فقدان پروتئین در رژیم غذایی پدران بر اطلاعات ژنتیکی اسپرم تاثیر می گذارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، مطالعه ای تحت عنوان «Paternal diet programs offspring health through sperm- and seminal plasma-specific pathways in mice» در دانشگاه ناتینگهام روی موش هایی که با رژیم غذایی کم کیفیت تغذیه شده بودند انجام گرفت که نشان داد که نوزادان این موش ها دچار اضافه وزن می شوند و علایم دیابت نوع دو را نشان می دهند و در آن ها بیان ژن هایی که متابولیسم چربی را تنظیم می کنند، کاهش می یابد.

در این مطالعه محققان هلندی نشان داده اند که هم اسپرم و هم مایع حاوی اسپرم (پلاسمای سمن) گرفته شده از موش های نری که با رژیم غذایی کم پروتئین تغذیه شده اند می تواند روی سلامت متابولیکی طولانی مدت فرزندان آنها اثر بگذارد.

این مطالعه موشی نشان داده است که موش های نری که با رژیم غذایی کم پروتئین تغذیه می شوند، اسپرم هایی تولید می کنند که تگ های شیمیایی کمتری روی DNA شان وجود دارد.

این تگ های شیمیایی در تنظیم بیان ژن ها نقش دارند. همچنین مشخص شد که پلاسمای سمن نیز در سرکوب پاسخ های التهابی و ایمنولوژیک رحم مادر نقش دارد و در نتیجه فاکتوری حیاتی برای حفظ سلامت بارداری است.

این محققان بر این باورند که سلامت فرزندان (در ارتباط با پدر) تحت تاثیر کیفیت اطلاعات ژنتیکی پدری که از طریق اسپرم منتقل می شود و همچنین تحت تاثیر محیط رحمی مادری متاثر از پلاسمای سمن است که اجازه تکوین مناسب جنین را می دهد.

به طور کلی این مطالعه نشان می دهد که ترکیب پلاسمای سمن می تواند بوسیله رژیم غذایی پدر تحت تاثیر قرار گیرد و بدین ترتیب روی سلامت فرزندان تاثیر بگذارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا