گامی به سوی ابداع چشم بیونیک

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه مینه‌سوتا"(UMN) آمریکا، برای نخستین بار، گیرنده‌های نوری را به صورت کاملا سه بعدی روی یک سطح نیم‌کره‌ای چاپ کرده‌اند. این کار، گام قابل‌توجهی به سوی ابداع "چشم بیونیک" (bionic eye) است که می‌تواند به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک کند.

"مایکل مک‌آلپین"(Michael McAlpine)، استادیار مهنسی مکانیک دانشگاه مینه‌سوتا و از نویسندگان این پژوهش گفت: چشم‌ بیونیک معمولا به عنوان یک موضوع علمی تخیلی شناخته می‌شود اما اکنون، ما با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی، به ابداع آن نزدیک شده‌ایم.

پژوهشگران، کار خود را با یک شیشه نیم‌کره ای آغاز کردند تا چگونگی غلبه بر چالش چاپ تجهیزات الکتریکی روی یک سطح منحنی را نشان دهند. آنها یک چاپگر سه‌بعدی و نوعی جوهر متشکل از ذرات نقره را به کار بردند. جوهر پخش‌شده در جای خود قرار گرفت و به جای پایین رفتن از سطح منحنی، به صورت یکنواخت خشک شد. پس از آن، پژوهشگران برای چاپ فوتودیودها که نور را در تجهیزات الکتریکی پوشش می‌دهند، از مواد پلیمری نیمه‌رسانا استفاده کردند. این فرآیند، حدود یک ساعت زمان برد.

مک‌آلپین افزود: هیجان‌انگیزترین بخش این فرآیند، کارآیی 25 درصدی در تبدیل نور به برق بود که با استفاده از نیمه‌رساناهای چاپ سه‌بعدی به آن دست یافتیم. نیمه‌رسانای سه‌بعدی ما نشان می‌دهد که توانایی رقابت با کارایی ابزار نیمه‌رسانای موجود در تجهیزات میکروساخت را دارند. ما می‌توانیم به سادگی، یک ابزار نیمه‌رسانا را روی یک سطح کروی چاپ کنیم اما ابزار موجود، این ظرفیت را ندارند.

گام بعدی این گروه پژوهشی، ابداع یک نمونه ابتدایی با گیرنده‌های نوری بیشتر است که کارآیی بهتری داشته باشد. پژوهشگران قصد دارند راهی برای چاپ سه‌بعدی روی مواد نرم نیم‌کره‌ای پیدا کنند تا آنها را به راحتی در چشم واقعی به کار ببرند.

این پژوهش، امروز در مجله " Advanced Materials" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا