بازگشت نخبگان از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور

براساس آمارهای مجلس و وزارت آموزش و پرورش، حدود ۷۰ درصد از رتبه‌های برتر کنکور، المپیادی‌ها و مدال آوران علمی از کشور خارج می‌شوند اما  سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران از بازگشت نخبگان بیش از هزار نخبه ایرانی به کشور خبر داد و گفت: معاونت علمی و فناوری از سه سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور داشته و خوشبختانه نتایج خوبی در پیشرفت خوبی در زمینه‌های مختلف حاصل شده است.

وی افزود: از سه سال گذشته در حدود 1020 نفر از متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند به کشور بازگشته و در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند. بیش از 300 نفر از نخبگان بازگشته به کشور به عنوان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور مشغول به تحقیق و پژوهش شده‌اند.

وی در ادامه به کشورهایی که بیشتر تعداد بازگشت نخبه ایرانی به کشور داشته اند، اشاره کرد و گفت:  فارغ ‌التحصیلان برجسته ایرانی خارج از کشور عمدتا از کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا به ایران برگشته‌اند .

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: معاونت علمی برنامه‌های مختلفی را برای نخبگان بازگشته خارج از کشور طراحی کرده است و معاونت هیچ اصراری بر بازگشت نخبگان به کشور ندارد و نخبگان بازگشته با علاقه و اختیار خود به ایران بازگشته اند.

ستاری با اشاره به رشته هایی که بیشترین نخبه ایرانی بازگشته به کشور را دارند، تصریح کرد: بیشتر نخبگان ایرانی بازگشته از کشورهای خارجی در رشته‌های مهندسی،‌ علوم پایه، علوم انسانی تحصیل کرده‌اند که فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی کمترین بازگشت را طی چند سال گذشته داشته‌اند.

وی ادامه داد: نخبگان می‌توانند شرکتی را برای خود راه‌اندازی یا در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس شوند و مسیر آکادمیک را انتخاب کنند و معاونت علمی برای هر یک از نخبگان مسیرهای جداگانه‌ای را پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان بازگشته از خارج از کشور 70 شرکت در رشته‌های مختلف راه‌اندازی کرده‌اند،‌ افزود: در حدود 1500 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی کشور در شرکت‌هایی که به وسیله نخبگان ایرانی تاسیس شده مشغول به فعالیت هستند.

ستاری بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه بازگشت نخبگان ایرانی را از سال 94 آغاز و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی کرده  بود که سالی 100 نفر جذب کشور شوند و خوشبختانه در سال اول 126 نفر و در سال 95،‌ 495 نفر به کشور برگشته‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی شرایط سخت‌گیرانه‌ای را برای بازگشت نخبگان در نظر گرفته ایم به طوری که بازگشت نخبگان فارغ‌التحصیل در 100 دانشگاه برتر در فاز اول مد نظر معاونت علمی و فناوری است.

وی تاکید کرد: با وجود سخت‌گیری در بازگشت نخبگان بیش از 370 نفر سال گذشته به کشور بازگشتند و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف نیازهای خود را در رشته‌های مختلف مشخص کرده‌اند.

ستاری یادآوری کرد: رشته‌های مهندسی و علوم پایه بیشترین دانشجویان ایرانی خارج از کشور را تشکیل می‌دهند به همین دلیل تعداد نخبگان بازگشته در این رشته‌ها بیشتر است و رشته های پزشکی کمترین بازگشت نخبه به کشور را دارند.

بازگشت 1400 نخبه به کشور طی سه سال گذشته

محمد صالح ترکستانی، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان نیز در این خصوص گفت: در ۳سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ نفر از نخبه‌های ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج به کشور بازگشتند. از این تعداد ۶۰۰ نفر به صورت کوتاه مدت در کشورهای خارجی اقامت کرده بودند. نخبگانی که در این سه سال به کشور برگشته‌اند در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا تخصیل کرده‌اند.

وی افزود: ۱۶۰ نفر از نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند در دانشگاه‌های معتبر ایران مشغول تدریس شده که باعث تحول جدی در مراکز علمی شده‌اند. بنیاد نخبگان با ۳۰۰ عضو در سراسر کشور تلاش دارد تا استعدادهایی که از کشور خارج می شوند برای خدمت به میهن برگردند.

وی ابراز داشت: این بنیاد تاکنون سه هزار نفر نخبه را در سراسر کشور شناسایی کرده است. بودجه سالیانه بنیاد نخبگان ۵۰۰ میلیارد ریال است که برای ساماندهی و حمایت این فرهیختگان ناچیز است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد بنیاد نخبگان بودجه ۹۰۰ میلیارد ریالی بود که در صورت تحقق امکان حمایت از پنج هزار نخبه در کشور وجود دارد.

وی درباره استخدام نخبگان گفت: نخبگانی که با استفاده از مقالات، اختراعات و ایده های خلاق پژوهشی شناسایی می شوند از شرکت در آزمون های استخدامی معاف هستند و برای خدمت مقدس سربازی یک طرح پژوهشی انجام می دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان استعدادیابی را از رسالت‌های این بنیاد عنوان کرد و افزود: یکی از اولویت‌ها پیگیری و اجرای طرح شهاب است و در این طرح استعداد دانش آموزان شناسایی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا