صورت نیاز، فرزندتان را تا چند روز، هنگام رفتن و بازگشت از مدرسه همراهی کنید.

در صورت ادامه پیدا کردن مشکل اضطراب، با مشاور مدرسه، متخصص بهداشت روانی یا روانشناس اطفال مشورت و توصیه‌های آنها را به دقت اجرا کنید.

همواره به یاد داشته باشید که این رفتارها ناشی از مشکل اضطراب و استرس فرزندتان است، بنابراین از سرزنش و برخورد تند با آنها جدا خودداری کنید.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: harvard.edu

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا