آیا زور مدرک به مهارت می‌چربد؟

شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اشتغال فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی گفت: میانگین بیکاری فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است که این امر نشان‌دهنده آن است که ما باید در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانشجویان را بدون شغل در نظر گرفته و مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: ایجاد دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح وسیع در آن زمان سبب افزایش بیش از حد نیاز جامعه به مراکز دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان شد که متاسفانه امروزه نیز چالش‌های موجود در حوزه آموزش عالی از آنها بی‌تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه اکنون شکل‌گیری مراکز مختلف آموزش عالی غیر استاندارد، سبب بروز مشکلاتی از قبیل بیکاری فارغ‌التحصیلان شده است، اظهار کرد: در گذشته ما تا این حد با مشکل بیکاری مواجه نبوده‌ایم. البته باید به این موضوع توجه کرد که بیکاری فارغ‌التحصیلان صرفا به دلیل فقدان شغل در کشور نیست بلکه بخشی از آن به دلیل نداشتن قابلیت‌های لازم در دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل مقطع دکتری به جامعه تحویل داده می‌شود در صورتی که ۱۵ هزار نفر از آنها مازاد هستند، افزو د: باید جلوی این افسارگسیختگی گرفته شود. باید کاری کنیم که دانشجویان علاوه بر مهارت‌های تخصصی متناسب با رشته خود در دانشگاه‌ها، مهارت‌های عمومی را هم فراگیرند.

وی ضمن بیان اینکه در بحث مهارت‌افزایی تلاش ما این است که اقدامات تسریع شود اما تعجیل صورت نگیرد و با بخش صنعت تعامل پیدا کند، به بحث اشتغال دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: بحث اشتغال موضوعی همگانی است و منحصرا به آموزش عالی مربوط نمی‌شود لذا همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این حوزه فعالیت و حمایت کنند.

شریعتی نیاسر در خصوص محورهای مورد توجه سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: یکی از نکات مورد توجه امسال، صرفه‌جویی در مسایل آموزشی است که به عنوان شعار سال نیز در نظر گرفته شده است. بر همین اساس باید تلاش کنیم تا رشته‌های کم اقبال و رشته‌های تخصصی فاقد اعتبار را حذف کنیم. امیدواریم با سیاست‌های اتخاد شده، اقدامات موثری در حوزه آموزش عالی و رفع مسایل مرتبط با آن انجام شود.

زنان باسواد ۲ برابر بیشتر از مردان، بیکارند

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اسفند سال گذشته در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی نیز گفته بود: «در زمان حاضر ۶۰ درصد دانشجویان کشور و ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از میان بانوان هستند در حالی که بیکاری میان فارغ التحصیلان زن کشور ۲ برابر بیشتر از مردان است. همچنین دولت تدبیر و امید در صدد ایجاد تعادل است تا بتواند شاهد حضور ۳۰ درصدی زنان توانمند کشور در پست های مدیریتی و همپا با مردان باشد».

زیان ده بودن 180 واحد دانشگاهی دانشگاه‌های آزاد اسلامی

متاسفانه هم اکنون دانشگاه های کشور بدون نیازسنجی لازم، اقدام به جذب دانشجو می کنند به میزانی که بنابر آخرین آمارهای اعلام شده، حدود 12 میلیون نفر در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند یا تحصیلات خود را در مراکز عالی آموزشی به اتمام رسانده اند.

چندی پیش عبدالوحید فیاضی، عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: قریب به 180 واحد دانشگاهی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور، زیان ده هستند و این موضوع اثبات می کند که متاسفانه آینده نگری لازم در تاسیس و راه اندازی واحدهای دانشگاهی لحاظ نشده است.

مشاور سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش معتقد است: نابسامانی فضای کسب و کار در کشور و پایین بودن شاخص‌های اقتصادی، مزید بر علت شده تا معضل بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی، بیش از دیگر اقشار جامعه، بروز پیدا کند.

فقدان مهارت و ارتباط آن با نرخ بیکاری

کوروش پرند، معاون پیشین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به معضل "فقدان مهارت" و ارتباط آن با تزاید بیکاری، گفت: آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای، ضمن آماده سازی افراد برای احراز شغل و کسب و کار، توانمندی شاغلان و جوانان جویای کار را در حرف مختلف تقویت می کند.

به زعم وی در سالیان گذشته، فرهنگ مدرک گرایی جایگزین فرهنگ کار و مهارت شده و می طلبد با عنایت به وضعیت و نقصان های موجود، فرهنگ کار و کارآفرینی در سنین نوجوانی و جوانی ارتقاء پیدا کند.

پرند معتقد است، بیکاری جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی به چالشی جدی در جامعه مبدل شده و باید با اجرای صحیح نظام آموزش مهارت و فناوری، بخش قابل توجهی از عارضه بیکاری مهار و کنترل شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا