بیماری‌های مزمن در کمین یک‌ششم مردم جهان

تمرینات ورزشی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را از شما دور کرده و متأسفانه سبک زندگی امروزی مردم جهان اجازه داشتن حرکات فیزیکی را به آن‌ها نمی‌دهد. متأسفانه مردم این موضوع مهم را فراموش کرده‌اند و بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر از مردم جهان درخطر ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند و دلیل آن نیز عدم داشتن تحرک کافی است. در این گزارش توصیه‌شده است که افراد بالغ باید دست‌کم دو ساعت و نیم در هفته به انجام حرکات ورزشی بپردازند.

این گزارش که در آخرین شماره مجله تخصصی Lancet Global Health Journal منتشرشده است اعلام می‌کند که زنان نسبت به مردان دارای فعالیت کمتری بوده و در سراسر جهان می‌توان شاهد بود که مردان ازنظر فیزیکی دارای فعالیت بیشتری هستند. متأسفانه در این گزارش ذکرشده که زنان کمتر از مردان نسبت به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی خود توجه می‌کنند.

سلامت روانی و تمرینات ورزشی

پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی در مطالعات اخیر خود دریافتند که تناوب دقیق و مدت‌زمان تمرین در طول هفته برای به دست آوردن حداکثر مزایای رفاه ذهنی افراد بسیار مهم است. نتایج این تحقیق پس از تجزیه‌وتحلیل عوامل مختلفی مانند جنسیت، درآمد و سن به‌دست‌آمده است. بر این اساس مشخص‌شده است که عدم داشتن تمرینات ورزشی موجب کاهش ۴۳٫۲ درصدی سلامت ذهنی و روانی خواهد شد. کارشناسان می‌گویند، بهترین نوع و زمان‌بندی ورزش، داشتن ۳ تا ۵ نوبت حرکات فیزیکی مناسب در طول هفته است که موجب افزایش سلامت جسمی و فکری شده و خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. در این میان انجام ورزش‌های گروهی و تیمی مانند ایروبیک، دوچرخه‌سواری و بدن‌سازی، ایدئال‌ترین نوع ورزش محسوب می‌شوند.

تمرینات ورزشی و دیابت

پیاده‌روی سریع می‌تواند به عمر شما اضافه کند. این موضوع کاملاً ازنظر علمی صحت داشته و کارشناسان به افراد دارای دیابت توصیه می‌کنند ۵ روز در هفته به تمرینات قدرتی و کششی بپردازند تا خطر بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش پیدا کند. انجام تمرینات ورزشی موجب کاهش حساسیت انسولینی در بدن شده و علاوه بر مفید بودن برای افراد دیابتی، خطر ابتلا به این بیماری را در بین سایر افراد کاهش می‌دهد.

تمرینات ورزشی و سلامت قلبی

تمرینات ورزشی هوازی به قلب و سیستم خون‌رسانی بدن کمک می‌کند تا قوی‌تر شده و از طریق افزایش جریان خون، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد مختلف کاهش دهد. داشتن تمرینات ورزشی منظم همچنین سبب کم شدن میزان کلسترول بد خون و افزایش کلسترول مفید و خوب در انسان شده و فشارخون را تنظیم می‌کند. علاوه بر این مزایای بسیار مهم، ورزش کردن سبب سوختن کالری شده و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند با انجام چهار نوبت ورزش‌های هوازی در طول هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی را در خود کاهش دهید.