احتمال بروز نقرس در افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در این مطالعه اطلاعات مربوط به 16 هزار فرد مبتلا به آپنه خواب و 63 هزار فرد غیر مبتلا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد احتمال بروز نقرس در افراد مبتلا به آپنه خواب 42 درصد بیشتر است.

آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب گفته می شود که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه است. این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان بوسیله زبان است و معمولا چند ثانیه به طول می انجامد. این اختلال پس از 50 سالگی بیشتر دیده می شود و زمانی خطرناک است که بیش از 10 ثانیه طول بکشد.
بیماری نقرس که شایع ترین شکل آرتریت های التهابی است از تجمع اسید اوریک در بدن ناشی می شود و معمولا با درد شست پا آغاز می شود. در این بیماری سطح اسید اوریک افزایش می یابد و باعث تشکیل کریستال هایی می شود که در مفاصل تجمع پیدا می کنند.
درد شست پا یکی از مهمترین نشانه های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علایم این بیماری است. به گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH)، عدم درمان این عارضه به تدریج باعث آسیب به مفاصل و کلیه ها می شود.
اسید اوریک محصول زائدی است که از تجزیه برخی از مواد غذایی به خصوص پروتئین ها در بدن تولید می شود. تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه ها انجام می شود و این مایع مضر با ادرار دفع می شود؛ ولی زمانیکه مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نمی شود و مقدار اضافی آن در بدن جمع می شود. افزایش غلظت اسید اوریک خون در نهایت تبدیل به کریستال های (دانه های بلوری ) اورات می شود که در اطراف مفاصل و بافت های نرم تجمع می یابد. این کریستال های سوزن شکل مسئول التهاب و علایم دردناک نقرس هستند.
این مطالعه به هیچ عنوان آپنه خواب را عامل نقرس نمی داند، بلکه فقط وجود ارتباط بین این دو عارضه را نشان می دهد. محققان احتمال می دهند سطح پایین اکسیژن ناشی از آپنه خواب می تواند عامل تولید بیش از حد اسید اوریک و نقرس باشد.
این مطالعه کاهش اسید اوریک افراد مبتلا به آپنه خواب را قبل از ابتلا به نقرس ضروری می داند. نتایج این مطالعه در نشریه Arthritis & Rheumatology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا