امکان آلودگی تعدادی از مخازن آب شرب تهران وجود دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، طبق مقررات ملی ساختمان «وجود مخزن ذخیره‌ آب در ساختمان‌های مسکونی بیش از سه طبقه یا بیش از ۱۰ واحد آپارتمانی، ضروری است». اما باید توجه داشت که ممکن است به دلیل مدت زمان ذخیره‌سازی، کیفیت میکروبیولوژیکی آب تحت تاثیر قرار گیرد و آب مصرفی آلوده شود.

برای حفظ کیفیت آب شرب مخازن ذخیره خانگی توجه مسائل بهداشتی و استاندارد بسیار ضروری است و کارشناسان باید هنگام نصب به مقاومت و طول عمر مخزن، وجود درپوش و قابلیت برداشت از شیر مخزن توجه داشته باشند.

به همین منظور محمدرضا بختیاریان؛ کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی آب و فاضلاب دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال و جمعی از همکارانش، تاثیر نصب پمپ و مخزن آب بر کیفیت آب مصرفی، خرابی کنتور و تعمیرات اضافی شبکه‌ توزیع آب را مورد بررسی قرار دادند.

در این پژوهش از روش مشاهده و بازدید میدانی در محدوده‌ شهرداری منطقه ۹ و ۱۰ شهر تهران انجام شد. مامورین قرائت کنتور به همراه یک لیست کنترل حاوی ۹ پرسش، وضعیت سیستم پمپ و مخزن ساختمان را مورد بررسی قرار دادند. همچنین نمونه‌های آب از نظر میکروبی، میزان کلر، دما، کدورت و PH آزمایش شدند.

نتایج این پژوهش نشان داد که احتمال آلودگی میکروبی مخازن ذخیره‌خانگی به وسیله‌ عوامل انسانی و محیطی وجود دارد. بنابراین نظارت و شستشوی دوره‌ای این مخازن بسیار مهم است و باید برای این موضوع سازوکاری نظارتی بین سازمان نظام مهندسی و اداره‌ی بهداشت در نظر گرفته شود.

همچنین در این پژوهش مشخص شد که نزدیک به پنج درصد از ساختمان‌های مورد بررسی به صورت پمپاژ مستقیم از شبکه‌توزیع آب برداشت می‌کردند که حدود ۴۰ درصد از آن‌ها مسبب تعمیرات اضافی بر اتصالات و متعلقات کنتور آب بودند و بیش از ۶۰ درصد آن ساختمان‌ها کنتور آب مشترک را پیش از موعد تعویض کرده‌بودند.

 بنابراین انجام بازدیدهای دوره‌ای و تعمیرات اضافی شبکه و پیگیری قانونی برای شرکت آب و فاضلاب ضروری است و بر کاهش هزینه‌های جاری این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا