طراحی لباس فرم مدارس بر اساس هویت اسلامی- ایرانی

از دیدگاه روان شناسان متعدد این یکسانی رنگ می تواند برای دانش آموزان هم مفید و هم مضر باشد. ضمن اینکه اعمال سلیقه مسوولان برخی مدارس، فرهنگ ها، سنت ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش آموزان بدون توجه به روان شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می آورد.

از دیدگاه متخصصان، تنوع رنگ با میزان رشد تحصیلی، نشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

هرچند که لباس‌های یک رنگ و متحدالشکل از دیدگاه روان شناسی فوایدی دارد اما در طولانی مدت نیز می تواند کسالت آور باشد و خستگی زود هنگام در کلاس درس را به ارمغان بیاورد.

جدا از این مسایل، در برخی از مدارس نوع رنگ، سایز و طراحی لباس ها با روحیات دانش آموزان سازگار نیست و نارضایتی بسیاری از والدین را فراهم کرده است.

طراحی لباس فرم مدارس بر اساس سند تحول بنیادین

علیرغم آنکه " لباس فرم یا روپوش دانش‌آموزی" دارای مصوبه‌ ویژه‌ای نیست و تنها در دستورالعملی به بایدها و نبایدهای آن اشاره و اختیار آن به مناطق آموزش و پرورش داده شده است که هر مدرسه از  لباس یک شکل در مدرسه استفاده کند، هفته گذشته عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از واگذاری اختیار طراحی پوشش دانش آموزان متناسب با فرهنگ کشور به دفتر انجمن اولیا و مربیان خبر داد.

به گفته وی یکی از ایراداتی که در سطح مدارس وارد می‌شود، همین لباس فرم است. ما بخشنامه‌ای سراسری که به خانواده‌ها تحمیل کند حتما باید لباس فرم ویژه‌ای برای دانش آموز تهیه کنند را نداریم. اینها اموری بر عهده خود خانواده است و معمولا انجمن‌های اولیا و مربیان این کار را انجام می‌دهند و انجمن مدارس نظر اولیا را اخذ و تصمیم می‌گیرند چه نوع پوششی را با رعایت شاخص‌های مربوط تهیه کنند.

در راهکار ۵/۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به « طراحی و ارایه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای مربیان و دانش‌آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی ـ‌ ایرانی« اشاره و تاکید شده است.

عباسپور با اشاره به همین بند قانونی سند تحول گفت: در انتخاب لباس فرم مدارس مبنای عمل سند تحول بنیادین است. این تکلیف قانونی در سال ۹۷ به ما واگذار شده است و برای سال تحصیلی آتی اجرایی می‌شود.

وی افزود: پایان امسال باید چارچوب این کار تعیین شود؛ هم اینک بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس شاخص‌های کلی لباس فرم مدارس مطرح و تاکید شده لباس‌های فرم باید متناسب با فرهنگ جامعه باشد و حالتی تحمیلی برای خانواده نداشته باشد.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اینک سلایق مختلفی در انتخاب لباس فرم مدارس وارد کار می‌شود اما این گونه نیست که این روند کاملا به صورت باز پیش رود، اظهار کرد: حساسیت برخی استان‌ها و نیز نظرات خاص خانواده‌ها در این زمینه وجود دارد. در بخشنامه امسال تاکید کرده‌ایم که همه خانواده‌ها باید در این حوزه اجازه تصمیم‌گیری داشته باشند.

عباسپور  ادامه داد: مساله لباس فرم مدارس مهر امسال تعیین تکلیف نمی‌شود. این تکلیف قانونی در سال ۹۷ به ما واگذار شده است و برای سال تحصیلی آتی اجرا می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا