افزایش 25 تنی تولید متانول ایران طی پنج سال آینده

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسن پیوندی در افتتاح دومین همایش غشاء و فرآیندهای غشایی با اشاره به چهار چالش اساسی در حوزه پتروشیمی دردنیا افزود: در چین تولید ذغال سنگ، در آمریکا تولید گاز مایع طبیعی و در اروپا تغییر قیمت نفت از جمله چالش‌های جهانی در حوزه پتروشیمی است.

 

وی چالش اساسی در حوزه پتروشیمی در خاورمیانه را شرایط ژئوپلیتیکی منطقه و درگیری‌های نظامی ذکر کرد اظهار داشت: در ایران نیز شرایط تحریم در صنعت پتروشیمی تاثیرگذار بوده است ولی بررسی‌ میزان صادرات ایران طی سالهای 2011 تا 2013 نشان می‌دهد که میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ایران پنج میلیون تن بوده است و مصرف داخلی آن نیز به دلیل رشد شهرها و جمعیت افزایش نشان می‌دهد.

 

پیوندی با تاکید بر این که در حوزه پتروشیمی به راحتی نمی‌توان اعمال تحریم کرد، توضیح داد: پتروشیمی یک سبد بزرگی از کالاهای مختلف است که محصولات آن در اختیار شرکتهای بزرگ قرار می‌گیرد از این رو تحریم شرکت‌های پتروشیمی به معنای تحریم شرکتهای مصرف کننده است.

 

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به گستردگی صنایع پتروشیمی کشور در ماهشهر و عسلویه، چابهار، ایرانشهر و سرخس گفت: توسعه صنایع پتروشیمی ایران طی برنامه‌های دوم تا چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به دلیل ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است.

 

وی آغاز فعالیتهای پتروشیمی در کشور را از سال 1343 با راه‌اندازی یک واحد صدهزار تنی در مرودشت ذکر کرد و ادامه داد:‌ در حال حاضر میزان صادرات پتروشیمی کشور 60 میلیون تن در سال است.

 

پیوندی با اشاره به اجرای پروژه‌های پتروشیمی در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز یک و دو منطقه پارس جنوبی 61 پروژه‌ در حال اجرا است که بین 5 تا 97 درصد پیشرفت دارد و متوسط پیشرفت این پروژه‌ها 20 درصد است.

 

به گفته وی اتمام این پروژه‌ها منجر به فروش 32 میلیارد دلاری در حوزه پتروشیمی خواهد شد.

 

پیوندی ایجاد مسیر خط لوله اتیلن غرب را از جمله پروژه‌های حوزه پتروشیمی کشور ذکر کرد و یادآور شد: این خط لوله با 2600 کیلومتر طول از منحصر به فردترین پروژه‌های حوزه پتروشیمی است چرا که به عنوان طولانی‌ترین خط لوله جهان از گرم‌ترین تا سردترین منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

به گفته وی، طرح خط لوله اتیلن غرب کشور جهت انتقال خوراک اتیلن به منظور احداث واحدهای پتروشیمی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش بینی شده است. این خط از عسلویه آغاز و تا میاندوآب ادامه دارد.

 

قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد:‌ایران در حوزه تولید مواد پایه صنایع نفت چون اولفین، آروماتیک‌ها، کلرها و اوره آمونیاک، متانول و پلیمرهای مختلف دستاوردهای چشمگیری داشته است ولی در زمینه تولید مواد حد واسط که باید به عنوان خوراک صنایع پایین دستی استفاده شود پیشرفت چندانی نداشتیم.

 

معاون مدیر کل شرکت صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه درصدد حل این مشکل هستیم، خاطر نشان کرد: با دستیابی به دانش فنی تولید مواد حد واسط پتروشیمی فرصتی برای صنایع پایین دستی نفت ایجاد خواهد شد.

 

پیوندی ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران را 60 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب 60 میلیون تن ظرفیت در حال ساخت که 30 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و نیز 60 میلیون تن ظرفیت طراحی شده تا پایان سال 2022 در صورت تامین خوراک، تولید محصولات پتروشیمی ایران به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید.

 

وی با اشاره به تولید اتان از منطقه پارس جنوبی یادآور شد:‌ این ماده به عنوان یک انرژی ارزان است که باید به عنوان سوخت از آن استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا