خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه حدود 3میلیارددلار است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محسن پور سید آقایی روز یکشنبه در هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر افزود: 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار خسارت ناشی از آلودگی هوای تهران عددی است که اقتصاد کشور به عنوان هزینه ناشی از آلودگی هوای پاتیخت آن را پرداخت می کند.

وی در ادامه با اشاره به گزارش بانک جهانی عنوان کرد: وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از کشورهای هند ،چین و قاهره بدتر است و کشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع کرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.
پورسیدآقایی عنوان کرد: برنامه‌ای 2 میلیارد دلاری به دولت پیشنهاد دادیم که در پی آن آلودگی تهران کاهش و از ضرر 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار جلوگیری می‌شود.
وی گفت: بانک جهانی راهکارهای را برای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای سنگین، توسعه معاینه فنی، توسعه خودرو پاک و توسعه مترو را ارائه کرده است.
پورسیدآقایی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای زمستان 96 اظهار داشت: این برنامه شامل نوسازی اتوبوس ها، کامیون ها، تعویض کاتالیست تاکسی ها بوده است که با اعتبار 35 هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی هوای پایتخت در نظر گرفته شده بود و در سال 97 نیز ادامه دارد.
وی گفت: در این برنامه هفت هزار و 500 میلیارد تومان سهم دولت و مابقی سرمایه بخش خصوصی و وام به بخش خصوصی بوده است و 215 میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی رانندگی در نظر گرفته شد که تاکنون 173 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
پور سید آقایی افزود: همچنین دولت اجازه فروش اوراق مشارکت به شهرداری تهران را صادر کرده است که این مبالغ در رفع آلودگی هوای پایتخت می تواند موثر می باشد.

 موتورهای دیزلی برای فرآیندهای ساخت و ساز مجوز می‌گیرند
معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای رفع کاهش آلودگی کسانی که کارهای ساخت و ساز عمرانی انجام می‌دهند باید موتور دیزلی مجوزدار داشته باشند گفت: این موضوع از طریق معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری پایتخت نیز پیگیری شده است و اقدامات مهمی انجام صورت گرفته است.

معاینه فنی در تهران 24 ساعته شده است
پورسیدآقایی با بیان اینکه کنترل معاینه فنی خودروها در کل تهران در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دنبال می‌شود گفت: تاکنون داشتن معاینه فنی در مناطق که دارای طرح زوج و فرد بودند کنترل می‌شد و توانستیم مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا را بگیریم تا طی 24 ساعت شبانه روز معاینه فنی خودروها را کنترل کنیم.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: بر این اساس مبادی ورودی تهران به 46 دوربین ثبت تخلف مجهز می‌شوند و 46 سامانه طراحی شده که کار اتصال به فیبر نوری آن انجام و مناقصه خرید دوربین ها نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در گذشته داشته‌ایم عدم رویت پلاک خودروها در شب بود گفت: همه دوربین ها در تهران به پروژکتور مجهز شدند تا در شب پلاکها رویت شوند

 80 درصد خودرو های سنگین در تهران معاینه فنی ندارند
پورسیدآقایی گفت: در کنار بزرگراه ها تیم هایی با همکاری پلیس راهور مستقر شدند و خودروهای سنگینی که قصد ورود به تهران را دارند متوقف و تست معاینه فنی انجام می دهند اما متاسفانه 80 درصد ناوگان سنگینی که درپایتخت تردد می‌کنند معاینه فنی مناسبی ندارند.
وی افزود: این خودروها یا دارای معاینه فنی نیستند و یا اینکه معاینه فنی آنان اشکالاتی دارد.

870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت می کند
وی درادامه با بیان اینکه تاکنون دوربین ها فقط تخلفات سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز را ثبت می‌کردند خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده و تغییرات نرم افزاری در دوربین ها ، 870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت و جریمه می‌کنند.
وی افزود: برای اطلاع مردم همچنین سامانه crm (ارتباط با مشتری) را راه اندازی کرده ایم تا خودروهای که قبلا از مراکز معاینه فنی تهران معاینه گرفته‌اند پس از پایان زمان قانونی، با دریافت پیامک نسبت به نداشتن و زمان تمدید معاینه فنی خود آگاه شوند.

275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند
پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه تاکنون و از زمان طرح ترافیک 275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند گفت: 60 هزار خودرو زیر چهار سال در شهر تهران تردد می کنند که به خاطر امتیاز طرح ترافیک معاینه فنی برتر دریافت کردند.
وی افزود: به این خودروها 20 درصد در طرح ترافیک تخفیف داده می‌شد و متاسفانه باید بگویم که 55 درصد خودروها صفر و زیر چهار سال نتوانستند معاینه فنی برتر دریافت کنند .
وی گفت: از هفت هزار خودروی که در تهران روزانه در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند تنها 500 خودرو دارای معاینه فنی نیستند.

 راه اندازی سامانه باربرگ
معاون شهردار تهران همچنین گفت: با راه‌اندازی سامانه بار برگ خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند و باری هستند باید مجوز دریافت کنند.
وی افزود: بر این اساس به خودروهای باری که مبدا و مقصد آنها تهران است، اجازه تردد در بزرگراه های پایتخت داده نمی‌شود و این خودروها باید از حاشیه شهر عبور کنند.
پورسیدآقایی همچنین افزود: الزام به دریافت باربرگ برای همه خودروها حتی خودروهای که مواد غذایی توزیع می‌کنند الزامیست و به شرکت‌هایی که باربرگ صادر نمی‌کنند اخطار داده می شود و خودروهایی که مصالح ساختمانی جابجا می‌کنند هم باید پوشش باری داشته باشند تا گرد و خاک آنها منتشر نشود.

 سرویس های مدارس، کارخانجات و دستگاه های نظامی و انتظامی ملزم به داشتن معاینه فنی هستند
وی در ادامه گفت: با همکاری استانداری تهران برای تمام وزیران نامه ارسال شده که طی آن هیچ شرکت و هیچ پیمانکاری که کار سرویس را انجام می دهد، تنها در صورت داشتن صورت وضعیت معاینه فنی می تواند هزینه های خود را دریافت کنند .

منشا 40 درصد از آلودگی هوای تهران تردد خودروهای سنگین است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت به صورت کلی 70 درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها است که 40 درصد ازاین آلودگی مربوط به خودروهای سنگین است.
 محسن پورسیدآقایی روز یکشنبه در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: 30 درصد از آلودگی هوای نیز مربوط به آلودگی های منابع ساکن از جمله کارخانه ها آلاینده است که در این زمینه محیط زیست پایتخت اقدامات خوبی را انجام داده و می دهد.
به گفته پورسیدآقایی با اقداماتی که انجام شده و درحال انجام است امیدواریم در پاییز و زمستان آلودگی هوا نسبت به سال گذشته کاهش یابد اما نمی توان به صورت دقیق درصدی برای این موضوع تعیین کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه کاهش آلودگی هوای تهران با 2 میلیارد دلار اعتبار که در طول 4 سال قابل رفع است، گفت: سلامتی شهروندان پایتخت که یک پنجم جمعیت کشور را دارا می باشد مهم است و امیدواریم در بودجه سال 98 دولت این موضوع را پیش بینی کند.
معاون شهردار در خصوص انتقادات برخی از اعضای شورا نسبت به گزارش امروز وی در صحن شورا نیز اظهارداشت : این گزارش برپایه اقدامات انجام شده بدون بودجه های سنگین و در حال انجام برای کاهش آلودگی هوا بود، نه برنامه هایی که در این خصوص پیش بینی کردیم و ممنوعیت تردد اتوبوس های فاقد معاینه فنی از اول مهر یکی از این اقدامات است.
به گفته معاون شهردار تهران، تجهیز تمام دوربین های سطح شهر به رصد معاینه فنی و نصب دوربین برای این منظور در ورودی های شهر از دیگر اقدامات معاونت برای طرح استقبال از مهر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای عمومی طرح دوچرخه های اشتراکی نیز گفت که این طرح هم اکنون به طور آزمایشی در2 نقطه انجام می شود اما به طور جدی از 2 هفته آینده آغاز می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا