سوسیس و کالباس چه بلایی بر سر انسان می‌آورند؟

 نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد حتی مصرف کم مواد پروتئینی فراوری‌شده نیز برای سلامتی مضر هستند. هات‌داگ‌ها، همبرگرهای صنعتی، سوسیس، کالباس و … دارای انواع افزودنی‌ها و مواد نگهدارندِ و درعین‌حال سرشار از طعم‌دهنده‌ها، نمک و … بوده و در برخی موارد نیز دودی می‌شوند.

مرکز سرطان سازمان بهداشت جهانی با همکاری آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در بررسی‌های خود، پروتئین‌های فراوری‌شده را در گروه مواد سرطان‌زا دسته‌بندی کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف ۵۰ گرم پروتئین فراوری‌شده در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد مصرف‌کننده تا ۱۸ درصد افزایش دهد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی جآن‌هاپکینز در مطالعات جدید خود به بررسی تأثیرات مخرب مصرف این مواد بر سلامتی پرداختند که بر این اساس مهم‌ترین بیماری‌ها و عوارض مصرف پروتئین‌های فراوری‌شده به این شرح هستند:

سرطان روده بزرگ: مرکز سرطان سازمان بهداشت جهانی با همکاری آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در بررسی‌های خود، پروتئین‌های فراوری‌شده را در گروه مواد سرطان‌زا دسته‌بندی کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف ۵۰ گرم پروتئین فراوری‌شده در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد مصرف‌کننده تا ۱۸ درصد افزایش دهد. کورت استاریف (Kurt Straif) از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می‌گوید: میزان خطر ابتلا به سرطان روده بستگی مستقیمی به میزان مصرف پروتئین‌های فراوری‌شده دارد. این موضوع به دلیل وجود نیترات در این محصولات است که باهدف افزایش زمان ماندگاری آن‌ها به کار می‌رود. این ترکیب شیمیایی در بدن انسان به مواد عامل ایجاد سرطان تبدیل می‌شود.

بیماری‌های قلبی و عروقی: پژوهش‌های علمی نشان‌دهنده وجود ارتباط بین مواد موجود در فراورده‌های گوشتی مانند بیکن، همبرگرهای کارخانه‌ای و … با رسوب چربی در عروق قلبی است. این فرایند می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش داده و چربی‌های اشباع‌شده موجود در گوشت قرمز که در محصولاتی مانند کالباس وجود دارد، به‌نوبه خود عامل ایجادکننده بیماری‌های قلبی است.

کاهش میزان اسپرم: چربی‌های اشباع‌شده موجود در مواد پروتئینی فراوری‌شده در بدن انسان به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که تستسترون به استرادیول (estradiol) و استروژن تبدیل می‌شود که این مواد برای اسپرم مضر بوده و درنتیجه مردانی که مواد گوشتی فراوری‌شده مصرف می‌کنند دارای میزان اسپرم کمتری به نسبت سایرین هستند.

بیماری‌های کبدی: پروتئین‌های فراوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، دارای حجم زیادی از نمک‌ها هستند که موجب تجمع مایعات در بدن شده و درنهایت اختلالات کبدی را در پی دارد.

بلوغ دیرهنگام: در کنگره اروپائی اخیر غدد داخلی (European Congress of Endocrinology) که در شهر دوبلین برگزار شده بود، نتایج یک مطالعه جدید ارائه شد که بر اساس آن مشخص شد مصرف بیش‌ازحد نمک و فراورده‌های پروتئینی فراوری‌شده موجب اختلال در فرایند بلوغ و ایجاد مشکلات رفتاری از قبیل استرس می‌شود.

افزایش فشارخون و دیابت: فسفات موجود در سوسیس و کالباس و محصولات مشابه، عامل ایجادکننده فشارخون بوده و عوارض قلبی را در پی دارد. ورود بیش‌ازحد فسفات به بدن انسان سبب ایجاد هورمونی به نام FGF23 در استخوان‌ها می‌شود که به سمت قلب کشیده شده و منجر به افزایش فشارخون خواهد شد. از سوی دیگر سدیم موجود در پروتئین‌های فراوری‌شده نیز تأثیرات منفی شدیدی بر سطح قند خون انسان داشته و زمینه‌ساز بروز دیابت است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا