ابتکار: فقط یک شانزدهم از خاک کره زمین توانایی زادآوری دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با اعضای هیات مدیره و کمیسیون بانوان خانه صنعت، معدن و تجارت و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: این در شرایطی است که در یک سده اخیر جمعیت کره زمین از حدود یک میلیارد به حدود هفت میلیارد نفر رسیده و در کنار این جهش عظیم جمعیتی با جهش بزرگ دیگری به نام مصرف گرایی نیز مواجه شده است.

وی با برشمردن برخی از معایب رشد مصرف گرایی در دنیا و ایران، گفت: تولید روزانه هفت هزار تن زباله در تهران از عواقب همین رشد مصرف گرایی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان تولید زباله در بخش کشاورزی بسیار بیشتر از بخش شهری است و این در کنار ضایعات بالا در بخش کشاورزی بسیار حایز اهمیت است و نیاز به برنامه ریزی به منظور تغییر و بهبود شرایط دارد.

وی ضمن اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2015، هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید، تاکید کرد: نگرانی از رواج مصرف گرایی که منجر به تخریب بیش از پیش محیط زیست شده در شعار روز جهانی محیط زیست نیز بیان شده است.

ابتکار با ابراز تاسف از وضعیت شاخص های محیط زیست در ایران، گفت: شاخص ها و بحران های حال حاضر همچون بحران دریاچه ارومیه، تالاب بین المللی هامون، سفره های آب زیرزمینی، گسترش گرد و غبار در کشور نشان می دهد محیط زیست ایران در وضعیت بسیار شکننده و حساسی قرار دارد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: این شرایط حساس و شکننده و فرابخشی بودن محیط زیست برای تک تک افراد و نهادها در قبال حفظ محیط زیست، مسئولیت ایجاد می کند.

*** دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد از طریق توسعه صنعت و اقتصاد سبز 

ابتکار ضمن تاکید بر نقش مهم و کلیدی صنعت و معدن در جهت دهی پایدار یا ناپایدار به توسعه و حفظ محیط زیست، تصریح کرد: به همین دلیل در تمام سفرهای استانی که یکی از مهمترین ارکان آن دیدار با نمایندگان دانشگاهیان، بخش خصوصی، صنایع و سمن ها و به تبع آن شکل گیری اتاق فکر استان زیر نظر استاندار است، بر حضور نمایندگان صنایع و معادن نیز اصرار دارم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به فراگیر بودن مباحث و مسایل محیط زیست در سطح دنیا، گفت: امروزه محیط زیست به دغدغه و چالش بشری و جهانی تبدیل شده است به گونه ای که هر کسی که خود را شهروند و عضو جامعه جهانی می داند نسبت به آن احساس مسوولیت دارد.

*** ارزش گذاری اقتصادی خدمات طبیعت در نگاه پیشرفته به محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگاه سنتی در حوزه محیط زیست، افزود: در گذشته بشر گمان می کرد که خداوند جهان را سرشار از طبیعت و موهبت های بی پایان آفریده است اما امروز به این آگاهی رسیده است که آفریده ها و نعمت های خداوند بسیار گرانبها است و طبیعت برای تداوم خدماتی که به انسان ارایه می دهد، نیاز به حفاظت دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امروزه بحثی با عنوان ارزش گذاری اقتصادی برای خدمات طبیعت مطرح است و حتی در مبحثی چون آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات مضر آلودگی هوا بر بهداشت و سلامت بشر، میزان خسارات وارده به منظره طبیعت در شهرهای آلوده نیز ارزش گذاری اقتصادی می شود.

ابتکار افزود: به عنوان مثال، طبق آمار جهانی هر شهروند اروپایی سالانه 14 هزار یورو بابت هر 10 درجه تغییر منفی هوا نسبت به وضعیت استاندارد برای هزینه های درمانی – بهداشتی ناشی از آلودگی هوا می پردازد.

*** دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد از طریق توسعه صنعت و اقتصاد سبز 

معاون رییس جمهور با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار و سبز در کشور، تصریح کرد: این به آن معنی است که برای دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد مجاز به تخریب عرصه سرزمین و محیط زیست نیستیم و این اهداف باید از طریق صنعت و اقتصاد سبز مورد پیگیری قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری برخی از تخریب ها و آسیب های وارده به محیط زیست و طبیعت ایران به واسطه فعالیت های ناپایدار صنعت و معدن، گفت: طراحی سبز به معنای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح های توسعه ای صنعت و معدن تا انتهای فعالیت، تنها راه برای جلوگیری از تخریب و آلودگی در طبیعت است.

وی با ذکر مثال فعالیت معدنی مس در جنگل های ارسباران، گفت: فعالیت ناپایدار معدن مس در ارسباران منجر به چنان آسیبی به محیط زیست، جنگل و آب در منطقه شد که ارزش اقتصادی این فعالیت را زیر سوال می برد.

*** مکان یابی درست و طراحی سبز دو اصل اساسی برای حفظ محیط زیست در کنار رشد و توسعه صنعت و معدن

ابتکار، مکان یابی درست و طراحی سبز دو اصل اساسی برای حفظ محیط زیست در کنار رشد و توسعه صنعت و معدن دانست و تاکید کرد: ممیزی انرژی، بازچرخانی آب، بازیافت و رعایت مجموع الزامات زیست محیطی علاوه بر حفظ محیط زیست منجر به کمک اقتصادی به صنایع و معادن برای دستیابی به بهره وری بالاتر با صرف انرژی و هزینه کم تر می شود.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون و برنامه های دولت یازدهم، توسعه اقتصاد سبز که صنعت و معدن از مهم ترین محورهای آن است را از جمله اولویت های کاری خود قرار داده است.

ابتکار تاکید کرد: منحنی صعودی رشد اقتصادی و اشتغال زمانی ارزشمند است که همزمان منحنی آلودگی و تخریب محیط زیست روندی نزولی داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تکلیف قانونی محیط زیست برای نظارت بر فعالیت صنایع و معادن، افزود: البته در بخش معدن به رغم تخریب بالا با خلاء های قانونی نیز مواجه هستیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بخشی از گرد و غبار داخلی می تواند از تخریب های حاصل از فعالیت های معدنی ایجاد شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین بحران هایی، ضرورت دارد حفظ محیط زیست به نخستین هدف در فعالیت های معادن و صنایع تبدیل شود. 

وی با استقبال از اعلام آمادگی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به عنوان بخش خصوصی و صنفی برای رعایت الزامات زیست محیطی و همکاری در این زمینه، گفت: برگزاری دوره های آموزش از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با همکاری و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت مدیریت سبز، اجرای استانداردهای محیط زیست، نوآوری ها و فنآوری های جدید می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

ابتکار از انتخاب صنعت سبز بر اساس شاخص های مشخص و مدون به عنوان مشوقی برای بخش صنعت نام برد و اظهار کرد: تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر رفع معضلات و مشکلات موجود در بخش صنعت و معدن از طریق تعامل و همکاری است و حتی در این زمینه ارائه تسهیلات با همکاری صندوق توسعه ملی برای رفع معضلات پیش رو نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.

*** اعلام آمادگی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برای توسعه صنعت سبز

سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ارایه آماری از تعداد واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ فعال در کشور، گفت: درصد قابل ملاحظه ای از این واحدها تحت مالکیت یا مدیریت زنان هستند، بر اساس آمار، واحدهای تحت مدیریت زنان از موفقیت بیشتری برخوردار است.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه توسعه صنعت سبز، اظهار کرد: بخش صنعت و معدن می خواهد در کنار نقش پذیری در رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال کشور در حفظ محیط زیست نیز نقش داشته باشد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اعلام آمادگی زنان فعال در بخش صنعت و معدن برای پیشگامی در توسعه صنعت سبز، ابراز امیدواری کرد: تعامل میان دو مجموعه در این زمینه منجر به موفقیت بیشتر صنعت و معدن و حفاظت بهتر محیط زیست کشور شود.

درخواست برای تشکیل دپارتمان صنعت و محیط زیست با نگاه ویژه به صنایع آسیب رسان به محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تقویت ارتباط و تعامل محیط زیست و صنایع و معادن با تاکید بر نقش مهم صنایع در استراتژی های محیط زیست، حمایت از حضور زنان در عرصه های مدیریتی صنعت و معدن، حمایت از فرهنگ سازی در خصوص تولید و مصرف محصولات سبز، تعامل جهت توسعه صنایع سبز در کشور از جمله درخواست های حاضران در این نشست بود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا