ابتکار:مناطق حفاظت شده خط قرمز محیط زیست برای فعالیت های معدنی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه مشترک با نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان دو دستگاه که در سازمان حفاظت محیط زیست گفت:حفاظت از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از تخریب گونه های زیستی گیاهی و جانوری و حفاظت از منابع ملی برای نسل های آینده را از مهمترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی افزود:به رغم هدفگذاری جهانی در خصوص حفاظت از 17 درصد عرصه سرزمینی و 10 درصد عرصه دریایی تا سال 2020، ایران تنها 11 درصد عرصه سرزمینی و 3 درصد عرصه دریایی را مورد حفاظت قرار داده است که این مناطق قطعا خط قرمز محیط زیست برای فعالیت هایی همچون فعالیت های معدنی است.

وی با تاکید بر اهمیت سال 2015 به دلیل نهایی شدن اهداف توسعه پایدار، گفت: مجامع جهانی در تلاشند همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون 17 هدف آن مشخص و در شهریور ماه با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.

معاون رییس جمهوری افزود: به رغم تاکید بر مباحثی همچون آموزش و بسیاری از اهداف توسعه هزاره در اهداف جدید، عنصر پایداری مهمترین رکن در تدوین آن است که با نگاه ویژه به محیط زیست و رسیدن به توافق در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه رشد و بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال یکی از مهمترین جهت گیری ها و اولویت های دولت یازدهم بوده و هست، اظهار کرد: این اهداف از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان بخشی از بدنه دولت پیگیری می شود اما با تاکید بر رشد اقتصادی سبز، به این معنا که دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال باید بدون تخریب یا ایجاد آلودگی در محیط زیست باید صورت گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این مهم امروزه از طریق فناوری های نوین، طراحی سبز، رعایت سیاست ها و توجه به خسارت ها و آسیب های سنگین تخریب و آلودگی محیط زیست در اقتصاد ملی قابل طراحی است و بسیاری از کشورها نیز به این اهداف دست یافته اند.

ابتکار با اشاره به سفر اخیر به بانکوک برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار کشورهای آسیا و اقیانوسیه، رشد کشورهای آسیایی در بحث اقتصاد سبز را باورنکردنی توصیف و تاکید کرد: استفاده 20 درصدی از منابع انرژی تجدید پذیر، ارتقای استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید که منجر به حفظ محیط زیست و بهبود شرایط اقتصادی برخی کشورها شده است می تواند الگوی خوبی برای فعالیت در این مسیر باشد.

*** رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست، گفت: دولت یازدهم نیز با رویکرد مثبت به محیط زیست و اولویت بخشی به این حوزه، اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادی ملازم با مسایل محیط زیستی را مورد پیگیری قرار داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس همین رویکرد، محیط زیست در تلاش است تا از طریق تعامل با سایر بخش ها به ویژه بخش مهم و کلیدی صنعت و معدن، رشد اقتصادی و اشتغال کشور را با بهبود شاخص های محیط زیست کشور هماهنگ کند.

وی به واحدهای غیرمجاز صنعتی در کشور به ویژه در استان تهران اشاره و افزود: ضوابط استقرار و رعایت یا عدم رعایت این ضوابط بسیار مهم و کلیدی است و ضرورت دارد صنایع ضمن رعایت این ضوابط نسبت به ارزیابی زیست محیطی نیز اقدام کنند.

ابتکار به دیدار خود با رییس و اعضای هیئت مدیره و کمیسیون بانوان خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری دوره های آموزشی به منظور توانمند سازی صنعت و تلاش در مسیر صنعت سبز و صنعت پاک بسیار ارزشمند است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بخش دولتی و متولی امر می تواند به نقطه قدرت و روند برد – برد برای محیط زیست و صنعت منهتی شود.

*** انتخاب صنعت سبز، مشوقی برای بخش صنعت

معاون رییس جمهوری از انتخاب صنعت سبز بر اساس شاخص های مشخص و مدون به عنوان مشوقی برای بخش صنعت نام برد و اظهار کرد: ممیزی انرژی، بازچرخانی آب، بازیافت و رعایت مجموع الزامات زیست محیطی علاوه بر حفظ محیط زیست منجر به کمک اقتصادی به صنایع برای دستیابی به بهره وری بالاتر با صرف انرژی و هزینه کم تر می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضلات ناشی از فعالیت شهرک های صنعتی به دلیل عدم تکمیل سیستم تصفیه پساب و فاضلاب صنعتی این مجموعه ها، گفت: در بسیاری از سفرهای استانی طرح احیای رودخانه ها برابر دستور رئیس جمهوری در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آن می تواند از طریق تصفیه پساب های صنعتی و جلوگیری از عدم ورود این پساب ها به رودخانه ها صورت گیرد که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست در تکمیل سیستم های تصفیه فاضلاب شهرک های صنعتی کمک هایی را انجام داده است.

*** گلایه ابتکار از فعالیت های ناپایدار معادن

وی ضمن یاد آوری برخی از تخریب ها و آسیب های وارده به محیط زیست و طبیعت ایران به واسطه فعالیت های ناپایدار معادن، گفت: طراحی سبز به معنای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح های توسعه ای صنایع و معادن تا انتهای فعالیت، تنها راه برای جلوگیری از تخریب و آلودگی در طبیعت است.

ابتکار تاکید کرد: ضوابط و شاخص های زیست محیطی معادن در بخش های مختلف اکتشاف، آماده سازی، بهره برداری و بازسازی از طریق تعامل و همکاری با شورای عالی معدن تدوین شده که باید با تشکیل کارگروه مشترکی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی و به دولت ارجاع داده شود.

معاون رییس جمهوری افزود: محیط زیست مخالفتی با بخش معادن و فعالیت های آن ندارد اما معتقدیم این فعالیت ها باید در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی صورت گیرد و فعالان این بخش نیز خود را مکلف و متعهد به مسوولیت های اجتماعی آنها بدانند.

*** تاکید بر ضرورت حرکت به سمت تجارت سبز

ابتکار تجارت سبز و توجه به مسائل زیست محیطی در بحث تجارت را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: بنا به مصالح ملی و شرایط آبی کشور، واردات باید به سمت چوب و کالاهایی با مصرف آب بالا سوق داده شود.

وی با تقدیر از تلاش های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای استاندارد خودرو و موتورسیکلت و سایر همکاری های صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها در سایر زمینه ها نیز ادامه یابد.

*** حفظ محیط زیست از اولویت های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست حفظ محیط زیست در کنار فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری را از مهمترین اولویت های این وزارتخانه دانست و تاکید کرد: همانگونه که کیفیت خدمات، رضایت مشتری و سلامت کار برای مجموعه وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، حفظ محیط زیست نیز در همان جایگاه قرار دارد.

وی با ارایه گزارشی از سلسله اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود ملاحظات و الزامات زیست محیطی در شهرک های صنعتی، اظهار کرد: این فعالیت ها تا تجهیز تمام شهرک ها به سیستم تصفیه فاضلاب و پساب ادامه خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تاسیس 31 واحد HSE ( ایمنی، بهداشت، محیط زیست ) در 31 استان کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: همکاری ها در خصوص تعیین تعرفه صنایع آلاینده منجر به اخذ تصمیمات مثبت برای محیط زیست و صنعت شود.

تشکیل کارگروه های مشترک به منظور تدوین ضوابط بهره برداری پایدار از معادن در چارچوب قوانین و ساماندهی صنایع در شهرک های صنعتی از جمله مصوبات این نشست بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا