تفاهم نامه رایسست و دانشگاه خلیج فارس امضا شد

تفاهم نامه همکاری های علمی، پژوهشی و فناوری بین رایسست و ISC از یک طرف و دانشگاه خلیج فارس در شیراز به امضاء رسید.در این نشست دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC و دکتر عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس و معاونان و مدیران دو مجموعه حضور داشتند.

دهقانی خاطرنشان کرد: مجموعه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به دانشگاه خلیج فارس به عنوان یک دانشگاه تاثیر گذار و مهم در منطقه جنوب کشور و سطح ملی نگریسته و خوشحال خواهیم شد بتوانیم خدمات خود به این مجموعه را بیش از پیش ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه خلیج فارس یادآور شد: مجموعه دانشگاه خلیج فارس به دلیل نزدیکی مسافت و نیز ماهیت خدمات رایسست و ISC همواره با این دو مجموعه در تعامل بوده است و امیدواریم با حضور خود در این مجموعه شرایطی فراهم شود تا تعاملات فعلی در حوزه های مختلف گسترده تر شود.

در ادامه دهقانی اظهار داشت: هدف کلی مجموعه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تامین منابع و مدارک علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کشورهای واقع در منطقه شبه قاره هند تا شمال آفریقا است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸ هزار عنوان نشریات غیر فارسی زبان در مجموعه وجود دارد. تعداد عناوین نشریات فارسی نیز به ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان می رسد که این نشریات حوزه های موضوعی مختلف را با نسبت های متفاوت پوشش می دهند. در حال حاضر در مجموعه حدود ۴ میلیون سند علمی شامل کتاب، مقاله، طرح های تحقیقاتی وجود دارد که طبق برنامه ریزی تا آخر سال ۱۳۹۷ این عدد به ۵ میلیون می رسد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به برنامه جذب دانشجویان رشته های علم سنجی و زبانشناسی رایانشی از سال ۱۳۹۳ اشاره کرده و گفت: جذب این دانشجویان به صورت محدود و با هدف کمک به اعضای هیات علمی و فرایندهای پژوهشی دو مجموعه صورت می پذیرد.

دهقانی ادامه داد: هدف نهایی ما این است که مجموعه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزش گذاری نشریات، دانشگاهها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل کنیم.

وی به فعالیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اشاره و خاطرنشان کرد: ISC در سال ۱۳۸۷ در شیراز تاسیس شد. این پایگاه دارای یک شورای راهبری است که در آن شخصیتها و نمایندگان نهادها و وزارتخانه های مختلف عضو هستند. ضمناً یک کمیته اجرایی نیز تعریف شده است که اعضای آن از نمایندگان مناطق جغرافیایی مختلف کشورهای اسلامی انتخاب می شوند و تاکنون ۴ عضو بین المللی این کمیته از سوی وزرای کشورهای مربوطه معرفی شده اند که عضویت آنها در جلسه آتی شورای راهبری مطرح و نهایی خواهد شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: مناطق مالزی (نماینده کشورهای جنوب شرق آسیا)، عمان (نماینده کشورهای جهان عرب)، ترکیه و پاکستان نمایندگان کشورهای اسلامی هستند که نهایی شده اند.

وی گفت: ISC یکی از معدود سازمان هایی در کشور است که ساختار اجرایی آن نیز بین المللی است. هدف این پایگاه ارزش گذاری علمی نشریات، دانشمندان و رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی است.

دهقانی در مورد محتوای این پایگاه عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳ هزار عنوان نشریه علمی از کشورهای مختلف اسلامی در این پایگاه نمایه می شود. ضمناً این نشریات که به زبان های مختلف و عمدتاً فارسی، انگلیسی و عربی است، در پایگاه گزارش استنادی نشریات نیز از نظر کیفیت در قالب چهار چارک (Q۱,Q۲,Q۳,Q۴) سطح بندی می شوند.

وی اظهار داشت: ثبت همایش های معتبر علمی از دیگر خدمات ISC است که در حال حاضر در سطح کشور انجام می شود و برنامه گسترش آن به همایش های معتبر کشورهای اسلامی را مد نظر داریم. خدمت دیگر بحث رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای اسلامی است که در آن این نهادها برای هر کشور اسلامی تحلیل و رتبه بندی می شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: رصدخانه تولید علم نیز از فراورده های بسیار کاربردی دیگر این مجموعه است که به صورت مصور و برای هر کشور اسلامی تولیدات علمی آن کشور را بر اساس استنادات دریافتی بر اساس پایگاه ISI ارزیابی و گزارش می کند.

وی گفت: البته رایسست هم اطلس علم ایران را تولید کرده که تولید علمی استان ها و نیز مناطق مختلف ایران را بر اساس استنادها نشان می دهد و اطلاعات ارزشمند دیگری را به مخاطبان ارائه می دهد.

دهقانی به حجم گسترده تعاملات بین الملل به ویژه در مبحث تفاهم نامه ها و کارگاه ها به تفاهم نامه ای که اخیراً با گروه همکاری های اقتصادی D۸ منعقد شده اشاره کرد و برنامه ISC برای تعامل با ۸ کشور D۸ برای گسترش بیش از پیش جایگاه این کشورها در سهم تولیدات علمی کشورهای اسلامی و جهان را تبیین کرد.

وی افزود: کشورهای D۸ از نظر علمی حدود ۷۳ درصد از تولیدات علمی کل جغرافیای کشورهای اسلامی را پوشش می دهند و حدود ۵۶ درصد از کشورهای اسلامی حاضر در رتبه بندی های بین المللی از کشورهای گروه D۸ هستند.

در ادامه این نشست دکتر عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس اظهار داشت: نقش رایسست در تامین اطلاعات منابع علمی و نیز جایگاه ISC در رصد تولید علم و نیز مبحث رتبه بندی نشریات، محققان و  نیز دانشگاه ها برای ما بسیار ارزشمند است و ما به خدمات مشاوره ای این مجموعه نیاز بسیار داریم تا بتوانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم.

وی گفت: خدمات این مجموعه به خصوص در مبحث رتبه بندی و رصد تولید علم باعث ایجاد حرکت در جامعه علمی کشور و کشورهای منطقه شده و در حقیقت علت حضور ما در این مجموعه بهره مندی از این خدمات به نحوی مطلوب است.

مصلح یادآور شد: در حوزه هایی نظیر انجام پروژه های تحقیقاتی، همکاری های بین المللی، برگزاری همایش ها، کارگاه ها و نشست های علمی ملی و بین المللی و نیز چاپ نشریه و کتاب و موضوعات مورد علاقه دیگر نیز تعاملات گسترده ای با رایسست و ISC شکل گیرد.

وی اظهار داشت: دانشگاه خلیج فارس ماموریت های خاصی را بر عهده دارد که از آن جمله می توان به ماموریت این دانشگاه در افزایش رخداد واژه خلیج فارس در مقابل الفاظ سوگیرانه جعلی که بعضاً در جهان عرب استفاده می شود، اشاره کرد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس به شکل گیری دانشگاهی با کمک کشورهای عربی با عنوانی سوگیرانه اشاره کرد و حضور دانشگاه خلیج فارس را با دارا بودن منابع اطلاعاتی غنی اسناد تاریخی خلیج فارس در این خصوص بسیار موثر قلمداد کرد.

برگزاری همایش های مرتبط با خلیج فارس با همکاری مجموعه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  و نیز دسترس پذیر کردن منابع خلیج فارس در سطح بین الملل از موضوعات دیگر مورد علاقه طرفین بود.

تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری به امضای روسای دو مجموعه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با دانشگاه خلیج فارس رسید.

این تفاهم نامه حاوی موضوعات متنوعی است که شامل نمایه سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس در پایگاه های اطلاعاتی رایسست و ISC؛ کمک به تبیین و تحقق شاخص های رتبه بندی دانشگاه خلیج فارس و تعیین جایگاه این دانشگاه در بین دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی؛ همکاری با دانشگاه خلیج فارس در جهت معرفی و ورود این دانشگاه در نظام های بین المللی رتبه بندی است.

استفاده دانشگاه خلیج فارس از منابع و مدارک علمی الکترونیکی و چاپی موجود در رایسست بر اساس قراردادهای مربوطه؛ ارائه مشاوره و حمایت از سوی رایسست و ISC برای راه اندازی مرکز اطلاع رسانی و نیز شاخه رایسست در دانشگاه خلیج فارس؛ ارسال اطلاعات کتابشناختی مربوط به منابع مختلف علمی موجود در دانشگاه خلیج فارس جهت ثبت در پایگاه های رایسست؛ ارسال مجموعه مقالات کنفرانس ها، سمینارهای ملی و بین المللی و متن متن سخنرانی های علمی و مجلات دانشگاه خلیج فارس با هدف ثبت در رایسست و ISC از دیگر موارد این تفاهم نامه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا