خشک‌ترین زمین در جهان!

این بیابان که با آقیانوس آرام و رشته‌کوه آند احاطه شده است، ۱۰۵ هزار کیلومترمربع وسعت دارد و مجموعه‌ای از زمین‌های خشک، صفحه‌های نمک، بیابان‌های شنی، قله‌های سنگی و آتش‌فشان‌های فعال است.

دمای هوا در این منطقه متعادل است و از ۲۲ درجه سانتی‌گراد در روز تا منفی ۲ درجه‌ سانتی‌گراد در شب، متغیر است. با این حال تنها انواعی از کاکتوس و برخی گیاهان مقاوم می‌توانند در این بیابان رشد کنند.

این بیابان ۱۵ میلیون سال عمر دارد. بین سال‌های ۱۵۷۰ تا ۱۹۷۱، هیچ بارانی در این منطقه نباریده است. بستر رودخانه‌های این بیابان، ۱۲ هزار سال است که کاملا خشک هستند.

قدیمی‌ترین اجساد مومیایی‌ دنیا در این بیابان کشف شده‌اند که هزاران سال بیش از مومیایی‌های مصری قدمت دارند. خشکی این منطقه و نبود رطوبت باعث شده که این مومیایی‌ها سالم باقی بمانند. قدمت قدیمی‌ترین مومیای‌های کشف شده در مصر به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد در حالی که مومیایی‌های یافت شده در این بیابان مربوط به ۷۰۲۰ سال پیش از میلاد هستند.

این بیابان یکی از بزرگ‌ترین منابع طبیعی سدیم نیترات در دنیاست. در دهه‌ ۱۹۴۰، برداشت از این معادن بسیار رایج بود و اکنون این بیابان پر از شهرهای محل زندگی معدنچیان است که رها شده‌اند.

خاک این بیابان مشابه نمونه‌های خاکی است که از مریخ به دست آمده است. به همین دلیل، ناسا از این بیابان برای تست مریخ‌نوردها استفاده می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا