تولید نوعی آنتی بادی برای تشخیص سرطان

مهرزاد قاری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی واحد علوم و تحقیقات گفت: EPCAM پروتئینی است که بیان آن در سلول سرطانی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش پروتئین سبب افزایش تکثیر، بقا و در نهایت جدا شدن اتصال سلول سرطانی و راهیابی به خون (متاستاز) می‌شود.

وی افزود: در این پروژه علیه این پروتئین آنتی بادی‌های منوکلونال و پلی کلونال تولید شد که قادر است EPCAM را به صورت اختصاصی در سلول‌های سرطانی شناسایی کند.

این پژوهشگر درباره مزایای این نوع آنتی بادی نسبت به نمونه‌های مشابه، افزود: این تحقیق بر اساس تولید آنتی بادی بر پایه طراحی پپتید (ملکولی شامل چند آمینواسید به هم متصل) صورت گرفته که در این روش می‌توان آنتی بادی را به طور اختصاصی علیه قسمت خاصی از پروتئین طراحی و تولید کرد.

قاری درباره نقشه طراحی شده برای اجرای این تحقیق گفت: این تحقیق جزئی از یک پروژه اصلی به مدیریت دکتر حجت الله ربانی بوده که هدف آن تولید پنلی از آنتی بادی‌های اختصاصی برای تشخیص سرطان است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمینه تجاری‌سازی نتیجه این تحقیق، امکان‌سنجی صورت گرفته است، اظهار داشت: تولید این آنتی بادی بومی است بنابراین هزینه‌های سنگین خرید آنتی بادی از خارج کشور را از دوش مردم برمی‌دارد و تولید آن در کشور مقرون به صرفه بوده و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

تحقیق «تولید آنتی بادی مونوکلونال و پلی کلونال علیه بیومارکر EPCAM و خصوصیات‌یابی آن‌ها و بررسی بیان ژن EPCAM در رده‌های سلول سرطانی» در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر فاطمه قائمی‌منش عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا و دکتر غلامرضا جوادی عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات، و مشاوره دکتر سعیده میلانی انجام شده است.