هنوز عدم اتصال در لایه‌های علم و فناوری مشاهده می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی در نشست هم‌اندیشی راهکارهای ترویج دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی به جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را کانون فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و افزود: بر این اساس مسئولیت تدوین برنامه در حوزه‌های کلان علم، فناوری و نوآوری به این مرکز واگذار شده است.

وی با بیان اینکه مشابه این مرکز در کشورهایی چون ژاپن، کره، کشورهای اروپایی و آفریقای وجود دارد، اظهار کرد: این مراکز در کنار دستگاه‌های اجرایی علم و فناوری ماموریت‌های آینده‌نگری و کلان نگری را دنبال می‌کند و چنین ساختاری نیز در کشور ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به سابقه راه‌اندازی این مرکز در کشور، یادآور شد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی توانمندی‌های زیادی ایجاد شده است که حوزه‌های هسته‌ای، نظامی و صنعتی از جمله نمونه‌های موفق در کشور است.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه در کشور همه اجزای علمی همچون پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، هسته‌های علمی و نوآوری ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: علی‌رغم آنکه چرخه علم و فناوری در کشور ایجاد شده است، همچنان عدم اتصال و گسیختگی در لایه‌های علم و فناوری مشاهده می‌شود.

احمدی چالش‌های مالی را از جمله این گسیختگی‌ها دانست و ادامه داد: این چالش‌ها در بخش خصوصی نیز مشاهده می‌شود و هنوز نتوانسته‌اند ارتباط منسجم با دانشگاه‌ها برقرار کنند، ولی در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این زمینه شده است، اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه پاسخ روشن و صریحی به این سوال که دانشگاه‌ها برای جامعه چه نقشی می‌توانند داشته باشند، ارائه نشده است، اظهار کرد: در این راستا ما با توجه به ظرفیت‌های مراکز علمی و دانشگاه‌ها، با کمک وزارت علوم برنامه‌هایی را تدوین می‌کنیم.

احمدی طرح "درهای باز دانشگاه‌ها" را از جمله اقدامات موثر برای ارتباط بیشتر میان دانشگاه‌ها با لایه‌های مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: این برنامه در بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا اجرایی می‌شود، به گونه‌ای که دانشگاه‌ها سمبل برداشتن حصارها با توده مردم شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه ما نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که  دیوار میان دانشگاه‌ها با جامعه برداشته شود، افزود: در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا گام‌های مهمی در این زمینه برداشته‌اند، ولی ما وارد این وادی‌ها نشده‌ایم و جرات برداشتن دیوار دانشگاه‌ها را نداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا