اسباب‌ بازی‌هایی که مرگ را ارمغان می‌آورند!

مسمومیت شدید با سرب می‌تواند با علایمی مانند استفراغ، اسهال، سردردهای شدید، كما، كم‌خونی و حتی مرگ خود را نشان دهد. تماس كودكان با سرب باعث ناتوانی در یادگیری، عقب ماندگی ذهنی، آسیب‌های بینایی و شنوایی می‌شود. حتی مقدار كم سرب خطرات جدی در پی دارد كه در طولانی مدت اثر آن معلوم می‌شود. وجود سرب در بدن، ترمیم و بهبود بافت مغز را بعد از آسیب مغزی به تاخیر می‌اندازد و باعث بروز سرطان، مشكلاتی در دستگاه تولید مثل، افزایش فشار خون و اختلالات عصبی شده، بر حافظه و تمركز اثرات سوء گذاشته و باعث درد عضله و مفاصل می‌شود.

مرکز سلامت محیط در کالیفرنیا پس از بررسی 250 محصول بازی کودکان متوجه شد که در 7 نوع آن، میزان سرب بیش از حد مجاز است. این درحالی است که دراین کشور قوانینی وجود دارد که محصولات بازی کودکان باید از نظر سلامت و میزان مواد شیمیایی خطرناک و سمی در مراجع خاصی بررسی شده و سپس به بازار بیایند.

موسسه استاندارد باید هم اسباب بازی های داخلی را زیر نظر بگیرد و هم اسباب بازی های وارداتی که کنترل کیفی آنها محرز شده باشد.

با این حال، هر از گاهی هشدارهایی از سوی متخصصان اعلام می شود مبنی براین که بعضی انواع اسباب بازی های موجود در بازار، خطرناکند که به نظر می رسد علت آن، ورود غیرقانونی اسباب بازی به کشور است که نظارت کافی در مورد آن وجود ندارد.

فتالات؛ عامل اصلی ناباروری

در سال 2008 انجمن سلامت محصولات در کالیفرنیا و برخی کشورهای دیگر به تولید کنندگان اسباب بازی هشدار داد که استفاده از ترکیبات 6 نوع فتالات در اسباب بازی ها،عروسک ها و دندان گیر اطفال ممنوع است، از آن زمان بعضی کارخانجات روی بعضی اسباب بازی ها برچسب «بدون فتالات» می زنند تا مردم هنگام خرید، با خیال راحت آنها را بخرند.

دانشمندان معتقدند «فتالات»ها که در اسباب بازی های پلاستیکی زیاد هستند، موجب ایجاد اختلالات باروی و دیگر مشکلات برای سلامت کودکان خواهند شد. فتالات ها در محیط ما کم نیستند. این مواد که برای قابل انعطاف کردن پلاستیک ها و معطر کردن آنها به کار می روند؛ در اسباب بازی‌ها،شامپوها، لوسیون ها، بسته بندی های غذا،لاک های ناخن، وسایل حفاظت شخصی، چسب ها و… وجود دارند و ما روزانه با آنها سروکار زیادی داریم.

اسباب ‌بازی‌های سرطان زا در دست کودکان دانمارکی

اخیرا محققان دانمارکی در بررسی‌های خود دریافتند، اسباب‌بازی محبوب کودکان این کشور«Squishies»، حاوی مواد سرطان‌زا است که می‌تواند مشکلات متعددی برای سلامتی آنها پدید آورد.

محققان آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک 12 عدد از این اسباب‌بازی‌ها را آزمایش کردند و دریافتند، مواد شیمیایی به کار گرفته شده در ساخت آنها، موجب ایجاد سرطان در کودکان می‌شوند.

کارشناسان این آزمایش یادآور شدند: «تمام این اسباب‌بازی‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که مشکلات بهداشتی کوتاه و بلند مدت ایجاد می‌کنند؛ علاوه بر سرطان آنها موجب آسیب‌های کبدی، مشکلات تنفسی و ناباروری می‌شوند».

وزیر محیط زیست و بهداشت دانمارک با تایید نتایج به دست آمده اعلام کرد: نتایج به دست آمده از این بررسی با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شده تا در ساخت اسباب‌بازی‌ها تجدید نظر اعمال شود.

چند توصیه به مادران و پدران

1-هنگام خرید اسباب بازی قابل شست وشو، بهداشتی و مناسب سن کودک خود تهیه کنید.

2-موقع خرید به برچسب های سلامت کالا و علامت هایی که نشان می دهند این محصول مورد تایید وزارت بهداشت بوده یا نه توجه داشته باشید.

3-دقت کنید اجزای اسباب بازی به قدری کوچک نباشند یا به آسانی کنده نشوند که کودک به راحتی آنها را قورت بدهد.

4- اسباب بازی لبه های تیز و برنده نداشته باشد.

5-اجزای اسباب بازی باید محکم باشند و طوری نباشند که با یک گاز زدن کودک کنده شده و وارد دهانش شود.

6-از اسباب بازی‌هایی که خیلی معطرند استفاده نکنید.

7- نوشته‌های برچسب اسباب بازی‌ها را بخوانید و سعی کنید به بی خطر بودن اسباب بازی بیش از زیبایی آن توجه کنید.

8-بهتر است از اسباب بازی ها و تفنگ هایی که نورهای لیزری از خود ساطع می کنند صرف نظر کنید، چون ممکن است در صورت تابیدن ممتد، به چشم کودکتان ، آسیب برسانند.

9-تفنگ‌های ساچمه ای برای کودکان کم سن و سال خطرناکند زیرا وقتی شارژ می شوند با سرعت زیادی گلوله درون خود را پرتاب می کنند.

10-اسباب بازی های شوک دهنده برای سرگرمی و صرفا ایجاد خنده در کودکان استفاده نکنید. این اسباب بازی ها نه تنها برای کودکان، بلکه ممکن است برای سالمندان منزل شما هم ایجاد شوک و ترس ناگهانی کرده و خطرناک باشند.

11-از خریدن اسباب بازی‌هایی که بوی نامطبوعی می دهند، خودداری کنید به خصوص اگر مواد مصرفی آنها مشخص نیست.

12-از اسباب بازی هایی که رنگ آنها ثابت نیست و در اثر تماس با بزاق دهان یا عرق بدن رنگ شان تغییر می کند، استفاده نکنید.

13-اسباب بازی های معیوب و شکسته و ناقص را از دسترس کودک دور کنید .در دنیا آمارهای زیادی وجود دارد که این اسباب بازی ها، موجب زیان های زیادی از جمله خفگی برای کودک می شوند.

14-اسباب بازی‌هایی که صدای ناهنجاری دارند، تهیه نکنید. گاهی اوقات هم ایردهایی در بعد الکترونیکی اسباب بازی وجود دارد که باعث می شود اسباب بازی صدای بیش از حد انتظاری تولید کند.

15-اگر اسباب بازی کودک تان دارای سیستم الکتریکی است، قبل از اینکه آن را در اختیار کودک خود بگذارید، خودتان را امتحان کنید تا خطر برقی گرفتگی نداشته باشد.

16-در اسباب بازی‌هایی که برای کودکان زیر3 سال در نظر گرفته می شوند باتری‌ها نباید در دسترس کودک قرار گیرند. اسباب بازی‌هایی که دارای باتری‌های کوچک(مانند باتری ساعت) هستند. این باتری‌ها نباید در دسترس کودک باشند.

17-اسباب بازی‌های دارای مایع، باید به گونه ای باشند که در اثر بازی کودک، مایع از آن نشت نکند، پس بهتر است از خرید چنین اسباب بازی‌هایی صرف نظر کنید.

18-اسباب بازی های سوارشدنی با اعمال نیرویی بیشتر از وزن کودک نباید شکسته شوند.

19-اسباب بازی های سوار شدنی که زنجیر چرخ دارند می توانند خطر قطع اعضاء بدن کودک و ایجاد جراحت و لهیدگی یا گیر افتادن اعضاء بدن کودک را ایجاد کنند به همین دلیل چرخ زنجیرها باید قاب زنجیر دو طرفه داشته باشد.

20-عروسک‌های پر شده، یکی از جذاب ترین اسباب بازی ها برای کودکان به خصوص دختر بچه ها هستند؛ اما این نوع اسباب بازی‌ها نیز می توانند باعث خفگی شوند.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا