ناگفته‌های پنهان صنعت پوشاک

برندهای مختلف در سراسر جهان، چگونگی ساخت و فروش محصولات را در قیمت‌های پایین آموختند. برندهایی مانند H & M و Zara جدیدترین قیمت‌ها را برای صنعت پوشاک و فروش اجناس ارزان‌قیمت باکیفیت پائین تر نسبت به برندهای مطرح تعیین می‌کنند و خرده‌فروشانی مانند Walmart و Target مجبور هستند به فروش این مدل‌ها بپردازند تا انتظارات مشتریان را حفظ کنند؛ اما هنگامی‌که شما در معرض تأثیرات وحشتناک محیط‌زیست و انسان از تولید چنین لباس‌های ارزان قرار می‌گیرید، واضح است که قیمت فقط بخش کوچکی از داستان پشت پرده را بیان می‌کند.

این یک حقیقت است که اگر کمپانی‌های تولیدکننده لباس، مسائل اخلاقی و حقوق کارگران، کیفیت محصولات و محیط‌زیست را در نظر بگیرند، هزینه بیشتری پرداخته و قیمت محصولاتشان بیشتر خواهد شد.

راه اصلی برای کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از نیروی کار ارزان است که اغلب به معنی تکیه‌ بر کارخانه‌های موجود در کشورهای درحال‌توسعه است که شرایط کار اغلب کمتر تنظیم می‌شوند. هفتادویک میلیون نفر در سراسر جهان در تولید پوشاک مشغول به کار هستند که اکثریت آن‌ها را زنان و کودکانی تشکیل می‌دهند که با شرایط غیرانسانی و حداقل دستمزد در محیط‌های غیراستاندارد به تولید مشغول هستند.

این تولیدات همچنین منجر به برخی از آلودگی‌های شدید محیطی نیز می‌شود. بر اساس برخی برآوردها، صنعت مد، دومین صنعت آلوده‌کننده جهان بعد از صنعت نفت محسوب می‌شود. برندهای تجاری مد به مواد ارزان‌قیمت‌تری از پلی‌استر و پنبه ارزان متکی هستند. البته، ازآنجاکه صنعت مد همه‌ساله تغییر می‌کند، دوام این لباس‌ها چندان اهمیتی ندارد. بسیاری از مشکلات آلودگی دیگر مانند رنگ‌آمیزی پارچه‌ها با استفاده از رنگ‌های سمی یا دباغی چرم با استفاده از مواد شیمیایی سمی وجود دارد.

این یک حقیقت است که اگر کمپانی‌های تولیدکننده لباس، مسائل اخلاقی و حقوق کارگران، کیفیت محصولات و محیط‌زیست را در نظر بگیرند، هزینه بیشتری پرداخته و قیمت محصولاتشان بیشتر خواهد شد. در اینجا به معرفی برخی راهکارها برای خرید لباس‌های مناسب باکیفیت بالا می‌پردازیم:

لباس‌های بادوام، تطبیق‌پذیر و کلاسیک خریداری کنید: باکمی جستجو می‌توانید لباس‌هایی باکیفیت بالا و مناسب پیدا کنید که در ساخت آن‌ها از مواد مناسب برای محیط‌زیست استفاده‌شده و درعین‌حال استانداردهای کاری برای کارگران رعایت شده و محصول فوق درنهایت قیمت مناسبی دارد. در این محصولات عمدتاً از مواد کلاسیک و طبیعی استفاده‌شده است.

از مارک‌هایی خریداری کنید که سازنده آن‌ها مشخص است: همیشه محصولات ساخته‌شده در کشورهای درحال‌توسعه بد نیست. برخی از مارک‌ها به جوامع فقیر در سراسر جهان رفته‌اند و مشاغل کارخانه را برای ایجاد فرصت‌های شغلی ساخته‌اند. به‌عنوان‌مثال برند Known Supply تی‌شرت، لباس و شلوار کتان تولید می‌کند که باقیمت ۲۸ دلاری در پرو، اوگاندا و هند تولید می‌شود. کارگران دستمزد مناسبی دریافت کرده و نام فردی که این محصول را ساخته است، روی یک برچسب نوشته می‌شود تا ارتباط واقعی بین سازنده محصول و خریدار برقرار شود.

نگاهی به کفش و لوازم جانبی بانام تجاری Nisolo که ۵۰۰ کارمند در پرو، مکزیک و کنیا را استخدام کرده نشان می‌دهد که این برند نیز کیفیت مناسبی داشته و بنیان‌گذاران شرکت زمان زیادی را در این کارخانه‌ها صرف می‌کنند و همچنین مزایای مهمی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش برنامه‌ریزی مالی و کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی را برای کارکنان خود فراهم می‌کنند.

لباس‌های ساخته‌شده از مواد بازیافت شده را خریداری کنید:

در طول چند سال گذشته، نوآوری‌های زیادی در مورد پلی‌استر انجام‌شده است، ماده‌ای که به‌طور گسترده‌ای در لباس‌های استفاده می‌شود. اگر شما در بازار به دنبال لباس شنا یا لباس ورزشی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به لباس‌های پلی‌استری ساخته‌شده از بطری‌های بازیافتی خارج‌شده از اقیانوس استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال برند Summersalt، لباس‌های زیبا و پرطرفدار خود را بر اساس شبکه‌های بازیافت شده می‌سازد. استفاده از پلی‌استر به معنی این نیست که مواد نفتی و پلاستیکی بهتر از مواد طبیعی هستند. باید در نظر داشت لباس‌های پنبه‌ای هم برای طبیعت مشکل‌ساز بوده و پنبه یک گیاه با نیاز بسیار شدید به آب است و در بسیاری از کشورها آفت‌کش‌های سمی در روند رشد آن استفاده می‌شود. بهترین کاری که برای انتخاب جنس لباس می‌توانید انجام دهید این است که از تأثیر مواد مورداستفاده خود بر طبیعت آگاهی داشته و سعی کنید بهترین تصمیم را بگیرید.

لباس‌های کودک را فراموش نکنید

ازآنجایی‌که کودکان به‌سرعت رشد کرده و همیشه لباس‌های خود را کثیف می‌کنند، بسیاری از والدین تمایل دارند لباس‌های بچه‌ها را زودبه‌زود عوض کرده و به همین دلیل معمولاً به دنبال لباس‌های گران‌قیمت نیستند.

کمپانی‌های سازنده لباس کودک اغلب این لباس‌ها را از بی‌کیفیت‌ترین مواد ممکن، با استفاده از کارخانه‌هایی با دستمزد کم، می‌سازند. برای مثال، کارخانه شرکت تولیدی لباس کودکان با عنوان Rana Plaza در بنگلادش در سال ۲۰۱۱ دچار سانحه شده و طی آن هزاران نفر کشته و زخمی شدند.

البته همه شرکت‌های غیر مشهور سازنده لباس کودک، محصولات بی‌کیفیت و مضر برای محیط‌زیست تولید نکرده و چند مارک پایدار کوچک وجود دارد که محصولاتشان مناسب هستند. به‌عنوان‌مثال مارک blue و لباس‌های جین کودکان که در یک کارخانه هندی ساخته می‌شوند به‌طور باورنکردنی منطبق با محیط‌زیست هستند.

برند مونیکا اندی (Monica Andy) برای تهیه لباس‌های زیبا شناخته‌شده است، بیشتر محصولات این برند با پنبه آلی تائید شده توسط GOTS (استاندارد جهانی نساجی آلی) ساخته‌شده است. این موضوع به این معنی است که لباس‌ها در طول فرآیند تولید ارزیابی‌شده و در مواد اولیه آن از آفت‌کش‌ها، سفیدکننده‌ها یا فلزات سنگین استفاده نمی‌شود.

منبع: fastcompany

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا