آخرین مهلت زنده ماندن کاوشگر فرصت تعیین شد

به کزارش سیناپرس به نقل از مهر، ناسا  مهلتی برای احیای کاوشگر «فرصت» (Opportunity) مریخ تعیین کرده است. این کاوشگر اکنون ماه هاست که در سکوت است و با تندبادهای گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند. حال آنکه برخی دانشمندان آشنا با پروژه، معتقدند این مهلت عادلانه نیست.

کاوشگر «فرصت» در سال ۲۰۰۳ میلادی پرتاب شد و در ژانویه ۲۰۰۴ به مریخ رسید. از آن زمان تا ۱۰ ژوئن امسال مشغول ارسال اطلاعات بود اما در این تاریخ تندباد سهمگین گرد و غبار در مریخ  سبب شد پنل های خورشیدی دستگاه نتوانند به انرژی مورد نیاز دست یابند.   

به هرحال تندباد مریخ در حال افول است و محققان امیدوارند این کاوشگر در مدت زمان کافی بتواند به برق مورد نیاز دست یافته و فعالیت خود را از سر گیرد.

طبق برنامه ریزی ناسا، نخست محققان منتظر می مانند تا تائو (tau) به کمتر از ۱.۵ برسد. تائو مقیاسی برای اندازه گیری میزان غبار در هوا است و بیشترین مقدار آن در زمان تندباد به ۱۰ می رسد. در مرحله بعد آنها بازه زمانی ۴۵ روزه را آغاز می کنند که طی آن دستوراتی برای کاوشگر ارسال و آن را مجبور به پاسخگویی می کند.

در نهایت اگر سکوت کاوشگر ادامه یابد، محققان به آنتن های رصد مریخ گوش می کنند تا سیگنال هایی از کاوشگر دریافت کنند. این مرحله تا پایان ژانویه ۲۰۱۹ ادامه می یابد.  

در پایان ماه ژانویه مهلت کاوشگر تمام می شود و ماموریت Mars Exploration Rovers که در اصل شامل کاوشگر «فرصت» و Spirit خواهر او بود، نیز تمام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا