پیش‌بینی گسترش سرطان با هوش مصنوعی

ماهیت تومورهای سرطانی که به صورت مدام درحال تغییر هستند، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های درمان محسوب می‌شود. تومورها همواره درحال تکامل و تغییر وضعیت به شکل مقاوم در برابر دارو (drug-resistant) هستند.

اگر پزشکان بتوانند نحوه تکامل تومور را از زمان شکل‌گیری پیش‌بینی کنند، امکان مداخله موثر برای پیشگیری از تکامل تومور و تبدیل شدن به حالت مقاوم در برابر دارو فراهم شده و درنتیجه، شانس نجات بیمار افزایش پیدا می‌کند.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی موسسه تحقیقات سرطان (ICR) لندن و دانشگاه ادینبورگ (اسکاتلند)، موفق به توسعه روش جدیدی موسوم به Revolver (تکامل تکرارشونده سرطان) شده‌اند که الگوهای جهش DNA تومور سرطانی را مورد بررسی قرار داده و از این اطلاعات، برای پیش‌بینی تغییرات ژنتیکی در آینده استفاده می‌کند.

یک گام جلوتر از سرطان

دانشمندان روش یادگیری ماشین جدیدی را توسعه دادند که امکان شناسایی الگوهای منظم جهش ژنتیکی در تومورها را فراهم می‌کند. الگوهای منظم جهش DNA در تومور یک بیمار می‌تواند برای پیش‌بینی الگوهای جهش در سایر بیماران با شرایط مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از 768 نمونه تومور مربوط به 178 بیمار مبتلا به سرطان‌های ریه، پستان، کلیه و روده، دانشمندان تلاش کردند تا تغییرات ژنتیکی هر تومور را شناسایی و پیش‌بینی کنند.

با شناسایی الگوهای تکرارشونده در هر تومور و ترکیب این داده‌ها با دانش فعلی بیولوژی و تکامل سرطان، دانشمندان توانستند مسیر تکامل سرطان در نمونه‌های بررسی شده را پیش‌بینی کنند.

به گفته دانشمندان، اگر بتوان نحوه تکامل تومور را به موقع پیش‌بینی کرد، می‌توان پیش از تبدیل شدن آن به شکل مقاوم در برابر دارو، روش درمانی را تغییر داده و یک گام جلوتر از سرطان حرکت کرد.

براین اساس، الگوهای تکرارشونده جهش DNA می‌تواند به عنوان شاخص پیشرفت سرطان مورد استفاده قرار گرفته و به پزشکان برای انتخاب موثرترین روش درمان یا شخصی‌سازی درمان برای هر بیمار کمک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Methods منتشر شد.

منبع: independent