کاروانسرای قصر بهرام؛ میزان چهارمین دوره رقابت منجمان ایران

سید مصطفی امام، مدیر مرکز نجوم آوا استار و دبیر چهارمین دوره رقابت جامع منجمان ایران( استار کاپ) در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: این رقابت در چهار بخش انفرادی، گروهی، عکاسی نجومی و بخش آموزشی (ویژه افرادی است که قصد دارند در دوره های بعدی این رقابت شرکت کنند) بر گزار می شود.

وی افزود: بخش داوری و آموزشی این رقابت بر عهده تیمی از نخبگان و مدال آوران المپیاد نجوم کشور است. حدود پانزده نفر از مدال آورندگان المپیادهای جهانی و کشوری در این دور از رقابت به داوری می پردازند.

وی اظهار کرد: این رقابت در چهار بخش کتبی، رصدی، شفاهی و گزارش نویسی برگزار می شود. در نهایت برندگان مشخص و به نفرات برتر جوایزی اهدا می شود. کاپ این رقابت به نفر اول بخش انفرادی( بخش اصلی) تعلق می گیرد. جایزه نخست این دور از رقابت یک سکه طلا است. به ترتیب به نفر دوم و سوم این بخش نیز نیم سکه و ربع سکه تعلق می گیرد.

وی بیان کرد: در بخش گروهی( این گروه ویژه کسانی است که تازه به این عرصه ورود پیدا کرده اند و به صورت مشترک با سایر گروه ها به رقابت می پردازند) نیز به تیم برتر یک ربع سکه اهدا می شود. همینطور در بخش عکاسی نیز به نفر اول یک ربع سکه داده می شود.

امام به شرایط سنی این رقابت اشاره کرد و گفت: رده سنی خاصی برای حضور افراد در این دوره رقابت ها وجود ندارد و شرکت برای تمامی افراد آزاد است. در دوره پیشین کوچکترین شرکت کننده یازده سال و بزرگترین آنها حدود هفتاد سال سن داشت. در این دوره از رقابت نیز بیش از 90 درصد شرکت کنندگان را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می دهند. همچنین در دوره های پیشین هر سال حدود 120 نفر در این دور از رقابت ها شرکت می‌کردند امسال به دلیل تقاضای بیشتر شرکت کنندگان قصد داریم مجوز حضور 150 نفر در پارک ملی کویر( کاروانسرای قصر بهرام) را دریافت کنیم.

مدیر مرکز نجوم آوا استار به ویژگی های کاروانسرای قصر بهرام پرداخت و گفت: این کاروانسرا( قصر نجومی ها) دارای چند مزیت است. نخست اینکه فاصله زمانی بسیار کمی با پایتخت دارد و در صورت نداشتن غبار، آسمان پاک و قابل قبولی دارد. دوم اینکه این کاروانسرا شرایط اقامتی خوبی دارد و در منطقه حفاظت شده قرار واقع شده و به علت حضور محیط بانان و نیروی انتظامی شرایط امن و ایمنی دارد. سوم اینکه قصر بهرام ، یکی از مناطق جذاب، دیدنی و گردشگری ایران است. از آنجایی که بسیاری از شرکت کنندگان این رقابت از استان های مختلف اصفهان، فارس، تبریز، خوزستان، نواحی شمالی و سایر نقاط کشور  حضور پیدا کرده اند، آثار تاریخی و گردشگری این منطقه می تواند برای این افراد بسیار جذاب باشد.

وی با اشاره به نقش برگزاری این نوع رقابت ها در شناخت بهتر و علاقمندی دانش آموزان به علم نجوم گفت: هم اکنون دانش آموزان در فضای خشک مدرسه ارتباط زیادی با یادگیری مباحث ریاضی و نجوم، برقرار نمی کند. این نوع رقابت ها فقط رصد اجرام با تلسکوپ نیست بلکه این رقابت ها بخش های محاسباتی دارد که فرد باید مهارت ریاضی و فیزیک خوبی داشته باشد. اهمیت این موضوع باعث شده است که بسیاری از مدارس، فرهنگسراها و پژوهشسراها، درخواست کلاس های آموزشی برای استار کاپ داشته باشند. دانش آموزان به علت کاربردی بودن و مشاهده عملی به سمت یادگیری مباحث ریاضی و نجوم سوق داده می شوند. در واقع یکی از هدف های مهم و اصلی ما از برگزاری این دوره رقابت ها ایجاد علاقمندی در دانش آموزان با مباحث ریاضی و فیزیک و سوق دادن آنها به سمت المپیادها است.

به گفته دبیر چهارمین دوره رقابت جامع منجمان ایران ، یکی دیگر از مزیت های برگزاری این دوره از رقابت ها، آشنایی دانش آموزان با دارندگان مدال های المپیادهای جهانی و مشاوره از این افراد است.

وی افزود: حضور دانشجویان در این دوره از رقابت ها نیز می تواند انگیزه ای برای ادامه راه این افراد ایجاد و آنها را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا گرایش کیهان شناسی و  اختر فیزیک ترغیب کند. همچنین برگزاری این دوره از مسابقات برای افراد عادی و غیر مرتبط با رشته نجوم نیز می تواند لذت بخش باشد و آنها را نسبت به یادگیری مسایل نجوم تشویق کند.

وی درباره نحوه برگزاری این دوره از رقابت استارکاپ گفت: چهارمین دوره رقابت جامع منجمان ایران روز پنج شنبه هشت صبح در سازمان جغرافیایی کشور افتتاح می شود. پس از آن شرکت کنندگان به سمت کاروانسرای قصر بهرام( منطقه حفاظت شده) حرکت و  در آنجا مستقر می شوند.

امام بیان کرد: این رقابت رسما از ساعت هفت بعد از ظهر آغاز می شود. نخست بخش کتبی این رقابت از ساعت هفت آغاز و تا ساعت نه ادامه دارد. این بخش شامل 40 سوال تستی است. سوال های تستی این بخش شامل موضوع های مختلف نجوم، رصد، اختر فیزیک، شناخت آسمان، پدیده‌های رصدی و عکاسی نجوم است.

وی تصریح کرد: سپس این رقابت تا پنج صبح در سایر بخش ها ادامه پیدا می کند. در بخش رصدی لیستی از کم عمق ترین اجرام آسمان به افراد داده می شود و آنها موظفند در مدت 3 ساعت این اجرام را با نقشه( استفاده از تلسکوپ کامپیوتری مجاز نیست) شناسایی و رصد کنند و به داورشان نشان دهند.

وی ادامه داد: در بخش شفاهی عمدتا شناخت و پیمایش آسمان است. در این بخش شناخت افراد نسبت به صور فلکی  به صورت چهره به چهره و با طرح سوال مورد ارزیابی قرار می گیرد. همزمان با آن، بخش رصد اجرام نیز برگزار می شود. پس از آن مرحله گزارش نویسی است. در این بخش افراد باید با استخراج دیتاهای علمی( شامل طراحی جرم و یک سری پارامترهای دیگر)، جهت جرم را تشخیص دهند و اعلام کنند میدان دید تلسکوپ شان چقدر است. در نهایت بالاترین فرد که امتیازی بیشتری از تمام این مراحل را دارد، به عنوان نفر اول انتخاب می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا