کاهش تاثیر آلودگی هوا بر نوزادان با کمک شیر مادر

پژوهش های پیشین بر فواید متعدد تغذیه نوزادان با شیر مادر تاکید داشته و امروزه تقریبا همه افراد از منافع بی شماری که نوزادان از دریافت شیر مادر خواهند داشت ، با خبر هستند . البته باید به این نکته نیز اذعات داشت که این عمل برای مادران نیز مفید بوده و در حفظ سلامت آن ها نیز تاثیر گذار است . یکی از موضوعاتی که در این میان کمتر به آن پرداخته شده است ، تاثیر پیشگیرانه شیر مادر بر آسیب های ناشی از آلودگی هوا در مناطق شهری روی نوزادان است .  

مطالعات جدید نشان می دهد که تغذیه نوزادان با شیر مادر و شیردهی طبیعی مادران ، می تواند تاثیرات منفی آلودگی هوا را در این افراد کاهش دهد . این موضوع به ویژه در مناطق شهری پر ترافیک و آلوده ، نمود بیشتری دارد .

آیتانا لرتخواندی Aitana Lertxundi پژوهشگر دانشگاه باسک  University of the Basque در کشور اسپانیا در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی تاثیرات مخرب قرار گرفتن نوزادان در برابر آلودگی هائی مانند  PM2.5  ( ذرات معلق جامد و مایع در هوا )  و دی اکسید نیتروژن NO2 ،  در طول یکسال نخست زندگی ، پرداخته است .

در این مطالعات وی به وجود رابطه ای معکوس در وجود مواد آلاینده ای مانند ذرات معلق  و  دی اکسید نیتروژن و تغذیه با شیر مادر پی برد که در شکل گیری سلامت جسمی و روحی نوزادان تاثیر به سزائی دارد .

وی در مطالعات خود به بررسی شرایط ویژه کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و کودکانی که دست کم به میزان چهار ماه از شیر مادر استفاده کرده اند پرداخت . هر دو گروه از این نوزادان در مناطق آلوده شهری زندگی کرده و در معرض آلاینده های جوی قرار داشتند . وی در حین پژوهش های خود  دریافت در کودکان محروم از شیر مادر تاثیر آلاینده هائی مانند دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق  بسیار زیاد است در صورتی که این تاثیر در کودکانی که از شیر مادر استفاده کرده بودند ، دیده نمی شود . بر اساس این موضوع وی اعلام کرد شیر مادر می تواند نوزادان را از عوارض ناشی از آلودگی های جوی حفظ کند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Journal Environment International منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا