خطاهایی که باعث دستبرد هویت شما می‌شوند

بخشی از اطلاعات مانند کد ملی، تاریخ تولد، آدرس و شماره تلفن تمام آن چیزی است که سارقان اینترنتی برای دستبرد به هویت شما نیاز دارند و تنها با قسمتی از اطلاعات شناسایی، سارق می تواند به اقداماتی نظیر جعل گواهینامه و جا زدن خود به جای شما دست بزند.

شواهد نشان می دهد برخی از این سارقان، هویت قربانی را از طریق هک کردن بانک‌های اطلاعاتی پزشکان، وکلا، مدارس، بیمه‌ها و سایر نهادها به سرقت برده و برخی سارقان دیگر نیز با دسترسی به اطلاعات شخصی باطل شده مانند فاکتور و صورت حساب خریدها، رسیدهای دستگاه کارتخوان و نامه‌های بانکی اقدام به جعل هویت می‌کنند.

برخی دیگر با نفوذ به گوشی همراه و رایانه فرد مورد نظر، اطلاعات بانکی و شخصی او را کسب و سپس با ارسال ایمیل کذایی از طرف بانک مبنی بر بروز رسانی اطلاعات مشتری، اقدام به فریب دادن آنها می کنند.

برخی ضعف‌های اینترنتی و نا آگاهی کافی کاربران از امنیت رایانه‌های شخصی نیز زمینه فعالیت روز افزون این افراد را فراهم کرده است و با توسعه بیشتر ارتباطات دیجیتال در زندگی روزمره پیامدهای این جرایم می‌تواند زندگی و کار مردم را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه از سرقت اطلاعات تلفن‌‌های همراه و لپ‌تاپ‌ جلوگیری کنیم؟

بر اساس آمارها از هر 50 برنامه‌ موبایلی بارگذاری شده روی گوشی‌ها، یک برنامه به بدافزار یا کدهای مخرب آلوده است. به همین خاطر در80 درصد موارد، کاربران متوجه حملات بدافزاری به گوشی‌ها نشده‌اند.

اطلاعات‌ حساس و طبقه‌بندی شده لپ‌تاپ و تلفن‌همراه از طریق حسگر نور محیط قابل سرقت است. مهاجمان می‌توانند تغییرات روشنایی را با استفاده از حسگر نور محیط تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات حساس مانند، کدهای کیو آر وبگاه‌ها را به سرقت ببرند.

انتخاب کلمه عبور ساده برای رمز عبور همه حساب‌ها، تغییر ندادن کلمه عبور، قفل نامناسب برای موبایل، نادیده گرفتن تایید دو مرحله‌ای و اتصال به وای‌فای نامطمئن 5 اشتباهی است که باعث هک شدن می‌شود. با چند ترفند زیر، دیگر نگران هک شدن یا به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود در تلفن همراه یا لپ‌تاپ نباشید.

اطلاع به سازمان خود: به محض گم شدن لپ‌تاپ سازمانی خود با حراست فناوری سازمانتان تماس بگیرید تا دسترسی‌های احتمالی لپ‌تاپ گم شده به شبکه سازمان را مسدود کند.

حذف کوکی و تاریخچه: تاریخچه و کوکی‌های مرورگر خود را به طور مرتب پاک کنید و رمز عبور خود را در فواصل زمانی کوتاه تغییر دهید.

رمزگذاری داده‌های محرمانه: داده‌های محرمانه‌ای را که روی رسانه‌های ذخیره‌ساز قابل خواندن و انتقال هستند رمزگذاری کنید تا به درستی از آن‌ها مراقبت شود.

استفاده از نرم افزارهای تاییدشده: تنها از نرم‌افزارهای مجاز و تایید شده در سازمان خود استفاده کنید. استفاده از نرم‌افزارهای دیگر بدون هماهنگی مراجع ذی‌ربط در سازمان کاری شما ممنوع است.

استفاده از برنامه‌های قابل اعتماد: برنامه‌های تلفن همراه را از منبعی قابل اعتماد دریافت و نصب کنید و مطمئن شوید که تنظیم‌های آن‌ها حریم خصوصی شما را به خطر نمی‌اندازد. عمده فروشگاه‌های ایرانی که هم اکنون فعالیت می‌کنند، از این قانون پیروی می‌کنند.

وارد کردن مستقیم آدرس سایت: هرگز از طریق تعقیب پیوند بانک در موتورهای جست‌وجو به آن وارد نشوید و مستقیما آدرس رسمی سایت را وارد کنید.

از وای فای عمومی استفاده نکنید!

امروزه وای فای عمومی و رایگان در بسیاری از مکان های عمومی مانند رستوران ها، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف وجود دارد و افراد زیادی نیز از آن استفاده می کنند بی آنکه از تهدیدها، خطرها و ریسک های این سرویس ها با خبر باشند.

هم اکنون وای فای عمومی و رایگان بسیاری از مکان ها از ضریب امنیت بسیار پایینی برخوردار بوده و ممکن است در هنگام استفاده از این نوع اینترنت ها، هکرها به سیستم شما نفوذ کنند و اطلاعات شخصی و مالی شما را به سرقت ببرند.

اگر در هتل و یا مکان‌های عمومی (مانند کافی شاپ ها و رستوران‌ها) مجبور شدید از وای فای استفاده کنید، موارد زیر را رعایت کنید. شما با رعایت موارد زیر می‌توانید امنیت خود را در هنگام استفاده از شبکه وای‌فای عمومی بالا ببرید.

-غیرفعال کردن گزینه "Sharing": هر گاه به شبکه‌های وای‌فای عمومی و رایگان متصل شدید، فولدرهایی که به اشتراک گذاشتید را از حالت "Share" خارج کنید چون به محض این‌که شما وارد شبکه‌ای می‌شوید به صورت خودکار فولدرهای "Share" شده شما و همچنین تمام اطلاعات آن فولدرها به اشتراک با افرادی که در آن شبکه هستند، گذاشته می‌شود (البته برای وارد شدن به فولدرهای کامپیوتر نیاز به وارد کردن یوزرنیم و پسورد سیستم شما وجود دارد.)

– فقط برای کارهای غیر شخصی استفاده کنید. در زمان استفاده از وای فای اماکن عمومی هرگز و هرگز کارهای بانکی انجام ندهید. حتی ایمیل هم چک نکنید. چون هکرها می توانند به گنجینه اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. این موضوع در مورد سایت‌هایی که از پروتکل امن https استفاده می‌کنند نیز صادق است. در شبکه های عمومی امکان جاسوسی از اطلاعات به شدت رواج دارد. به گفته دیوید لی (David Lee) مدیر تولید شرکت امنیتی نورتون (Norton) حتی هکر ها می‌توانند امنیت موجود در https را نیز دور بزنند.

– حواستان به شبکه‌های قلابی باشد. نام وای فای را از کارکنان مکانی که در آنجا هستید بپرسید. مثلا ممکن است شما در هتل المپیک باشید و در لیست شبکه‌های در دسترس نام “اینترنت رایگان المپیک” هم وجود داشته باشد اما این یک وای فای قلابی است که یک هکر درست کرده است و نام وای فای اصلی هتل “وای فای المپیک” است. ممکن است در استفاده از وای فای قلابی به مشکلی برخورد نکنید اما احتمال اینکه اطلاعات شما توسط یک هکر به سرقت برود زیاد است.

– شبکه خودتان را بسازید. یک نرم‌افزار وی پی ان (VPN) نصب کنید تا یک مسیر رمزگذاری شده برای ترافیک اینترنتی شما برقرار کند. با این حال VPN نیز آسیب پذیر است بنابراین سعی کنید از سایت هایی که https دارند استفاده کنید. همچنین به دنبال VPN هایی باشید که اسکنر ضد تروجان و اپلیکیشن موبایل نیز داشته باشند.

– از تلفن همراه استفاده کنید. شما می‌توانید اینترنت گوشی تلفن هوشمند خود را به اشتراک گذاشته و در سایر دستگاه‌ها مانند لپ تاپ از اینترنت آن استفاده کنید. با اینکار لپ تاپ شما دیگر به صورت مستقیم به اینترنت وصل نبوده و امنیت بیشتری دارید اما اینکار معایبی نیز دارد: اول اینکه عملکرد گوشی تلفن همراه پایین آمده و سرعت اینترنت نیز پایین‌تر خواهد بود. دوم، وب سایت‌هایی که از آنها بازدید می‌کنید می‌فهمند شما چه کسی هستید و از چه دستگاهی استفاده می‌کنید اما استفاده از VPN باعث می‌شود شما کاملا ناشناس بمانید.

نشانه‌های ویروسی شدن گوشی کدام است؟

اگر مصرف باتری شما مانند سابق نباشد، شارژ باتری شما بیش از حد معمول طول بکشد، باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، گوشی‌تان بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم شود، هنگام تماس پارازیت یا نویز بشنوید، به‌طوری که شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت نداشته باشد، تغییرات چشمگیری را در مصرف گوشی خود مشاهده کنید یا شاهد اتفاق های ناگهانی باشید که در اختیار شما نباشد، مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی یا اجرای یک برنامه خاص، این موارد می‌تواند نشانه‌های ویروسی شدن گوشی باشد.

بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا،‌ درصورت مشاهده هریک از مواردی که ممکن است از نشانه‌های ویروسی شدن گوشی باشد، می‌توانید با مراجعه به یکی از مراکز مجاز و معتبر تعمیرات گوشی تلفن همراه از سالم بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین به خاطر داشته باشید همواره بهترین راه، پیشگیری از بروز جرم است. در این راستا با انجام یک سری راهکار می‌توان تا حد بسیار بالایی از نفوذ مجرمان به گوشی موبایل یا هر سیستم کامپیوتری جلوگیری به عمل آورد.

دریافت نرم‌افزار از فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های معتبر مانند گوگل‌پلی، عدم استفاده از اینترنت‌های رایگان برای انجام دسترسی به اطلاعات شخصی و حساس، عدم اتصال وسایل جانبی ناشناس و غریبه به سیستم و گوشی هوشمند، عدم استفاده از گوشی‌های روت‌شده و غیرمعتبر، استفاده از آنتی‌ویروس معتبر و قدرتمند، قرار دادن رمز برروی گشوی و فایل‌های مهم و محرمانه، عدم ذخیره‌سازی فایل‌های محرمانه و حساس مانند عکس و فیلم‌های خانوادگی در گوشی موبایل و وسایل متصل به اینترنت، برخی از روش‌هایی هستند که می‌توانند از آلوده شدن گوشی تلفن همراهتان پیشگیری کنند.

اگر مورد سرقت هویت قرار گرفتیم چه کنیم؟

علی محمد رجبی، کارشناس ارشد امنیت سایبری در خصوص اینکه اگر شخصی مورد سرقت هویت در فضای مجازی قرار گرفت باید چه اقدامی انجام دهد گفت: هر کاربری اگر مورد سرقت هویت در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت باید از صفحه شبکه اجتماعی که مورد جعل قرار گرفته تصویربرداری کند و مستندها را به دادسرای جرایم رایانه‌ای  برده و تشکیل پرونده بدهد و در ادامه ماموران پلیس جرم را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا