زکریای رازی، علم الهدی و کتاب گلشن راز ثبت جهانی می شون

دکتر محمدرضا سعید آبادی روز سه شنبه در مراسم تودیع خود و معارفه سرپرست جدید کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهارکرد:مراحل ثبت جهانی 1150 سال تولد زکریای رازی 1050 سال تولد سیدمرتضی علم الهدی و 700 سال تالیف کتاب گلشن راز انجام شده و تا پنج ماه آینده ثبت جهانی این موارد در اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی یونسکو نهایی می شود.

وی اظهارکرد: طی 30 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فقط حدود 20 نفر از مشاهیر ایرانی ثبت جهانی شده بودند اما طی 7 سال و نیم گذشته 17 نفر دیگر از مشاهیر ایرانی به ثبت جهانی رسیدند.
سعیدآبادی همچنین از ثبت دو ذخیره گاه زیست کره دنا، تنگ صیاد و سبزکوه، در طی هفته آینده خبر داد و افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 9 ذخیره گاه زیست کره که به عنوان تنفس گاه جهان شناخته می شود ثبت شده بود و برای اولین بار این دو ذخیره گاه پس از پیروزی انقلاب به ثبت جهانی می رسند.

وی ادامه داد:همچنین کرسی های دانشگاهی تا سال 86 تنها در حد دو کرسی بود اما طی 7 سال و نیم گذشته 18 کرسی در مراکز دانشگاهی سراسر کشور ایجاد شده اند.

وی اظهارکرد: این کرسی ها نیازمند حمایت هستند و در راستای برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با سایر کشورهای دنیا بتوانند اثرگذار باشند.

سعیدآبادی گفت: یونسکو و برنامه های آن فقط مختص به تهران و دانشگاه های بزرگ نیست بلکه علاقه مندان زیادی در سراسر کشور وجود دارند که خواهان همکاری و مشارکت در برنامه های یونسکو هستند و لازم است به این مساله توجه شود.

وی با اشاره به دوران ریاست خود در کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهارکرد: طی این مدت با مشکلاتی همچون انقباض مالی و حمایتی در داخل کشور و دوران انقباض بین المللی مواجه بودیم؛ در چنین شرایطی کار برای یک سازمان بین المللی که به ناحق تحت تحریم ها محدود شده بود بسیار سخت و دشوار بود.

 به گزارش ایرنا، وی در پایان ابراز امیدواری کرد در دوران مدیریت جدید برنامه های یونسکو با شرایط بهتری پیش برود. دکتر سعدالله نصیری قیداری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مراسمی با حفظ سمت به عنوان سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جانشین دکتر سعیدآبادی معرفی شد و حکم خود را از سوی دکتر غلامحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی، وزارت علوم دریافت کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا