اجرای پروژه تحقیقاتی جایگزینی صمغ های بومی ایران با ژلاتین خارجی

 رسول کدخدایی  در گفت وگو با ایرنا افزود : این پروژه تحقیقاتی مهم در جهت تامین غذای حلال برای مسلمانان و با همکاری دانشگاه ساراتوف روسیه به اجرا درآمده است.وی اظهار کرد: از هفته گذشته دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ساراتوف روسیه در محل پژوهشکده علوم و صنابع غذایی به منظور کار بر روی این پروژه تحقیقاتی مشترک مستقر شده اند.

کدخدایی با بیان اینکه این پروژه با رویکرد حلال و جایگزینی ژلاتین خارجی که اغلب با منشاء خوکی یا گاو ذبح شده به شیوه غیراسلامی است انجام می شود ، اظهار کرد: استفاده از این ژلاتین ها هم اینک یکی از معضلات و مشکلات مسلمانان در سراسر دنیاست.
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه از ژلاتین در حوزه دارویی و غذایی استفاده می شود، گفت: ژلاتین تولیدی کشور مشکلی ندارد اما مشکل اصلی محصولات وارداتی است که باید حلالیت ژلاتین مصرفی در آن مشخص شود .

وی افزود: کشور روسیه نیز بسیار علاقه مند است تا با این کار تحقیقاتی نسبت به جایگزینی ژلاتین و برخورداری از دانش فنی این کار تحقیقاتی برای تامین نیاز مسلمانان کشورش اقدام کند.کدخدایی با بیان اینکه ساختار ژلاتین با صمغ های بومی متفاوت است ، گفت: صمغ ها در اصل کربوهیدرات هستند اما ژلاتین نوعی پروتئین است بنابراین در حال حاضر صرفا در حوزه جایگزینی صمغ های بومی ایران با ژلاتین در زمینه محصولات قنادی و شیرینی تحقیق می شود.

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه بخشی از این تحقیقات در دانشگاه ساراتوف روسیه انجام شده است، بیان کرد: بخش نهایی این تحقیقات مشترک در ایران انجام می شود تا به عنوان یک دستاورد مهم به صنعت ارائه گردد تا شاهد تولید محصولات حلال برای مسلمانان در جهان باشیم.

کدخدایی گفت: صمغ ها برای اهداف مختلف از جمله افزایش قوام و غلظت مواد غذایی، ایجاد بافت در مواد غذایی، تثبیت ساختار مواد غذایی، پایدار کردن سوسپانسیون ها، پوشش دهنده مواد غذایی، حفظ ساختار شیمیایی مواد غذایی و از این قبیل استفاده می شود.

وی با بیان اینکه صمغ ها از دو منشاء طبیعی و مصنوعی تهیه می شوند، اظهار کرد: رویکرد دنیای امروز به سوی استفاده از هیدروکلوئیدهای طبیعی و بی ضرر است و مردم نیز به همین سو گرایش دارند.کدخدایی افزود: هیدروکلوئیدهای طبیعی از منابع گوناگون از جمله منابع دریایی و گیاهی مانند پوست و دانه میوه و درختان استخراج می شود که ایران ظرفیت بسیار در تولید صمغ ها را دارد.

گردش مالی از محل تولید و فروش بازار صمغ ها در جهان هم اکنون معادل چهار میلیارد دلار است که پیش بینی می شود این رقم در سال 2018 به هفت میلیارد دلار برسد.هم اکنون هیچگونه آمار روشن و مشخصی در زمینه گردش مالی این حوزه در ایران وجود ندارد و تنها برآورد می شود کمتر از 10 میلیون دلار سهم ایران از این بازار باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا