پیشرفت 45 درصدی بیمارستان پروفسور سمیعی

به گزارش سیناپرس،دکتر شاهرخ یوسف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و در حال حاضر دارای هشت دانشکده و ۲۶ بیمارستان است که هشت مورد از آنها مرکز آموزشی و درمانی هستند، اظهار کرد: این دانشگاه ۹۴ مرکز جامع درمانی شهری، ۹۶ مرکز جامع درمانی روستایی و بیش از ۹۶۰ خانه بهداشت دارد.

وی تصریح کرد: این مجموعه هم اکنون حدود ۱۷ هزار کارمند دارد که با احتساب گروه‌های پیمانکاری، این میزان به بالغ بر ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه زمانی‌که ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بر عهده گرفتم، انباشت بدهی بسیار سنگین مهم‌ترین چالش موجود بود، گفت: این شرایط موجب شده بود که دانشگاه نتواند از طرح تحول نظام سلامت به خوبی بهره‌مند شود، همچنین محدودیت‌های مالی وزارت بهداشت که ناشی از شرایط اقتصادی کشور بود نیز در کنار چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شرایط سختی را رقم زده بود.

وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات موجود، موفق شدیم نه تنها بدهی‌ها را افزایش ندهیم، بلکه تراز منفی موجود را نیز جبران کرده و تنها در سال ۹۵ به ۳۰ میلیارد تومان تراز مثبت برسیم. این تراز در ۱۰ سال گذشته دانشگاه بی‌سابقه بوده است.

یوسف‌زاده، کاهش پرداخت‌ها از سوی بیماران را یکی از مهمترین اهداف طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: بیماران توانستند با پرداخت حداقل هزینه از خدمات مراکز درمانی دولتی بهره‌مند شوند؛ همچنین علاوه بر این، بسیاری از مواردی که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند به لیست اضافه شدند.

وی افزود: با امکاناتی که طرح تحول نظام سلامت فراهم کرد، تقریبا تمامی شهرستان‌های گیلان از بیمارستان‌های جدید برخوردار شدند و یا بیمارستان‌های قدیمی آنها بازسازی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه امکانات بهداشت و درمان در شهرستان‌ها پاسخگوی نیاز موجود است، افزود: بیشترین چالش در حال حاضر مربوط به رشت می‌شود که مرکز اصلی پذیرش بیمار در استان محسوب شده و متاسفانه تنها کلانشهر کشور است که یک بیمارستان جامع ندارد. اگر به جای هشت بیمارستان رشت یک بیمارستان جامع داشتیم، هزینه‌های اداری، پرداخت حقوق و غیره نیز به یک هشتم تقلیل می یافت.

یوسف‌زاده با اشاره به وضعیت سایت لاکان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در حال حاضر احداث دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی انجام شده است و دانشکده پزشکی نیز با اعتباری که سال گذشته گرفت بعد از ۱۷سال دوباره فعال شد.

وی از برگزاری مناقصه بنیاد علم و دانش پروفسور سمیعی خبر داد و افزود: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی بالای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد. منابع مورد نیاز برای احداث این بیمارستان از محل اعتبارات ملی در حال تامین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی دو سال گذشته، راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب ۲۶ بیمارستان بوده است.

یوسف‌زاده از افتتاح ۲۵ پایگاه اورژانس جدید در استان خبر داد و گفت: سال گذشته تنها یک پایگاه جدید در استان داشتیم. همچنین تعداد پایگاه‌های ساحلی اورژانس گیلان نیز از ۵ به ۲۴ مرکز افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با وجود محدودیت‌هایی که در زمینه تامین منابع و نیروی انسانی داریم، احداث پایگاه‌های اورژانس در مناطق دور از دسترس و ییلاقی نظیر جیرنده و زیاز در رأس برنامه‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه از سال ۹۵ فرآیند بازسازی اورژانس بیمارستان‌ها از پورسینای رشت آغاز شد اذعان کرد: بیمارستان‌ پورسینای رشت بطور کامل با یک الگوی جدید بازسازی شده است. برای اورژانس بیمارستان حشمت رشت نیز که سازه آن حدود ۲۰ سال قبل احداث شده بود، عملیات مقاوم سازی انجام شد و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یوسف‌زاده یادآور شد: بیمارستان رازی رشت که علاوه بر مردم گیلان به مراجعینی از مازندران، اردبیل و زنجان نیز خدمات ارائه می‌کند، بخش اورژانس کاملا متحول و از وجود متخصص طب اورژانس برخوردار شده است.

وی افزود: در حال حاضر بخش مسمومیت بیمارستان رازی رشت کاملا بازسازی و بخش آی سی یو با هشت تخت در واحد اورژانس راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اجرای طرح «دره علم و فناوری سپیدرود» گفت: دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه گیلان، پارک علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی مختلف در این طرح مشارکت خواهند داشت.

یوسف‌زاده اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان تلاش می‌کند از حداکثر ظرفیت برای حمایت از نخبگان و کسانیکه آمادگی تاسیس شرکت‌های دانش بنیان سلامت را دارند، استفاده کند.

وی با بیان اینکه امروزه سلامت بسیار هزینه بردار است و سهم بسیاری بالایی از GDP هر کشوری به این حوزه اختصاص پیدا می‌کند گفت: طبیعی است که مدیریت هزینه و افزایش درآمد بسیار حائز اهمیت باشد. در تلاش هستیم مدیریت هزینه را به کمک بیمه‌ها انجام دهیم چرا که آن‌ها به خوبی می‌دانند که در چه بخش‌هایی هزینه اضافی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرای «نظام ارجاع الکترونیک» را یکی از کارهای ارزشمند گیلان عنوان کرد و افزود: اگرچه این طرح در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته بود، هیچ استانی در این زمینه به موفقیت نرسید.

یوسف‌زاده گفت: همه دست اندرکاران نظام سلامت اعتقاد دارند که تا زمانیکه نظام ارجاع الکترونیک اجرا نشود چالش‌های بسیار زیاد موجود در این حوزه کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: در گذشته مردم مستقیما به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و از آنجایی که نمی‌دانستند دقیقا باید از کدام خدمات تخصصی استفاده کنند، در مطب‌ها و کلینیک‌ها سرگردان و متحمل هزینه‌های اضافی می‌شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا