باقیمانده سموم 24 محصول کشاورزی بررسی می‌شود

وحید مفید، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: گام اول در زمینه بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی، شناسنامه‌دار کردن مزارع و باغات است. بر اساس قوانین موجود شورای عالی امنیت غذایی و همچنین برنامه‌های توسعه پنجم و ششم طی چند ماه آینده وزارت جهاد کشاورزی اولین گروه از مزارع دارای شناسنامه را معرفی خواهد کرد.

وی افزود: برنامه سازمان غذا و دارو برای امسال این است که ۲۴ نوع محصول کشاورزی را از نظر میزان باقیمانده سموم آفت کش و ۱۵ نوع محصول را از نظر میزان باقیمانده فلزات سنگین و نیترات بررسی کند.

به گفته مفید، در سال گذشته ۱۵ نوع محصول از نظر باقیمانده سموم و ۱۰ نوع محصول نیز از نظر میزان نیترات و فلزات سنگین نمونه برداری شدند.

وی به پایش باقیمانده سموم برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان، گفت: پایش باقیمانده سموم برای اولین بار در برنج انجام شد که گزارش‌ها نشان داد مشکل خاصی ندارند.

بررسی ملی باقیمانده سموم و فلزات سنگین در دانشگاه‌ها

سمیره صباح، معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: آفت کش به عنوان یکی از مهمترین ابزار کار، باید کاملا مطابق ضوابط بین المللی و مرغوب بوده و کیفیت آن در زمان مصرف تغییر نکند زیرا، اصول علمی حفظ نباتات ایجاب می‌کند که با مصرف کمتر یک ‌آفت کش، بیشترین نتیجه حاصل شود، بطوریکه آسیبی به محیط زیست و سلامت انسان‌ها وارد نشود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو برنامه بررسی ملی باقیمانده سموم و آفات، فلزات سنگین و نیترات را در محصولات کشاورزی طراحی کرده و از ابتدای سال ۹۳ این برنامه‌ها را به ۱۰ مرکز دانشگاهی که واحد دانشگاهی در کشور محسوب می‌شوند، ابلاغ کرده است. به همین منظور دانشگاه‌ها موظف شدند با توجه به برنامه پنجم توسعه از محصولات مختلف کشاورزی در فواصل زمانی سه ماهه نمونه برداری و پس از شناسایی مواد کشاورزی دارای سموم و فلزات سنگین بیش از حد، ضوابط و اقدامات لازم را انجام دهند.

کاهش آلاینده‌ها و سموم کشاورزی نیازمند همکاری بین بخشی است

علی اصغر، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز چندی پیش در اجلاس روسا، معاونان اجتماعی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان کلان منطقه یک با بیان اینکه افزایش کیفیت نان، کاهش آلاینده هاو سموم کشاورزی، سند ملی سالمندان، ایدز و … نیازمند مشارکت بین بخشی است، گفت: کنترل کیفیت روغن ها، بهبود کیفیت آرد و نان، ساماندهی استفاده از سم را از دستاوردهای مهم شورا در حوزه امنیت غذایی و تغذیه در ۴ سال اخیر است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان های عضو در قطب یک استان مازندران بیشترین همکاری را با کارگروه سلامت و امنیت غذایی داشتند، افزود: صداوسیما بیشترین و شوراشهرها کمترین همکاری مشترک را با کارگروه سلامت و امنیت غذایی داشتند.

وی به تدوین برنامه جامع بین بخشی اشاره کرد و ادامه داد: سمنان ۶۰ درصد، گلستان ۱۰ درصد، گیلان ۴۰ درصد و مازندران ۹۰ درصد در اجرای برنامه جامع بین بخشی پیشرفت داشتند.

تجمع آلودگی سموم در محیط کشت و کار

همت الله پیردشتی، رییس کارگروه کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران گفت: استفاده از سموم در مزارع ممکن است به صورت مستقیم در دانه برنج ذخیره نشود اما در محیط و آب‌های زیر زمینی و همچنین تالاب ها تجمع پیدا خواهد کرد و این موضوع بسیار نگران کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه سموم استفاده شده در مزارع روانه تالاب‌های پرورش ماهی نیز می‌شود، افزود: با توجه به اینکه ماهی ماده غذایی پر مصرف در سبد خانوار مازندرانی‌ها است، این سم‌ها در بدن انسان تجمع پیدا می‌کند. همچنین این سموم در تنوع زیستی موجودات غیر از آفات مانند میکروارگانیسم‌ها، پرندگان و حیوانات هم اثرگذار است.

سم وارداتی؛ آفت تولید داخلی

هم اکنون بسیاری از مسوولان و کارشناسان حوزه کشاورزی بر این عقیده اند که استفاده از سم با کیفیت تولید داخل، نه تنها هیچ خطری برای محصولات و سلامت سفره های غذایی مردم ندارد، بلکه می تواند به کیفیت محصولات نیز کمک کند.

محمد خصوصی، رییس انجمن کود و سم استان البرز در این خصوص گفت: سموم تولیدی داخل کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود.لیکن با این اوصاف واردات سموم بی کیفیت خارجی سبب آسیب به تولید داخلی و حتی محصولات کشاورزی و باغی شده است.

وی افزود: واردات سموم بی کیفیت خارجی افزون بر آسیب های اقتصادی ، سبب خروج ارز از کشور می شود.هم اکنون از 300 قلم سمومی که وارد کشور می شود بیش از 70 درصد مشابه آنها با کیفیت بهتردر داخل تولید می شود اما واردات همچنان ادامه دارد.

وی گفت: کل نیاز کشور به سموم شیمیایی 24 میلیون لیتر در سال است که بخش عمده این نیاز در داخل کشور تولید می شود. قرار براین بود که 12 درصد کود و سم شیمیایی وارد کشور شود اما اکنون بیش از 30 درصد واردات داریم که آسیب اساسی برای تولید داخلی است.

سموم داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردارند

مسعود گیل آبادی، رییس انجمن تولیدکنندگان سموم ایران با عنوان این مطلب که ۵۰ درصد مواد اولیه سموم در داخل تولید می شود، گفت: متاسفانه برخی سموم وارداتی بر پایه آب هستند و ما بابت این سم ها ارز می دهیم. در حالی که سم تولید داخل، از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: باید جلوی ورود غیرقانونی سموم آماده به کشور گرفته شود زیرا این محصولات کیفیت لازم را ندارند و برای سلامت مردم مضر هستند.

وی گفت: برخی سموم با توجه به پرخطر بودن از چرخه عرضه در بازار حذف شده‌اند اما ممکن است با وجود ممنوعیت چندین سال در نمایندگی‌ها باقی مانده باشد زیرا فروشندگان با توجه به آنکه پول این محصولات را پرداخت کرده اند حاضر نمی‌شوند از عرضه این محصولات به بازار خودداری کنند.

گیل‌آبادی ادامه داد: تاریخ مصرف سموم کشاورزی حداکثر دو سال است اما مشاهده شده است که کالاهایی که تاریخ مصرف آن بیش از ۵ سال است دوباره تست و اصلاح شود اما در این صورت تنها مجاز به تاریخ زنی یکساله هستند. در مواردی نیز بر خلاف انجام تست و اصلاحات لازم این سموم با قیمت‌های خیلی ارزان وارد بازار شده و کشاورزان با توجه به قیمت پایینی که این محصول دارد آن را خریداری کرده و به تاریخ مصرف آن توجهی نمی‌کنند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا