اجرای تکنیک جدید برای مهار ژن‌های موثر در تشکیل بیوفیلم

فاطمه میرزایی، مجری این تحقیق گفت: آنتی بیوتیک‌ها و سیستم ایمنی بدن تنها باکتری‌های سطح بیوفیلم را نابود کرده و بر باکتری‌های عمق بیوفیلم تاثیری ندارد؛ بنابراین یافتن یک راه درمانی موثر بر مهار تشکیل بیوفیلم ضروری است.

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا موفق به اجرای تکنیک فتودینامیک تراپی همراه با رنگ ایندوسیانین گرین جهت مهار ژن‌های عامل ایجاد بیوفیلم ( ica A و ica D ) در باکتری استافیلوکوکوس اورئوس شد.

وی افزود: یکی از این روش‌ها ایندوسیانین گرین فتوری اکتیو است که در جریان مطالعه انجام شده در واحد علوم و تحقیقات، به کمک رنگ ایندروسیانین گرین و کمک تابش لیزر کم توان پنج وات با طول موج ۸۰۹ نانومتر به مهار ژن‌های ica A , ica D استافیلوکوکوس اورئوس که نقش موثری در تشکیل بیوفیلم دارند، پرداخته شده است.

به گفته وی، استافیلوکوکوس اورئوس یکی از پنج عامل شایع ایجادکننده عفونت‌های بیمارستانی به‌ویژه عفونت‌های زخم پس از جراحی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، از بیماری‌های ساده پوستی مانند کورک و آبسه تا بیماری‌های تهدیدکننده مانند مننژیت، اندوکاردیت و… را ایجاد می‌کند.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در تشریح برتری نتایج این تحقیق نسبت به استفاده از آنتی بیوتیک و مواد ضد عفونی کننده، یادآور شد: در برشمردن مزایای تکنیک اجرا شده در این تحقیق، می‌توان به عدم مقاومت به نور پس از استفاده مکرر و استفاده آسان در منطقه آسیب دیده و عوارض جانبی کم و حداقل اشاره کرد.

بر طبق این گزارش، تحقیق با عنوان «بررسی اثر ایندروسیانین گرین فتوری اکتیو بر مهار ژن ica A , ica D استافیلوکوکوس اورئوس با تکنیک RT-PCR » در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته میکروبیولوژی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر قربانعلی زادگان انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، میرزایی در پایان درباره امکان کاربردی کردن و تجاری‌سازی نتایج این تحقیق گفت: می‌توان به صورت پروتکل دارویی برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استفاده کرد.