پیوند علم و فرهنگ در رویای آب

ایران بعنوان یکی از پیشگامان عرصه مدیریت منابع آب از دیرباز همواره مشکلات آبی را بخوبی مدیریت نموده، اما امروزه گریبانگیر بحرانی ناشی از سوء مدیریت منابع آب می­باشد. محدودیت آب قابل دسترس، توزیع غیریکنواخت آن در کشور، الگوی نامناسب شهرنشینی و مراکز سکونتگاهی و شیوه تولید محصولات زراعی از منظر سازگاری با اقلیم کشور، از دیگر عوامل تشدیدکننده بحران آب در کشور است.

در این دوران که به دوران سرعت و عصر ارتباطات لقب گرفته است و فضای مجازی بر تمامی ابعاد زندگیمان تنیده شده و فرار مغزها مد روز شده است محمد قائم­ پناه جوانی نخبه با ماندن در این دیار و با علم به همه کاستی­ها و کمبودها، استارتآپی تحت عنوان کشمون  را راه­ اندازی کرده است که پشت این ایده بکر و ناب، خلاقیتی نهفته که در آخر منجر به کاهش آب مصرفی در شهرستان قائن شده است.

 کشمون پلتفرمی برای آشنا شدن و خرید بی­ واسطه زعفران از كشاورزهاست که کمک می کند زارعینی که در خراسان جنوبی (شهرستان قائن) به روش های سالم و پایدار کشت وکار می کنند، محصولشان را تهران و سایر شهرهای بزرگ بفروش برسانند. در این سیستم کشاور با حذف دلا­ل­ها سود بیشتری می­برد و از طرف دیگر مشتریان محصول با کیفیت­ تری را دریافت می­کنند. نحوه عملکرد فنی این استارت آپ خارج از حوصله این یادداشت است.

 حال که جوانی با علم و دانش خود بستری را مهیا نموده که هدف غایی آن بهینه مصرف کردن آب موجود منطقه است باید این تلاش را به صورت هنرمندانه و برای تثبت و فرهنگسازی به تصویر کشید. محمد واعظی کارگردان جوان کشورمان که خود از دغدغه ­مندان و فعالان عرصه محیط زیست است در صدد به تصویر کشیدن این تلاش و رنج مضاعف درمستندی تحت عنوان رویای آب است.

مستندی که به شدت مستقل است و کارگردانش سعی دارد با کمک مردمی هر چند اندک ولی با تعداد زیاد آن را به سرانجام برساند که برای این کار محمد واعظی از پلتفرم حامی ­جو که تجربه گرانبهایی در عرصه فرهنگ وهنر دارد بهره جسته است.

پلتفرم حامی ­جو با روش جمع ­آوری سرمایه­ های خرد یا همان جمع­ سپاری و با بهره ­گیری از کارشناسان هنر و فرهنگ و نخبگان عرصه فناوری اطلاعات بستری را فراهم نموده است که هر کس در هر کجای ایران که باشد بتواند ایده­ خود را عملیاتی کند.

 بازه­ مقادیر حمایت حامیان از ده هزار تومان تا دو میلیون تومان است که کارگردان به فراخور کمک پاداشهایی در نظر گرفته است که به نسبت میزان حمایت از لینک تماشای آنلاین مستند و درج نام تیتراژ پایانی گرفته تا درج نام لوگو، پوستر و روکش دی وی دی ادامه پیدا می­کند. برای حمایت  از مستند رویای آب می­توان به این لینک مراجعه نمود.

برای نگارنده که خود سالیان زیادی در عرصه علم و فرهنگ بوده­ام نحوه­ی ساخت این مستند و موضوع آن و اجرایی شدن مستند رویای آب مصداق عینی تحقق پیوند علم و فرهنگ است چرا که از طرفی جوانی با دانش خود استارت­آپی را برای فروش زعفران و به تبع مصرف بهینه آب به راه انداخته و از طرفی دیگر جوانی هنرمند درصدد به تصویر کشیدن این علم با ابزار هنر خود است. که برای جمع ­آوری سرمایه اولیه مستند رویای آب آن را در استارت­آپ دیگری که ان استارت آپ حامی هنر و فرهنگ است بارگذاری نموده است.

و در آخر آنچه از خروجی همکاری خوشایند علم و فرهنگ به بیرون می ­آید فرهنگسازی در مصرف بهینه آب و فرهنگسازی در حمایت از ایده ­های خلاق و بومی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا