«هلیکوباکتر پیلوری» مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها

«هلیکوباکتر پیلوری» موجودی میکروسکوپی است که قادر است در بدن انسان زندگی کرده و علیرغم شرایط سختی که برایش به وجود می آید، به حیات خود ادامه دهد. این باکتری باعث ایجاد عفونت در تمام گروه های سنی می گردد و شیوع آن در نقاط مختلف جهان متفاوت بوده و تا حد زیادی به استانداردهای کلی زندگی در هر منطقه بستگی دارد. باکتری «هلیکوباکتر پیلوری» قادر است به طرزی جالب و با وجود پاسخ های ایمنی بدن و همچنین نو شدن مداوم سلول های مخاط معده، برای ده ها سال ترشحات معده را آلوده نماید.

این باکتری عجیب، متاسفانه عامل بیماری هایی نظیر گاستریت یا ورم معده و همچنین زخم های دستگاه گوارش نظیر زخم معده و زخم اثنی عشر است و ضمنا به عنوان یک فاکتور خطر بالا برای بروز بیماری های سرطان معده و لنفومای غشا مخاطی معده به حساب می آید. برای درمان آلودگی ایجاد شده با این باکتری، از داروهای آنتی بیوتیک مختلفی استفاده می شود. دوز مصرفی آنتی بیوتیک هایی که برای درمان هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود، معمولا بیشتر از میزانی است که برای سایر عفونت ها به کار گرفته می شود. این موضوع متاسفانه باعث بروز مقاومت در این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها گردیده و در آینده درمان آن را با مشکلات بیشتری مواجه می سازد.

در همین راستا پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، مطالعه ای را به منظور ارزیابی میزان مقاومت باکتری فوق الذکر به آنتی بیوتیک های مختلف طرح ریزی و اجرا نموده اند که نتایج آن می تواند در بهبود درمان دارویی این بیماری مثمر ثمر واقع شود.

این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 80 نفر از بیماران مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان شهید بهشتی شیراز متشکل از 40 زن و 40 مرد انجام گردیده است. برای انجام پژوهش از قسمت انتهایی معده بیماران توسط فوق تخصص گوارش نمونه برداری انجام شده و سپس نمونه های تهیه شده به بخش میکروب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انتقال داده شده و آزمایشات مورد نظر بر روی آن ها انجام گردیده است.

نتایج آزمایشات نشان می دهد که حدود 74 درصد بیماران مورد بررسی به هلیکوباکتر پیلوری آلوده بوده و میانگین سنی افراد دارای این آلودگی نیز 39 سال بوده است. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که شیوع این بیماری در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت است. برای مثال در کشورهای آمریکای جنوبی، ژاپن، ترکیه و پاکستان این باکتری دارای شیوع بالای 80 درصد است، ولی در کشورهای اسکاندیناوی و انگلستان میزان شیوع بین 20 تا 40 درصد است.

در خصوص میزان مقاومت هلیکوباکتر پیلوری به دست آمده از نمونه های بیماران، نتایج نشان می دهد که میزان مقاومت این باکتری در نمونه های به دست آمده بالا است. بر اساس نتایج حاصله 61 درصد از موارد، دارای مقاومت به آنتی بیوتیک مترونیدازول، 32 درصد مقاوم به آموکسی سیلین، 24 درصد مقاوم به تتراسایکلین و تنها حدود 3 درصد مقاوم به داروی آنتی بیوتیک کلاریترومایسین بوده اند.

نتایج این مطالعه که در مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل دوره 17 شماره 5 منتشر گردیده است، تاکید می کند که مقاومت هلیکوباکتر پیلوری نسبت به آنتی بیوتیک های رایج در رژیم دارویی، در حال افزایش است. با این حال محققین مجری این پژوهش توصیه می نمایند که تا پایدار شدن آنتی بیوتیک های جدید، رژیم موسوم به «چند دارویی» برای درمان و ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری به کار گرفته شود.

قابل ذکر است با این که راه دقیق انتقال این باکتری هنوز شناخته شده نیست، ولی به نظر می رسد خوردن سبزیجات نشسته یا نپخته به خصوص در کشورهای در حال توسعه که گاهی محصولات کشاورزی را با کود انسانی تغذیه می نمایند یکی از مهم ترین راه های انتقال باشد. همچنین استفاده از آب های آلوده، و گاهی حتی پلاک دندان و دهان نیز جزو عوامل انتقال این باکتری به شمار می روند.

1. سلام،
    من ۲۱ سال سن دارم و مدت ۳ سال است که مشکل هیلور باکتریا دارم ۳ دور مکمل تداوای کردم آخرین دوز اچ‌پایلوری که همان رفابیوتین است گرفتم‌ ولی مشکل عمده که معده من دارد اینست که غذا زود هضم‌نمیشود و به مدت ساعت ها غذا در معده ام باقی میماند خواستم‌یک سوال کنم‌میشود از انزایم های هضمی‌استفادا کنم ؟آیا کمک کننده خواهد بود؟