ترافیک، پرنده‌ها را پیر می‌کند

در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که پرندگان ساکن در مناطق شهری نسبت به پرندگان ساکن مناطق روستایی، طول عمر کوتاه‌تری دارند و به نظر می‌رسد که آلودگی صوتی، نقش مهمی در این مسئله ایفا می‌کند.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد، پرندگانی که در معرض آلودگی‌های صوتی ناشی از ترافیک یا فعالیت‌های صنعتی قرار می‌گیرند، نوع آواز خواندن آنها تغییر می‌کند و این موضوع، توانایی جذب جفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پژوهشگران موسسه ماکس پلانک (آلمان) و دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی (آمریکا) در مطالعه اخیر خود، تأثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک را بر طول تلومرها (telomere) مورد بررسی قرار دادند.

تلومرها، ساختارهای ویژه‌ای در انتهای کروموزوم‌ها هستند که از ژن‌ها در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می کنند. تلومرها در فرآیند پیری نقش دارند و براین اساس، تلومرهای کوتاه‌تر به معنای روند سریع‌تر پیری است.

این مطالعه روی جوجه فنچ‌های راه‌راه یا گورخری (zebra finches) در بازه زمانی 8 تا 120 روز انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد، فنچ‌هایی که بعد از ترک لانه در معرض آلودگی صوتی ناشی از ترافیک قرار گرفته بودند، نسبت به فنچ‌هایی که اصلا در معرض این آلودگی صوتی قرار نگرفته بودند، تلومرهای کوتاه‌تری داشتند.  

دکتر آدریانا دورادو کورئا (Adriana Dorado-Correa) از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: نتایج این مطالعه مشخص کرد که آلودگی‌های صوتی در مناطق شهری بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های زندگی شهری مانند آلودگی نوری یا آلودگی شیمیایی، با کوتاه‌تر شدن طول تلومرها و سرعت بخشیدن به روند پیری فنچ‌ها در ارتباط است.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Zoology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا