خداحافظی با لامپ‌های هالوژن

طرح جایگزین کردن لامپ‌های ال‌ای‌دی به جای هالوژن در اتحادیه اروپا با هدف کاهش هزینه برق مصرفی، مصرف بهینه‌تر انرژی و کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌شود.  

میزان مصرف انرژی در لامپ‌های ال‌ای‌دی (LEDs) حدود 5 برابر کمتر از لامپ‌های هالوژن است؛ در عین حال، این لامپ‌ها از انتشار سالانه 15 میلیون تن متریک گازهای گلخانه‌ای به جو جلوگیری می‌کنند.

براساس پیش‌بینی فیلیپس (Philips)، یکی از شرکت‌های اصلی تولیدکننده لامپ، جایگزین شدن لامپ‌های هالوژن با ال‌ای‌دی باعث کاهش 144 دلاری هزینه برق مصرفی خانواده‌ها در سال می‌شود؛ درعین حال، این لامپ‌ها علاوه بر مصرف کمتر برق، از طول عمر بسیار بیشتری برخوردار هستند.

طول عمر لامپ‌های هالوژن به طور متوسط 2 سال است، درحالیکه عمر لامپ‌های ال‌ای‌دی 15 تا 20 سال است.

با این حال این تصمیم، مخالفانی در اروپا دارد. سخنگوی حوزه انرژی حزب UKIP بریتانیا در پارلمان اروپا تأکید کرد: تلاش اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن لامپ‌های هالوژن اشتباه است و همیشه قشر فقیر از این نوع سیاست‌ها بیشتر آسیب می‌بینند. مصرف کنندگان باید در خرید نوع لامپ مصرفی حق انتخاب داشته باشند.

موافقان این طرح معتقدند، اگرچه لامپ‌های هالوژن ارزان‌تر از لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند، اما لامپ‌های ال‌ای‌دی به دلیل طول عمر طولانی‌تر و مصرف کمتر انرژی، به کاهش هزینه خانوارها کمک می‌کنند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا