رشد «کشند قرمز» در آب های خلیج فارس متوقف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، پدیده کشند قرمز (Red tide) با شکوفایی جلبکی فیتوپلانکتون های مضر در آب های دریا اتفاق می افتد؛ دو عامل اصلی ازدیاد این موجودات، افزایش دما و مواد مغذی به خصوص مواد فسفردار و نیترات ها است؛ با تخلیه پساب های صنعتی و خانگی در دریا، غذای مورد نیاز فیتوپلانکنون ها فراهم می شود و جمعیت آنها رشد می کند که سبب تغییر رنگ آب دریال به رنگ سرخ می شود.

برخی از این فیتوپلانکتون ها از خود سمی ترشح می کنند که می تواند باعث تخریب آبشش ماهی ها شود یا اینکه با مرگ فیتوپلانکتون ها، باکتری های تجزیه کننده بقایای مرده آنها، اکسیژن محلول آب را مصرف می کنند و در نتیجه ماهی ها و دیگر آبزیان منطقه دچار کمبود اکسیژن شده و می می میرند.
با گسترش این گونه از فیتوپلانکتون های گیاهی که از سال 87 در آبهای خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شد، خسارت های زیادی به ماهیگیران استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان وارد آورد؛ از این رو موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وارد عمل شد و پنج ایستگاه تحقیقاتی سورو، اسکله شیلات، پارک دولت، بین قشم و هرمز، شمال غربی هرمز در محدوده بندرعباس مستقر کرد.
برای مقابله با این پدیده تست آزمایشگاهی تشخیص سم، اعزام یک هیات سه نفره از متخصصین موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران به کشور جمهوری کره برای استفاده از تجربیات دیگر کشورها و عملیات آزمایشی رُس پاشی در آبهای ساحلی بندرعباس در دستور کار قرار گرفت.
تهیه دستورالعمل مبارزه با کشند قرمز در کارگاه های تکثیر و مزارع پرورشی میگو و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی، تشکیل کارگروه های مختلف در کمیته علمی به منظور تعیین شرح وظایف تمامی ارگان های دریایی ذیربط و همکاری با دانشگاه ها، راه اندازی اتاق ویژه در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با هدف پایش ماهواره ای روزانه آبهای خلیج فارس و دریای عمان از دیگر اقدام های انجام شده بود.
هدف از این اقدام ها پیش بینی و پیشگیری گسترش کشند قرمز و طراحی و ساخت سازه های بتونی فیلترینگ برای احداث فیلتر طبیعی در محل های ورود پساب های منتهی به دریا در منطقه ساحلی بندر عباس و کاهش آلاینده های ساحلی و فیلتر کردن آبهای آلوده و عامل ازدیادکننده بود.
«محمد پورکاظمی» رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور روز شنبه درباره نتیجه این اقدام ها به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مجموع پایش های انجام شده تا سال گذشته نشان می دهد که این پدیده در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در مدت چهار سال گذشته رشد نکرده است.
وی افزود: پایش برخط کشند قرمز در پژوهشکده تحقیقاتی در بندرعباس در کنترل این پدیده تاثیرگذار بوده است زیرا تصاویر دریافتی نشان می دهد لکه های این پدیده در آب های خلیج فارس و دریای عمان به شکل پراکنده بوده و به همین دلیل راحت تر توانستیم این پدیده را کنترل کنیم؛ اگر توده ها متراکم بود، می توانست بحران جدی ایجاد کند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تاکید کرد: با اینکه این پدیده در آبهای جنوب کشور کنترل شده است، اما وجود آلاینده ها در آب می تواند سبب رشد و شکوفایی کشند قرمز شود.
پورکاظمی گفت: گشت های تحقیقاتی به طور مستمر کشند قرمز را در آبهای خلیج فارس و دریای عمان بررسی می کنند و در نیمه دوم امسال وضعیت جدید پدیده کشند قرمز اعلام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا