قدیمی‌ترین دایناسور ایرانی در برزیل سوخت

موزه ملی، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه تاریخی و علمی کشور برزیل است که بیش از بیست میلیون شی و اثر باستانی در حوزه‌های جانورشناسی، دیرینه‌شناسی، انسان‌شناسی، باستان‌شناسی و تاریخی را در برمی‌گیرد. بسیاری از این آثار در آتش‌سوزی بزرگی طی یک ساعت و اندی سوخته و برای همیشه از دسترس علم خارج شدند. ساختمان این موزه، کاخ سنت کریستوفر (Saint Christopher) بود که در پارک کوئینتا دا بوآ ویستا (Quinta da Boa Vista) واقع در شهر ریودوژانیرو (Rio de Janeiro) قرار داشت.

دو شیر آتش‌نشانی نزدیک موزه شکسته بودند و نخستین آتش‌نشان‌هایی که برای خاموش کردن آتش آمده بودند با کمبود آب مواجه شده و همین موضوع باعث تأخیر در مقابله با آتش‌سوزی شده بود. اظهارات رئیس آتش‌نشانان نشان می‌دهد که با شکسته شدن این دو شیر آب آتش‌نشانی، آتش‌نشانان مجبور شدند از آب دریاچه نزدیک ساختمان موزه برای خاموش کردن آتش کمک بگیرند. در حال حاضر برزیل بدترین بحران خود را در طول تاریخ این کشور تجربه می‌کند و می‌توان این خسارت را با تخریب موزه تاریخ برلین طی بمباران این شهر در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

این موزه دویست‌ساله، بزرگ‌ترین موزه تاریخ طبیعی در آمریکای لاتین بود و نمونه‌ها و مصنوعاتی بسیار ارزشمندی در آن قرار داشت که از آن جمله می‌توان به جمجمه لوثیا (Luzia)، قدیمی‌ترین فسیل انسان در آمریکا (اسکلت انسان یازده هزار و پانصد ساله) و نمونه‌های تروسورهایی مثل کوپه‌داکتیلوس (Caupedactylus)، براسیلیوداکتیلوس (Brasileodactylus)، آنانگوئه‌را (Anhanguera)، توپوشوارا (Tupuxuara)، تاپه‌هارا (Tapejara)، سیراداکتیلوس (Cearadactylus)، امبری‌داکتیلوس (Aymberedactylus) و دایناسورهایی مثل سانتاناراپتور (Santanaraptor)، اوشالایا (Oxalaia)، گندواناتایتن (Gondwanatitan) و همچنین نخستین دندان دایناسوری که از ایران کشف‌شده بود، اشاره کرد. متأسفانه بخش‌های گسترده‌ای از موزه مذکور در آتش‌سوزی گسترده‌ای از بین رفت و هیچ راهی برای احیا و بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، دو شیر آتش‌نشانی نزدیک موزه شکسته بودند و نخستین آتش‌نشان‌هایی که برای خاموش کردن آتش آمده بودند با کمبود آب مواجه شده و همین موضوع باعث تأخیر در مقابله با آتش‌سوزی شده بود. اظهارات رئیس آتش‌نشانان نشان می‌دهد که با شکسته شدن این دو شیر آب آتش‌نشانی، آتش‌نشانان مجبور شدند از آب دریاچه نزدیک ساختمان موزه برای خاموش کردن آتش کمک بگیرند. در حال حاضر برزیل بدترین بحران خود را در طول تاریخ این کشور تجربه می‌کند و می‌توان این خسارت را با تخریب موزه تاریخ برلین طی بمباران این شهر در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

این آتش‌سوزی در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به‌وقت محلی در روز یکشنبه، زمانی که موزه تعطیل‌شده بود، ایجاد شد و با از بین رفتن بیشتر مجموعه‌های آن می‌توان گفت میزان خسارت در اثر این آتش‌سوزی بسیار بالا است. البته تاکنون هیچ گزارشی از آسیب و یا مرگ‌ومیر ناشی از آتش‌سوزی ارائه نشده است.

این ساختمان دویست‌ساله که محل اقامت خاندان سلطنتی پرتغال و برزیل بوده، چندین دهه منتظر تعمیرات و اصلاحاتی بود که هرگز رخ ندادند. رئیس سابق موزه ملی برزیل، سرجیو کوگلند دی آزودا (Sergio Kugland de Azevedo) در این رابطه گفت: «این موزه برای جهانیان ازدست‌رفته است و نمی‌توان ساختمان و اشیاء آن را بازسازی کرد. هیچ راهی برای بازگرداندن آثار این موزه وجود ندارد. خوشبختانه کسی در این آتش‌سوزی جان خود را از دست نداده اما موزه قابل‌ترمیم نخواهد بود.»

به اعتقاد میشل تمیر (Michel Temer) رئیس‌جمهور برزیل این روز، یک روزغم‌انگیز برای همه برزیل به‌حساب می‌آید.

به گزارش سیناپرس به نقل ازصفحه اینستاگرامی عرفان خسروی(دیرینه‌شناس، آناتومیست، ژورنالیست و مروج علم) باید گفت؛از نکات غم‌انگیز این آتش‌سوزی برای ایرانیان این است که نخستین و ارزشمندترین نمونه دایناسوری که در سال ۱۳۸۱ برابر با ۲۰۰۲ میلادی طی نخستین پی‌جویی دایناسورها در منطقه آب‌ بید کرمان کشف‌شده بود، با اجازه دکتر منوچهر قرشی، رئیس وقت پژوهشکده علوم زمین، به‌رسم امانت به موزه ملی برزیل واگذار شد که دیگر هرگز بازنخواهد گشت.

ترجمه: فاطمه کردی

منابع: theguardian، pri، axios و joe

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا