کد خبر : 83046 پنج شنبه 01 شهریور 1397 - 08:00:15
گشت‌وگذار-روباتیک-در-معبد-۳-هزارساله

مطالعه معبد باستانی سرخپوست‌ها به کمک روبات

گشت‌وگذار روباتیک در معبد ۳ هزارساله

سیناپرس: تیمی از باستان شناسان دانشگاه استنفورد با کمک یک روبات ویژه توانستند راهروهای مخفی و زیرزمینی معبدی باستانی در کشور پرو را مطالعه کرده و بقایای سه جسد قربانی شده ۳ هزارساله را در این محل شناسایی کنند.

باستان شناسان موفق شدند با کمک روبات‌ها به مطالعات بخش‌های زیرین معبد چاوین دی هانتر (Chavin de Huantar) بپردازند. چاوین هانتر یک سایت باستان‌شناسی است که قدمت آن به دست‌کم به ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد مربوط به تمدن چاوین و دوران امپراتوری اینکا هستند که در ناحیه انکاش (Ancash) پرو و ۲۵۰ کیلومتری شمال لیما (Lima) قرار دارد و در سال ۱۹۸۵ میلادی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

روبات‌های بسیار کوچک در بسیاری از مطالعات باستان‌شناسی مورداستفاده قرارگرفته و معمولاً کشفیاتی حیرت‌انگیز را برای محققان به ارمغان آورده‌اند. به‌تازگی گروهی از باستان شناسان در کشور پرو از روبات‌های جستجوگر برای مطالعه تونل‌های پیچ‌درپیچ و زیرزمینی یک معبد ۳ هزارساله استفاده کردند. در این مطالعات تیمی از باستان شناسان ایالات‌متحده آمریکا و پرو در معبد Chavin de Huantar به بررسی آثار و شواهد باستانی پرداختند. در این مطالعات از روباتی به نام Chavin Rover استفاده شد که با کمک نورافکن‌های ویژه خود توانست تونل‌های پیچ‌درپیچ زیرزمینی که باستان شناسان امکان ورود به آن را نداشتند، بررسی و کاوش کرده و در این عملیات توانست سه اسکلت باستانی را شناسایی کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این اسکلت‌ها طی مراسمی آئینی در معبد فوق، قربانی شده‌اند. این معبد در حقیقت یک مرکز آئینی و مذهبی بود که در حدود سه هزار سال پیش در منطقه کوهستان آند واقع در کشور پرو ساخته‌شده بود.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده در این رابطه، روبات مورداستفاده در مطالعات فوق، توسط مهندسان و طراحان دانشگاه استنفورد ساخته‌شده و در آن دوربین‌ها و نورافکن‌های کوچک و قدرتمندی تعبیه‌شده که به باستان شناسان اجازه کنترل آن را از راه دور می‌دهد. این روبات با چرخ‌های ویژه خود می‌تواند قطعات شکسته و تکه‌های سفال، ابزارهای باستانی و بقایای اسکلت را شناسایی کرده و در اختیار باستان شناسان قرار دهد.

در این معبد باستانی ۳۵ تونل زیرزمینی به‌هم‌پیوسته شناسایی‌شده است که در حدفاصل ۱۲۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش از میلاد ساخته‌شده و مورداستفاده قرار داشتند.

سرپرستی این گروه تحقیقاتی بر عهده جان ریک (John Rick) از باستان شناسان و پژوهشگران دانشگاه استنفورد قرار دارد. وی در این رابطه گفت: «در یکی از تالارهای زیرزمینی این معبد ما دست‌کم به بقایای سه فرد مختلف دست پیدا کردیم. یکی از این اسکلت‌ها به پسربچه‌ای کوچک تعلق داشته و دیگری مربوط به یک نوجوان و نفر سوم نیز یک جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله است.»

جان ریک در ادامه توضیحات خود گفت: «مقامات و کاهنان این معبد در ساخت این مجموعه معماری خاص و عجیبی را ابداع کرده و طراحی آن‌ها شبیه به بازی با معماری است. آن‌ها در مراسم مذهبی خود از مواد مخدر، ایجاد سروصدا و متحیر کردن ناظران استفاده می‌کردند و درنتیجه زائران که نمی‌توانستند رویدادهای این محل را توضیح دهند، اعتقاد پیدا می‌کردند که رهبران این معبد دارای قدرت‌های ماورائی هستند.»

باستان شناسان این یافته‌ها را یکی از مهم‌ترین کشفیات این منطقه از آمریکای جنوبی طی ۵۰ سال گذشته محسوب می‌کنند.

منبع: mirror