تفاوت طوفان استوایی و طوفان هاريكين‎چیست؟

درحالی‌که سواحل شرقی ایالات‌متحده برای رسیدن طوفان فلورانس آماده می‌شود، بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی، شاهد طوفان بزرگ‌تری است که با عنوان ابر تایفون مانگوت یا Super Typhoon Mangkhut نام گرفته است.

طوفان، تایفون و گردبادها و طوفان‌های موسمی همگی نام‌های مختلفی برای انواع طوفان محسوب می‌شوند. طوفان‌هایی که در سرتاسر اقیانوس آرام غربی و در نیمکره شرقی کره زمین رخ می‌دهند، تایفون نامیده می‌شوند، درحالی‌که طوفان‌های اقیانوس اطلس و شرق اقیانوس آرام و نیمکره غربی، طوفان نام داشته و طوفان‌های اقیانوس آرام جنوبی و اقیانوس هند به‌عنوان سیکلون یا طوفان‌های موسمی شهرت دارند.

تایفون در حقیقت به طوفان‌های استوائی مناطق گرمسیر گفته می‌شود و این ابر تایفون یکی از ۵ طوفان قدرتمند تاریخ اقیانوس اطلس شناخته می‌شود. پژوهشگران تخمین می‌زنند سرعت وزش باد این طوفان از ۱۵۷ مایل در ساعت نیز تجاوز کند. این طوفان سواحل هنگ کنگ و ماکائو را به‌شدت در هم نوردیده و در کشور گوام سیل به وجود خواهد آورد. کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند احتمال دارد که در ساعت‌های آینده این ابر طوفان تقویت‌شده و به فیلیپین برسد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که بارش باران و سیلاب‌های سنگین در منطقه رخ‌داده و آسیب‌هایی جدی در کشورهای فوق به وجود آورد. حال سؤالی که برای بسیاری از مردم ایالات‌متحده امریکا پیش می‌آید این است که چرا طوفان مانگوت به‌عنوان یک توفان فوق‌العاده نامیده می‌شود درحالی‌که طوفان فلورانس در ایالات‌متحده آمریکا، یک طوفان عادی محسوب می‌شود؟

در پاسخ باید گفت که طوفان، تایفون و گردبادها و طوفان‌های موسمی همگی نام‌های مختلفی برای انواع طوفان محسوب می‌شوند. طوفان‌هایی که در سرتاسر اقیانوس آرام غربی و در نیمکره شرقی کره زمین رخ می‌دهند، تایفون نامیده می‌شوند، درحالی‌که طوفان‌های اقیانوس اطلس و شرق اقیانوس آرام و نیمکره غربی، طوفان نام داشته و طوفان‌های اقیانوس آرام جنوبی و اقیانوس هند به‌عنوان سیکلون یا طوفان‌های موسمی شهرت دارند. از منظر دانشمندان علوم هواشناسی، یک هرکدام از این طوفان‌ها می‌توانند تا مساحتی بالغ‌بر هزار مایل را درگیر کنند.

برای طبقه‌بندی این طوفان‌ها ازنظر علمی، به‌عنوان یک طوفان گرمسیری عادی، سرعت باد طوفان باید به حداقل ۷۴ مایل در ساعت برسد. اگر باد با طوفان به‌سرعت ۱۱۱ مایل در ساعت بالغ شود، عنوان آن به طوفان شدید و یا ابر طوفان ارتقا پیدا می‌کند.

کری امانوئل (Kerry Emanuel)، دانشمند موسسه فناوری ماساچوست، در این رابطه اعتقاد دارد که طوفان‌های آتلانتیک، سهم عمده‌ای از پوشش رسانه‌ای در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده‌اند. درواقع این طوفان‌ها تنها حدود ۱۱ درصد کل سواحل استوایی را درگیر خود می‌کنند.

طوفان دریایی typhoon نوعی طوفان دریایی مناطق استوائی است که بیشتر در غرب بخش‌های شمالی اقیانوس آرام و در فاصله مدارهای ۱۸۰ تا ۱۰۰ شرقی دیده می‌شود. به باور کارشناسان، این طوفان‌ها قوی‌ترین طوفان‌های موسمی در کره زمین به شمار رفته و تقریباً یک‌سوم طوفان‌های دریایی کل کره زمین در این منطقه رخ می‌دهد.

وقوع این نوع طوفان ارتباط مستقیم با شرایط آب هوائی دارد و زمانی که آب سطح دریاها بیش‌ازحد معمول گرم شده و میزان رطوبت در لایه‌های پائینی و میانی تروپوسفر بالا رود هم‌زمان شرایط بدون ثبات در اتمسفر به وجود می‌آید که سبب ایجاد مراکزی با فشار کم در سطح دریا و سواحل شده و به‌این‌ترتیب طوفان شکل می‌گیرد. پژوهشگران اعتقاددارند هم‌زمان با افزایش و سرعت‌گیری روند تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، باید شاهد وقوع طوفان‌هایی قوی‌تر نیز بود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: nationalgeographic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا