ساخت میکروتراشه شکار خوشه‌های گریزپای سلول‌های سرطانی

به گزارش ایسنا، این موفقیت که به رهبری «مهمت تونر»، پروفسور جراحی، انجام شد، دیدگاه‌هایی جدیدی درباره گسترش سرطان در بدن ارائه می‌دهد.سلول‌های توموری در حال گردش (CTCs)، سلول‌هایی هستند که از تومور جداشده و در سراسر جریان خون بیمار سرطانی حرکت می‌کنند.

سلول‌های تومور در حال گردش منفرد، بی‌نهایت نادر بوده و تعداد آن‌ها یک در هر یک میلیارد سلول است؛ این سلول‌ها می‌توانند در اندام‌های دوردست بدن سکنی گزیده و دانشمندان معتقدند این یکی از حالت‌های گسترش سرطان در بدن است.در این میان، گروه‌ها یا خوشه‌های کوچک سلول‌های سرطانی در حال گردش‌، حتی نادرتر از سلول سرطانی در حال گردش منفرد هستند. در حالی که دانشمندان بیش از 50 سال است از وجود این خوشه‌ها آگاهی دارند، اما نقش گسترش و انتشار آن‌ها در متاستاز به طور کامل بررسی نشده بود زیرا این خوشه‌ها بسیار گریزپا هستند.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های زیست‌پزشکی محققان را قادر می‌سازد سلول‌های سرطانی در حال گردش را شکار کنند و می‌توان این فناوری‌ها را در شکار خوشه‌ها نیز به کار برد. این خوشه‌ها گاهی به همراه سلول‌های سرطانی منفرد شکار می‌شوند.

با این حال، تراشه میکروسیال جدید مهناز زینالی و همکارانش به طور ویژه برای شکار خوشه‌های سلول‌های سرطانی در حال گردش ساخته شده است.این ابداع، فرصت بی‌نظیری برای شکار این گروه‌های بی‌نهایت نادر سلول‌های سرطانی و تحلیل آن‌ها به شیوه تقریبا غیرتهاجمی در اختیار می‌گذارد.

فناوری جدید موسوم به «خوشه-تراشه» (Cluster-Chip)، نقش مهمی را در پیشگیری از بروز متاستاز سرطانی و همچنین ارائه راهکارهایی برای زیست‌شناسی سلول سرطانی شخص ایفا خواهد کرد. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Methods ارائه شده است.