راهکاری جدید برای شناسایی گازهای سمی و خطرناک در اتمسفر ابداع شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، ترکیبات ارگانیک فرار، گازهایی هستند که از محصولات روزمره مانند اسپری های مو، چسب ها، اگزوز اتومبیل ها، نشت مخازن و انفجار ساطع می شوند. استنشاق این گازها موجب تحریک چشم و بینی، خستگی، تهوع و سردرد و در بلندمدت موجب بروز سرطان می شود.

هواپیماهای بدون سرنشین رایس که با عنوان ASTRO شناخته می شوند به مجموعه ای از حسگرها و ابزارهای ارتباطی و یک ابزار طیف سنج لیزری قابل حمل مجهز هستند تا بتوانند وجود گاز را به صورت لحظه ای تشخیص دهند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بدین ترتیب شبکه ای از حسگرهای در حال پرواز، به صورت لحظه ای یک نقشه سه بعدی از آلودگی ها و به ویژه ترکیبات ارگانیک فعال به دست می دهند.
در حال حاضر ممکن است ساکنین یک منطقه تا چندروز از وجود مواد آلاینده خبردار نشوند، اما سیستم جدید دانشگاه رایس امکان اطلاع از وجود گازهای خطرناک را که ممکن است در اثر وقایع طبیعی از جمله طوفان یا حوادثی از قبیل انفجار یا نشتی مخازن در محیط منتشر شوند، با سرعت و دقت بسیار زیاد فراهم می کند.
به گفته محققان این سیستم جدید یک پلتفرم است که قابلیت حمل دوربین ها و سایر انواع حسگرهای بی سیم را دارد تا برای نمونه بتوان با استفاده از آن موقعیت شخصی را که در وضعیت اورژانسی قرار دارد، شناسایی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا