سیستم اتوماسیون اداری روباتیک در راه است

RDA یا سیستم اتوماسیون اداری روباتیک (Robotic Desktop Automation) اصطلاح نسبتاً جدیدی است که در سال‌های اخیر بحث‌های متعددی پیرامون آن رخ‌داده و کمابیش در آژانس‌های فضایی استفاده می‌شود.

RDA در حقیقت زیرشاخه‌ای از RPA است که به کارمندان کمک می‌کند تا وظایف مکانیکی و مسئولیت‌هایی را که بخشی از کار روزمره آن‌ها است، انجام دهد. RDA در برخی موارد جایگزین RPA شده و آن را از فعالیت‌های صرفاً خودکار و از راه دور که معمولاً تحت RPA قرار می‌گیرند متمایز می‌کند.

به‌موازات این بحث، اصطلاح RPA یا فرایند اتوماسیون روباتیک (Robotic Process Automation) نیز از سال ۲۰۱۷ رایج شده است. حال سؤال اساسی این است که اصولاً سیستم اتوماسیون اداری با فرایند اتوماسیون اداری چه تفاوتی داشته و چگونه از این فناوری‌ها می‌توان برای ارتقا تجربه مثبت مشتریان و مراجعه‌کنندگان به بخش‌های مختلف یک سازمان استفاده کرد؟

رمزگشایی از RDA و RPA

RDA در حقیقت زیرشاخه‌ای از RPA است که به کارمندان کمک می‌کند تا وظایف مکانیکی و مسئولیت‌هایی را که بخشی از کار روزمره آن‌ها است، انجام دهد. RDA در برخی موارد جایگزین RPA شده و آن را از فعالیت‌های صرفاً خودکار و از راه دور که معمولاً تحت RPA قرار می‌گیرند متمایز می‌کند. RDA نیاز به عواملی دارد که از طریق اقدامات خودکار یا پیشنهاد‌ها خود به‌مانند یک سیستم به‌طور خودکار اطلاعات موردنیاز و مربوط به یک مشتری را به‌طور خودکار ارائه دهد.

 RPA می‌تواند بدون نیاز به حضور انسان، فعالیت کرده و سوابق مشتری را به‌طور خودکار در فواصل زمانی مشخصی، به‌روزرسانی کند. RPA و دیگر نمونه‌های مشابه که در حال حاضر در برخی از صنایع استفاده می‌شود، باهدف ارائه خدمات به مشتری و منابع انسانی در حال گسترش است. در نگاه اول ممکن است شما در سازمان خود نیاز و فشار داخلی برای پیشبرد فن‌آوری‌های مبتنی بر مشتری را احساس کنید اما RDA می‌تواند تجربه بهبود خدمات‌رسانی را برای عوامل و مشتریان به‌طور یکسان بهبود بخشد.

چرا باید از RDA استفاده کرد؟

RDA باید برای شرکت‌هایی که سعی در افزایش کارایی خوددارند، یک اولویت باشد. شما نمی‌توانید این فرصت را برای صرفه‌جویی در زمان کارمندان و مشتریان خود نادیده بگیرید. RDA یکی از سریع‌ترین راه‌های بهبود تجربه شما از سازمانتان خواهد بود. با RDA، عوامل سازمانی می‌توانند روی وظایفی که برای آن مناسب‌تر بوده و درواقع از آن لذت می‌برند، تمرکز کنند. تجربیات موجود نشان‌دهنده افزایش رضایت مشتریان از خدمات مبتنی بر این فناوری بوده و به کمک سیستم اتوماسیون اداری روباتیک، مشتریان و کارمندان ارتباط بهتر و راحت‌تری خواهند داشت.

برای شروع استفاده از سیستم اتوماسیون اداری روباتیک به چه مواردی نیاز دارید؟

شما نمی‌توانید تصور کنید که به‌یک‌باره می‌توان از سیستم RDA استفاده کرد. برای استفاده از این سیستم شما نیازمند دارا بودن پایگاه داده‌های مناسبی هستید. استراتژی‌های پیشنهادشده برای این استفاده از این سیستم، شامل موارد زیر هستند:

 • اطمینان حاصل کنید که داده‌های مربوطه که به آن نیاز دارید، ساختاریافته است. با داشتن قواعد روشنی که سیستم‌های خودکار می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند می‌توانید زیرساخت‌های استفاده از RDA را فراهم کنید.

• شما برای استفاده از RDA نیاز به داشتن سیستم‌های فناوری اطلاعات و برنامه‌های کاربردی پایدار دارید. تلاش برای برنامه‌ریزی انجام خودکار وظایف در یک محیط مبتنی بر فناوری اطلاعات که باید به‌روز شود و یا دائماً در حال تغییر باشد، در صورت داشتن زیرساخت‌های لازم، کار نسبتاً آسانی است.

• اطمینان حاصل کنید که تمام ادارات مربوطه در سراسر سازمان موردنظر شما متعهد به موفقیت RPA به‌ویژه در بخش فناوری اطلاعات هستند. اگر شما حمایت کامل اعضای سازمان خود را به‌ویژه از سطوح بالا به پایین داشته باشید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا