تکرار آلودگی هوا و نسخه‌ بی فایده مسوولان

یکی از متهمان آلودگی هوای تهران، اتوبوس ‏های فرسوده تهران هستند که در هرجای تهران به چشم می‌آیند. به‌گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیش‌از 50 درصد اتوبوس‌‏های در حال تردد در تهران فرسوده هستند.

هم اکنون 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد می‏ کنند که از این تعداد 3500 دستگاه به سن فرسودگی رسیده‏اند. از تعداد آمار اتوبوس‏های تهران 70درصد در دست بخش‌خصوصی و 30درصد دیگر در اختیار شهرداری است. همچنین عمر مفید اتوبوس ‏های شهری 8 سال است و بعد از8سال باید از ناوگان خارج شوند. کارشناسان شهری می‏گویند بیشتر اتوبوس‌‏های داخل‌شهری نیازمند نوسازی و بهینه‌سازی به‌صورت مداوم هستند؛ زیرا میزان آلایندگی باعث افزایش آلودگی هوا می‏شود و این اقدامات باید در طول سال و قبل از فصل آلودگی هوا انجام شود.

به گفته کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، هم اکنون 76 درصد اتوبوس‌ها و تمام خودروهای ون در حال تردد در تهران به پایان عمر خود رسیده و این بر تشدید آلودگی هوا اثر مضاعفی دارد. بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شده امسال 10 هزار دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شود اما تاکنون 300  دستگاه تاکسی  جایگزین شده است.

پنج هزار دستگاه اتوبوس تهران نیاز به نوسازی دارند

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران عنوان کرد: عمر بسیاری از خودروهای سنگین که در شهر تهران تردد می کنند به بیش از 40 سال می رسد و اگر امسال پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری نوسازی نشوند، تغییر عمده ای را در میزان آلودگی هوای کلانشهر تهران احساس نخواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه کرد: از سال 1390 تاکنون 1546 دستگاه اتوبوس فرسوده نوسازی شده اند و تعداد مینی بوس های نوسازی شده از سال 95 تا کنون 695 دستگاه بوده است. یکی از آلوده ترین مناطق تهران، منطقه 12 است که باعث شده تا اکثر اتوبوس های حاضر در این منطقه گازسوز شوند.

استاندار تهران اضافه کرد: باید سهمی برای کامیون‌ها، کامیونت‌ها و کشنده ها برای کلانشهرها باید در نظر گرفته شود.

توقف 4 درصد اتوبوس‌های فرسوده در مهرماه

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از اول مهرماه تردد اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی ممنوع است و تصورمان این است که 3 تا 4 درصد اتوبوس‌ها نتوانند موفق به دریافت معاینه فنی شوند.

وی با اشاره به جزییات برنامه‌های معاونت ترافیک برای استقبال از مهر ماه گفت : شهرداری و استانداری تهران به‌صورت مشترک پیشنهادی را برای شناور شدن ساعات کار در دو هفته ابتدایی مهرماه به دولت داده‌اند که ساعت کار از ساعت ۷ تا ۸.۳۰ شناور باشد. شناور شدن ساعت کار باید با موافقت دولت انجام شود و مانند سال گذشته باید از سوی دولت در قالب بخشنامه ابلاغ شود.

اتوبوس‌های دست دوم خارجی؛ معضل جدید پایتخت

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران درباره رویکرد جدید شهرداری تهران برای خرید و استفاده از اتوبوس های دست دوم، گفت: به طور حتم استفاده از تجهیزات و وسایلی که دچار نقص و مشکل فنی هستند، خود یک معضل جدید و بزرگ برای پایتخت خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی اولویت شهرداری تهران، باید خرید تجهیزات و وسایل نقلیه داخلی و سپس وسایل نقلیه نو و صفر خارجی باشد، زیرا عملا خرید اتوبوس با عمر بالای 5 سال، تهران را در سال های پیش روی دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متولیان حوزه مدیریت شهری باید برنامه ریزی دقیقی را برای استفاده از وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس های داخلی صورت دهند، البته این مسئله در صورت تقویت و کیفیت بخشی به تولیدات داخلی باید محقق شود.

اتوبوس‌های بی کیفیت شماره گذاری نمی‌شوند

محمد محمودی شاه نشین، عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوس دست دوم، گفت: به طور حتم تمام نهادها و دستگاه های متولی در برنامه ریزی های خود در گام نخست باید سلامت شهروندان را در نظر بگیرد.

نماینده مردم شهریار، قدس، ملارد در مجلس شورای اسلامی، کیفیت و استاندارد را ملاک خرید اتوبوس های درونی شهری برای پایتخت دانست و افزود: به طور حتم اگر شهرداری اقدام به خرید اتوبوس های بی کیفیت و غیراستاندارد بکند، نیروی انتظامی این وسایل نقلیه را شماره گذاری نمی کند.

وی ادامه داد: در گذشته نیز بحث خرید اتوبوس های برقی از سوی شهرداری تهران مطرح شده بود، حال باید مشخص شود که آیا طرح جدید این نهاد نیز مبتنی بر برنامه ریزی قبلی است یا اینکه واقعا می خواهند اتوبوس های دست دوم دیزلی را جایگزین ناوگان فرسوده کنند.

فیلتر دوده منتظر نرخ ارز

در سال‏‌های گذشته تنها 50 فیلتر دوده در اتوبوس‏‌های شرکت واحد نصب شده است. به‌تازگی این آمار را معاون ترافیک شهرداری تهران اعلام و تاکید کرده است تلاش می‏کنیم تا پایان سال 700 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی را مجهز به فیلتر دوده کنیم. آن‏گونه که محسن پورسیدآقایی گفته فیلتر دوده محصولی وارداتی بوده و نوسانات بازار ارز بر خرید این فیلتر تاثیرگذار است.

براساس مصوبه دولت، فیلتر دوده باید در اتوبوس‏ها، کامیون‏‌هایی و خودروهای دیزلی که در سطح شهر تردد می کنند، نصب شود. دوده این خودورهای دیزلی خطرناک‏ترین ذره‌معلق در آسمان پایتخت است که 10درصد از ترکیب‌کل ذرات معلق شهر را شامل می‏شود. البته چند سالی است که باید این مصوبه اجرایی شود. با آغاز مهرماه نصب فیلتر دوده، شرط اصلی تولید و واردات خودروهای دیزلی می‏شود تا جایی که سازمان محیط‌زیست هم بر آن تاکید می‏‌کند اما به‌نظر می‏رسد اجرای آن به همین آسانی ‏ها نباشد و به فراموشی سپرده می‏‌شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا