دردسرهای کم‌ حرفی پزشکان!

بسیاری از این درمانگاه‌ها و پزشکان در مقابل حجم زیاد مراجعه کنندگان، درصدد هستند که هرچه زودتر بیماران را به بیرون از اتاق پزشک هدایت کنند. به طوری که در بسیاری از مواقع، بیمار خدمات کافی(همان توصیه و مشاوره پزشکی یا دستور دارویی) را دریافت نمی کند که این امر ممکن است بازگشت مجدد با هزینه اضافی برای بیمار در پی داشته باشد.

هم اکنون دریافت خدمات ناکافی باعث شده است تا بسیاری از افراد تصور کنند که پزشکان خصوصی فرصت بیشتری را صرف معالجه و مشاوره بیماران می کنند. در این وضعیت پزشک مطب خصوصی خود را ملزم به پاسخگویی به سوال های بیمار می داند و از سوی دیگر بیمار نیز توقع دارد در مقابل وجهی که پرداخت می کند به همان نسبت خدمات دریافت کند اما گاهی بیماران حتی با پرداخت پول ویزیت در مطب ها و مراکز خصوصی پزشکی بار دیگر نیز احساس نارضایتی از برخی پزشکان دارند. چه بسا پزشکانی که پول فراوانی برای ویزیت از بیماران دریافت می کنند اما به زور ده کلمه با بیماران درباره بیماری شان صحبت می کنند.

پاسخ قاضی زاده هاشمی به انتقاد از پزشکان کم حرف!

سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره انتقاد به پزشکانی که کلمه‌ای ۱۰ هزار تومان حق ویزیت می‌گیرند، گفت: هم اکنون تعداد این پزشکان انگشت شمار است. یک بخش هم مربوط به قوانین ما است متاسفانه ما در ایران قانون گریز هستیم. هرچند قانون زیاد داریم. این بخش از قانون نیز به نفع مردم نیست و دقیق نوشته نشده است. یک بخش قانون نیز به نفع صنف است. در یک سری مواقع نیز قانون مسکوت است. البته این مورد را من درباره چند صنف دیگر هم اعتراض داشته ام.

دردسر کم‌ حرفی پزشکان برای خودشان

از سوی دیگر کم حرفی پزشکان می تواند مربوط به کسب درآمد بیشتر آنها است. متاسفانه امروزه برخی پزشکان بدون اینکه صحبتی درباره عوارض جراحی حرفی با بیمار در میان بگذارند، اقدام به عمل جراحی‌های سنگین می کنند. جراحی‌های سنگینی که هزینه‌های زیادی برای بیمار به دنبال دارد و در نهایت با ایجاد عوارض پس از جراحی، موجب نارضایتی و شکایت بسیاری از آنها از پزشک معالج شان می شود. البته شایان ذکر است، هم اکنون عده پزشکان متخصص متعهد نسبت به پزشکان سودجو بیشتر است.

مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در این خصوص‌ گفت: پزشکان درباره عوارض جراحی با بیماران خود کمتر صحبت می‌کنند و این مساله سبب می‌شود که افراد گمان کنند عارضه پزشکی همان خطای پزشکی است.

مسعود قادی‌پاشا افزود: ارتباط پزشک با بیمار امروزه بسیار اندک شده و پزشکان برای اینکه قبل از جراحی به بیماران اعلام کنند که عوارض جراحی چیست و آیا می‌توان روش‌های جایگزین را انتخاب کرد یا نه،‌ زمان کافی نمی‌گذارند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا