تأثیر سرطان والدین بر تحصیل و آینده شغلی فرزندان

کودکانی که ابتلای یکی از والدین به بیماری سرطان را تجربه می‌کنند، با مشکلات عاطفی، اجتماعی، شناختی و رفتاری متعددی روبرو هستند.

کاهش میزان توجه و مراقبت از سوی والدین، اختلال در قدرت تمرکز و یادگیری در مدرسه، افزایش میزان غیبت در مدرسه و درنتیجه افسردگی، بخشی از تأثیرات مستقیم ناشی از بیماری سرطان والدین بر روی فرزندان هستند.

پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کپنهاگ (دانمارک) نشان می‌دهد، ابتلای یکی از والدین به سرطان، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی فرزندان داشته و آینده شغلی آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به وضعیت سلامت 1.155.214 کودک متولد دانمارک بین سال‌های 1978 تا 1999 مورد بررسی قرار گرفت. این داده‌ها با نتایج عملکرد کودکان در مدرسه (براساس گزارش معلمان و نمرات درسی) تا سن 15 سالگی ترکیب شدند. همچنین وضعیت درآمدی آنها در سن 30 سالگی بررسی شد.

از این بین، 4 تا 5 درصد کودکان پیش از سن 15 سالگی، ابتلای یکی از والدین به بیماری سرطان را تجربه کرده بودند.

تأثیرات منفی ابتلای یکی از والدین به سرطان به خصوص روی کودکان زیر 5 سال محسوس‌تر است. همچنین کودکانی که شاهد دوره نسبتا طولانی درمان یکی از والدین خود بوده یا مرگ آنها را در اثر بیماری سرطان تجربه می‌کنند، با تأثیرات منفی طولانی‌تری مواجه خواهند بود.

علاوه بر کاهش کیفیت زندگی کودکان و بروز اختلال یادگیری در مدرسه، برخی از این افراد در بزرگسالی با اختلالات اجتماعی و رفتاری مواجه می‌شوند که می‌تواند تأثیر منفی بر شغل و وضعیت درآمدی آنها داشته باشد.

خانواده‌ها و مدارس باید حمایت بیشتری از این گروه کودکان داشته باشند. پشتیبانی و حمایت روحی و عاطفی از سوی اعضای خانواده و معلمان، در کنار ارائه کمک‌های آموزشی می‌تواند تأثیرات منفی ناشی از این مسأله بر زندگی حال و آینده کودکان را به حداقل برساند.

نتایج این مطالعه در Journal of Epidemiology and Community Health منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا