کشف تونل‌های‌ سلول‌ ایمنی در جمجمه انسان

پیش از این تصور می‌شد که سلول‌های ایمنی در مغز استخوان شکل گرفته و سپس برای از بین بردن عفونت، به مغز منتقل می‌شدند. اما دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند که بدن، راه سریعتری برای انتقال سلول‌های ایمنی از مغز استخوان در جمجمه به مغز دارد.

دکتر فرانچسکا بوستی (Francesca Bosetti)، از پژوهشگران موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی آمریکا تأکید کرد: همیشه تصور می‌کردیم که سلول‌های ایمنی در دست‌ها و پاها شکل گرفته و سپس از طریق خون به بافت‌های آسیب دیده مغز منتقل می‌شوند؛ اما نتایج این مطالعه نشان داد که این سلول‌ها از یک روش میانبر برای رسیدن سریع به مناطق التهابی در مغز استفاده می‌کنند.

این کشف پس از تزریق رنگ به مغز استخوان موش‌های مبتلا به آسیب مغزی و مشاهده چگونگی حرکت سلول‌های ایمنی به سمت محل آسیب‌دیدگی به دست آمد.

دانشمندان دریافتند که سلول‌های ایمنی موسوم به نوتروفیل‌ها (neutrophils) از جمجمه به سمت مغز حرکت می‌کنند. جمجمه از زوایای مختلف مورد بررسی دقیق قرار گرفت تا مشخص شود که چگونه نوتروفیل‌ها خود را به مغز می‌رسانند. در نهایت، دانشمندان موفق به کشف تونل‌های کوچکی شدند که مغز استخوان را به طور مستقیم به پوشش بیرونی مغز متصل می‌کند.

در ادامه، تصاویر اسکن جمجمه افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته بودند، بررسی و مشخص شد که این تونل‌های سلول ایمنی در جمجمه انسان نیز وجود دارند.  قطر این تونل‌ها در جمجمه انسان 5 برابر بزرگتر از تونل‌های موجود در مغز موش‌ها هستند.

التهاب نقش مهمی در اختلالات مغزی ایفا می‌کند و احتمالا کشف تونل‌های پنهان سلول‌های ایمنی، مسیرهای جدیدی در حوزه تحقیقات آلزایمر و سکته مغزی پیش روی محققان قرار می‌دهد.

نتایج این کشف مهم در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا