‎توجه به صنعت چاپ از الزامات و ضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است

این نشست با حضور دکتر سلیمی، قائم مقام معاون توسعه صادرات کالا سازمات توسعه تجارت ايران، مهندس محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، و جمعی از فعالان و پیشکسوتان حوزه چاپ برگزار شد.

دکتر سلیمی در"نشست تخصصی صنعت چاپ در خدمت کالای ایران ساخت و صادرات غیرنفتی" با اشاره به اینکه توجه به صنعت چاپ از الزامات و ضروریات موفقیت در صادرات غیرنفتی است خاطرنشان کرد: این سازمان با توجه به مشکلات و تحریم های موجود بیش از هر زمانی برای افزایش صادرات غیرنفتی تلاش می کند و در این زمینه از کمک و مساعدت همه تشکل های علمی و اجرایی بویژه انجمن علمی فناوری چاپ ايران استفاده می کند.

معاون قائم مقام توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به نیم قرن سابقه فعالیت اين سازمان در کشور افزود: یکی از مشکلاتی که تاکنون برای صادرات کالا وجود داشته و نیازمند چاره جویی اساسی برای آن هستیم توجه به چاپ و توجه به بازار و سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف دنیاست که تشکل هایی مثل انجمن علمی فناوری چاپ ایران می تواند در این زمینه به کمک محصولات صادراتی و صادرکنندگان بشتابد.

وی با اشاره به اینکه زلف صادرات به مشتری گره خورده یادآور شد: در حال حاضر 2800 صادرکننده حقیقی و خصوصی داریم که شاید 50 صادرکننده موضوعاتی مثل بسته بندی را جدی می گیرند و در این زمینه نیازمند عزم جدی در توجه به مقوله چاپ و بسته بندی و تعامل با انجمن ها و تشکلهای علمی و دانشگاهی برای ورود به بازارهای جهانی هستم.این مقام مسئول صادرات غیرنفتي را یک ضرورت عنوان و خاطرنشان کرد: همکاری های علمی، مشاوره های آموزشی با نهادها و تشکل های علمی و دانشگاهی یکی از اولویت های سازمان است و معتقد هستیم بحث چاپ و بسته بندی ارزش افزوده ای ایجاد می کند که حیرت انگیز است و در این راستا خواهان حضور انجمن در تصمیم سازی های سازمان توسعه تجارت و شناسایی بازارهای جدید برای توسعه صادرات و توانمندسازی صادرکنندگان هستیم.

وی بر آموزش،تبلیغات و بازاریابی  صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر برندهایی داریم که برای کشورهای اروپایی و حتی آمریکا در شرایط تحریم محصولات خود را صادر می کنند و همه این ها با توجه به سلیقه مشتریان و توجه به مقوله مهم و اساسی چاپ و بسته بندی ممکن شده است

آمادگی  برای نقش آفرینی در زمینه صادرات غیرنفتی با تکیه بر صنعت چاپ

مهندس محمد بیطرفان با تاکید بر اینکه صنعت چاپ ایران ابعاد و زوایای بسیاری دارد اظهار داشت: مهمترین دستاورد صنعت چاپ و بسته بندی ایجاد ارزش افزوده در همه بخش های اقتصادی و موفقیت در بازارهای جهانی است.

وی در چهارمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد یادآور شد: صنعت چاپ ایران از تحولات جهانی عقب مانده است و ضرورت دارد با نگاه علمی و کارشناسی و همکاری و همدلی دست اندرکاران وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل های این بخش  مثل انجمن علمی فناوری چاپ ايران این عقب افتادگی ها را جبران نماید.

وي بر ضرورت همکاری وزارتخانه ها و دستگاه های متولی با اين انجمن تاکید کرد و گفت: اصلاح ساختار نهاد های صنعت چاپ، اصلاح سرفصل های آموزشی و دانشگاهی همگام با تحولات جهانی، توجه به نیازهای اساسی این صنعت و توسعه نوآوری و کارآفرینی در این صنعت و … از نیازهای اساسی این صنعت محسوب می شود.

وی بر ایجاد کلینیک بسته بندي تاکیدکرد و گفت: آمادگی داریم برای آسیب شناسی صادرات محصولات و کالای ایرانی این کلینیک را با همکاری دستگاه ها و سازمان و … دایر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و پیشکسوت عرصه مطبوعات در این نشست از کمبود امکانات در حوزه چاپ انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: صنعت چاپ ایران نیروهای ورزیده بسیاری دارد ولی این صنعت به دلیل عدم توجه از سوی سازمان ها و نهادهای ذیربط با کمبود امکانات و زیرساخت ها مواجه است و در این زمینه همکاری دستگاه های علمی و اجرایی و تشکل هایی مثل انجمن علمی فناوری چاپ كه پلی ميان صنعت و دانشگاه است می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: انتظار داریم در دولت دوازدهم حمایت های لازم از این صنعت راه را برای توسعه همه جانبه آن فراهم نماید.

پیشکسوت صنعت چاپ: صنعت چاپ مادر همه صنایع و پیش برنده آن هاست

غلامرضا شجاع نیز در نشست تخصصی صنعت چاپ در خدمت کالای ایران ساخت و صادرات غیرنفتی گفت:در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا صنعت چاپ بعد از صنایع اسلحه و کشاورزی در رتبه سوم قرار دارد ولی متاسفانه در کشور چاپ به چاپ نشریات و مکتوبات محدود شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با تاکید بر اینکه این صنعت با همه اهمیتش به شدت نیازمند حمایت مسئولان است افزود: صنعت چاپ مادر همه صنوف و صنایع است و صادرات، بازاریابی و توسعه اشتغال و کارآفرینی و… در این صنعت می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

شجاع به چالش‌های این صنعت در ایران اشاره کرد و گفت:  با وجود تفاهم نامه ای که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شده است چاپ هنوز به بخش صنعت منتقل نشده است و هنوز گرفتاری این صنعت ادامه دارد.

رویداد استارت آپی علوم و فناوری چاپ برگزار می شود

دکتر کاووسی مدیر اجرایی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با اشاره به همکاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انجمن علمي فناوري چاپ ايران گفت: در راستای سند ملی برنامه راهبردی فناوری ساخت پيشرفته جمهوری اسلامی ایران و با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی برای توسعه کاربردهای ساخت پيشرفته در کشور، نشست آشنایی با «جايگاه علوم و فناوري هاي نوين و چاپ سه بعدي در صنعت چاپ» را در تاریخ 13 شهریورماه جاری در محل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برگزار می‌نمایند.

وی افزود: این ستاد در نظر دارد، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی فواید و محصولات صنعت ساخت پيشرفت به تولیدکنندگان صنعت چاپ و همچنین فرهنگ‌سازی و آشنایی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی صنعت مذکور با مزایا و فرصت‌های اقتصادی ساخت پيشرفته را در این نشست به بحث و بررسی بگذارد.

کاووسی با معرفی 12 عنوان فعالیت  ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علم و فناوری یاست جمهوری یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری رویداد کارآفرینی، آموزش فعالان صنعت چاپ، توجه به چاپ سه بعدی و … از برنامه های این معاونت درراستای توجه به بخش فناورانه و کارآفرینانه صنعت چاپ با همکاری نهادها و تشکل ها از جمله انجمن علمی فناوری چاپ ايران است.

صنعت چاپ فرصت های بسیاری دارد

رضا رضایی پیشکسوت چاپ و به عنوان کسی که برای اولین بار روتوگرافی را در کشورمان بنیان نهاد نیز گفت: متاسفانه این صنعت خیلی دیر به عنوان صنعت لحاظ شد و همین امر یکی از دلایل عقب ماندگی آن در کشور است، از سوی دیگر این صنعت نیازمند حمایت است چرا که با توجه به تغییر نرخ دلار و مشکلات تحریم فعالان این صنعت با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

رييس انجمن با تاکید بر ارتقاء سرمایه های انسانی در این صنعت اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی ماهر و دانشگاهی در این صنعت بسیار مهم است و باید تلاش کنیم توجه همه صنوف و صنایع به این صنعت جلب شود.

رضایی تولید، صادرات و بازاریابی را مدیون توجه به صنعت چاپ عنوان کرد و گفت: این صنعت می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد به شرط آنکه به جایگاه واقعی آن به عنوان یک صنعت حیاتی توجه کنیم.

عضو  هيات علمي موسسه پژوهشی رنگ و پوشش:

نقشه راه صنعت چاپ باید تدوین و ترسیم شود

 دکتر مریم عطائی فرد هیات علمی موسسه پژوهشی رنگ و پوشش نیز گفت: صنعت چاپ می تواند به یاری کشور بیاید ولی در این حوزه نیازمند دو حرکت مهم هستیم اولا باید نقشه راه صنعت چاپ تدوین و ترسیم شود و ثانیا صندوقی برای حمایت از بومی سازی این صنعت و حمایت از فعالان بخش صنعت چاپ با مشارکت و پیشقدمی سازمان توسعه تجارت ایران و انجمن تشکیل شود.

محمود طائل  مدرس دوره های چاپ امنيتي و اوراق بهادار بانک مرکزی نیز در این نشست به ایجاد دانشگاه چاپ تاکید کرد.

دکتر بختیاری فرد از دانشگاه هنر و دکتر زنگی از دانشگاه تهران نیز در این نشست دیدگاه های خود را بیان کردند. گفتنی است انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سالهای اخیر نقش فعالی را در نهادسازی، بومی سازی صنعت چاپ، توسعه اشتغال و کارآفرینی و ایجاد شرکت های دانش بنیان، توجه به پژوهش و فناوری و ارتباط بین دانشگاه و صنعت و توسعه تحصیلات تکمیلی و تعامل با نهادهای مسئول در امر چاپ و بسته بندی داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا