سیارات منظومه شمسی را به صورت اجسام درخشان در آسمان رصد کنید

به گزارش سیناپرس ، عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در غروب آسمان تابستان امسال شاهد رصد سیارات بسیاری هستیم، اظهار کرد: در آخرین ماه تابستان نیز همچون روزهای گذشته، درهنگام غروب خورشید و در افق غربی، سیاره زهره به عنوان سومین جسم درخشان آسمان بعد از خورشید و ماه قابل رصد است.

وی افزود: در افق جنوب غرب نیز سیاره مشتری قابل مشاهده است. به علاوه اینکه می‌توان با کمک دوربین و تلسکوپ، اقمار گالیله‌ای این سیاره را رصد کرد.

این مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: اگرچه این سیاره بسیار از خورشید دور است، اما به دلیل بزرگی سطح سیاره نور زیادی منعکس می‌کند و در آسمان به صورت یک جسم درخشان قابل مشاهده است.

مرادی با بیان اینکه سیارات نور بیشتری نسبت به ستاره‌ها دارند و چشمک نمی‌زنند، اضافه کرد: به همین دلیل سیارات به راحتی در آسمان قابل تشخیص هستند، ضمن اینکه نور بیشتری نسبت به ستاره‌ها دارند.

وی دیگر سیاره قابل رؤیت درآسمان را مریخ معرفی کرد و گفت: این سیاره با فاصله بیش از 62 میلیون کیلومتری از زمین در قسمت شرق و بالای افق جنوب شرقی به صورت جرم درخشان قرمز رنگ مشاهده می‌شود و اگر از تلسکوپ برای رصد آن استفاده شود، کوه‌های این سیاره نیز قابل تشخیص است.

مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه سیاره زیبای زحل با فاصله بیش از یک میلیارد کیلومتر از زمین نیز قابل رصد است، افزود: سیاره زحل نیز باچشم غیر مسلح قابل مشاهده است و اگر بخواهیم حلقه‌های زیبای این سیاره را نیز ببینیم، دوربینی با بزرگنمایی بیش از 30 برابر نیاز است.

وی در خصوص رویدادهای مهم نجومی شهریور ماه، خاطرنشان کرد: پنجم شهریور در ساعت 1:05 بامداد، سیاره "عطارد" در بیشترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد.

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان درخصوص توضیح این اصطلاح رصدی، گفت: عطارد در موقعیتی با بیشترین فاصله ممکن خود در سمت غرب خورشید قرار می‌گیرد و پیش از طلوع خورشید قابل رصد است؛ این سیاره به دلیل نزدیکی با خورشید امکان ارتفاع زیادی ندارد و برای مشاهده آن باید افق شرق دید باز باشد.

مرادی ادامه داد: در همین روز در ساعت 20:24 تا 21:30 می‌توان با ابزار رصدی سایه اقمار "آیو" و "اروپا" را که دوتا از قمرهای مشتری هستند، بر روی این سیاره مشاهده کرد.

وی درخصوص دیگر رویداد نجومی در پنجم شهریور ماه، توضیح داد: به علاوه در این تاریخ، در هنگام غروب خورشید شاهد مقارنه سیاره زهره و ستاره "سماک اعزل" خواهیم بود که این دو جرم زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند.

مرادی ادامه داد: 15 شهریور در ساعت 4:49، مقارنه سیاره عطارد و ستاره قلب الاسد رخ می‌دهد. علاوه بر اینکه مقارنه زحل با خوشه باز M21 و همزمان سحابی سه تکه و سحابی مرداب نیز در کنار زحل در ساعت 19:54 نیز با کمک ابزار رصدی قابل مشاهده است.

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان، مقابله نپتون با زمین در روز 17 شهریور را دیگر رویداد این ماه عنوان کرد و افزود: این رویداد در ساعت 2:43 دقیقه بامداد روی می‌دهد. در این شرایط نپتون از خورشید دور می‌شود و به دلیل دوری بیش از حد سیاره نپتون، تلسکوپ نیاز است.

وی هم‌چنین گفت: هجدهم شهریورماه در ساعت 6:13 دقیقه بامداد، در سمت افق شرق قبل از طلوع خورشید، هلال آخر ماه ذی‌الحجه 1439 قمری قابل رؤیت است، علاوه بر اینکه مقارنه ماه و عطارد نیز در این زمان رخ می‌دهد که با تلسکوپ قابل مشاهده است.

مرادی تصریح کرد: نوزدهم شهریور امکان رصد دنباله دار جاکوبینی- زینر در بهترین و بیشترین درخشانی با قدر ظاهری حدود 6 در ساعت12:30 وجود دارد که علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند با ابزار رصدی، این دنباله‌دار زیبا را رؤیت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا