چه برسر هابیت های باستانی آمد؟

سال 2003 در جریان حفاری‌های باستان‌شناسی در غار آهکی لیانگ بوا (Liang Bua) در جزیره فلورس (Flores) اندونزی، بقایای اسکلت یک زن با قد در حدود 1 متر کشف شد.

به اعتقاد برخی دانشمندان، این اسکلت احتمالا متعلق به گونه منقرض شده انسان فلورسی (Homo floresiensis) معروف به هابیت (Hobbit) است و جزیره فلورس، سکونتگاه انسان‌های کوتوله (pygmy people) و موجودات کوتوله دیگری مانند فیل کوتوله (pygmy elephant) بوده است.

باستان‌شناسان براین باورند که انسان‌های کوتوله پیش از منقرض شدن در حدود 13 هزار سال قبل، به مدت هزاران سال در کنار انسان‌های مدرن زندگی می‌کردند.

مطالعه جدیدی که نتایج آن در مجله Human Evolution منتشر شد، نشان می‌دهد که هابیت‌های باستانی در حدود 50 هزار سال قبل در اثر مجموعه‌ای از رویدادها از بین رفتند.  

"هابیت‌ها" تقریبا در زمان حضور انسان امروزی یا هومو ساپینس (Homo sapiens) در جزیره فلورس منقرض شدند. این مقطع تقریبا همزمان با از بین رفتن حیوانات بزرگ جزیره از جمله فیل‌های کوتوله، دو گونه از پرندگان بزرگ گوشتخوار (لک لک مارابو (marabou stork) و کرکس) و اژدهای کومودو بود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، جای تعجب است که چگونه تمامی این 5 گونه (هابیت‌ها، فیل کوتوله، لک لک مارابو، کرکس و اژدهای کومودو) با هم از بین رفتند. به نظر می‌رسد که احتمالا تغییرات آب و هوایی، فعالیت‌های آتشفشانی و ورود انسان‌های امروزی، دلایل منقرض شدن این گونه‌ها بوده‌اند.

نمونه‌های رسوبی از بقایای 284 هزار حیوان و 10 هزار قطعه ابزار سنگی نشان می‌دهد، فوران آتشفشانی در حدود 50 هزار سال قبل باعث ایجاد یک جریان آذرآواری (pyroclastic flow) شد که احتمالا عامل مرگ ساکنان شهر باستانی پمپئی (Pompeii)  بوده است و شاید این فوران، باعث از بین رفتن انسان فلورسی نیز شده باشد.

از سوی دیگر این موضوع مطرح می‌شود که انسان امروزی حدود 46 هزار سال قبل وارد جزیره فلورس شد. این نخستین شواهد از حضور انسان مدرن در اندونزی است و می‌تواند دلیل تغییر در اکوسیستم منطقه باشد.

انسان فلورسی ابزار خود را از یک سنگ آتشفشانی موسوم به توف (tuff) تهیه می‌کرد. درعین حال، انسان‌های مدرن بیشتر از سنگ رسوبی چرت (chert) برای ساخت ابزار خود استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد که انسان‌های مدرن با این ابزار قادر به شکار بهتر فیل‌های کوتوله و دو گونه پرندگان و درنتیجه، انقراض آنها شدند. در نهایت، انسان فلورسی به دلیل کمبود منابع غذایی، از بین رفت.

 

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا