جزئیات اجرای آیین نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان

دکتر غلامعلی منتظر ،معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان با بیان اینکه بنياد ملي نخبگان در سال جاري براساس سند راهبردي کشور در امور نخبگان به دنبال شناسايي، هدايت، توانمندسازي صاحبان استعدادهاي‌ برتر و زمينه‌سازي براي اثرگذاري تخصصي نخبگان در جامعه است،گفت: محدوده وظايف بنياد ملي نخبگان به طبقه برگزيده جامعه محدود مي‌شود؛ به عبارت ديگر برنامه‌هاي بنياد براي توانمندسازي لوکوموتيورانان قطارهاي علم و فناوري کشور در همه زمينه‌ها و شاخه‌هاست.

وی با اشاره به بازبینی تمامي آيين‌نامه‌هاي بنياد ملي نخبگان در سال گذشته افزود: براساس تغييرات و تصويب آيين‌نامه‌هاي جديد، بنياد تلاش کرده است شاخص‌هاي دقيق‌تري را براي شناسايي اجتماعات نخبگان در عرصه‌هاي مختلف تدوين کند تا براساس آن شناسايي و ايجاد محيط براي توانمندسازي آنان با سرعت و تاثيرگذاري بيشتري صورت پذيرد.

منتظر تصریح کرد: براساس رويکرد جديد بنياد ملي نخبگان مبني بر برون‌سپاري در امور  اجرايي و پرهيز از تصدي‌گري در امور اجرايي، از سال جاري بنياد ملي نخبگان تمامي جشنواره‌هاي برگزارشده از سوي نهادها و دانشگاه‌هاي مختلف مانند دانشگاه آزاد اسلامي، پارک‌هاي علم و فناوري، بسيج و غيره را بر اساس ضوابط خود تحت نظارت قرار خواهد داد و پس از بررسي‌هاي لازم، افراد برگزيده اين جشنواره‌ها را در صورت کسب امتيازات لازم مورد حمايت قرار مي‌دهد.

برگزاری 8 جشنواره در حوزه خلاقيت و اختراع از تابستان سال جاری

وی با بیان اینکه در سال جاری 8 جشنواره در حوزه خلاقيت و اختراع در سراسر کشور و با عنوان «جشنواره‌هاي منطقه‌اي رويش» برگزار خواهد شد،خاطرنشان کرد: بنياد ملي نخبگان تمامي اين جشنواره‌ها را که از تابستان آغاز مي‌شوند، تحت نظارت قرار مي‌دهد و براساس ضوابط مشخص افراد صاحب استعداد برتر را شناسايي مي‌کند و مورد حمايت و هدايت قرار خواهد داد و تمام تسهيلات در نظر گرفته‌شده براي افراد تحت حمايت بنياد ملي نخبگان در راستاي ارتقاي توانمندسازي اين افراد در حوزه فعاليت خود و جلوگيري از پراکنده‌کاري در نظر گرفته شده است.

ارائه تسهيلات نظام‌ وظيفه تخصصي به دانش آموختگان برتر

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان تصریح کرد: از ابتداي ارديبهشت سال جاري، دانش‌آموختگان برتر در مقاطع کارشناسي ‌ارشد و دکتري که در شرکت دانش‌بنيان مشغول فعاليت هستند، مي‌توانند با معرفي شرکت مزبور و پس از بررسي‌هاي بنياد ملي نخبگان، از تسهيل نظام‌ وظيفه تخصصي برخوردار شوند. به اين ترتيب که فرد نصف مدت معمولي سربازي را مي‌تواند با گذراندن يک طرح پژوهشي در يکي از مراکز مورد تاييد ستاد کل نيروهاي مسلح سپري کند.

وی افزود: با توجه به تسهيلات در نظر گرفته‌شده براي حوزه علم و فناوري، جامعة هدف در حوزه علم و فناوري متشکل از سه گروه «دانشجويان صاحب استعداد برتر»، «دانش‌آموختگان‌برتر» و «اعضاي هيئت علمي کارآمد» است.

منتظر خاطرنشان کرد: طبق آيين‌نامه‌هاي جديد بنياد ملي نخبگان، مجموع فعاليت‌هاي نخبگاني افراد در طول دوران تحصيل ملاک ارزش‌يابي محسوب خواهد شد و اگر دانشجو بتواند توانمندي‌هاي خود را در ميان همتايان خود در دانشگاه به اثبات برساند، از سوي دانشگاه به بنياد معرفي مي‌شود و در صورت کسب امتيازات لازم مي‌تواند از تسهيلات گسترده‌اي در زمينه‌هاي آموزشي، تحقيقاتي و نوآوري برخوردار شود.

 

وی با بیان اینکه چهار نوع جايزه آموزشي، پژوهشي، فناوري و فرهنگي‌ براي دانشجويان ‌برتر دانشگاهي درنظر گرفته شده است ، تاکید کرد: دانشجويان صاحب استعداد برتر تمام دانشگاه‌هاي کشور و از جمله دانشگاه آزاد اسلامي يا دانشگاه فرهنگيان مي‌توانند از آن برخوردار شوند، چراکه بنياد براساس رويکردهاي جديد تفاوتي ميان دانشگاه‌ها قائل نمي‌شود.

وی از بهره مندی حدود 4000 نفر براساس مقررات جديد از تسهيلات دانشجويي بنیاد ملی نخبگان تاکنون خبرداد و گفت: هم‌چنين طبق آيين‌نامه‌هاي پيشين حدود 1900 نفر تحت حمايت قرار گرفته بودند که از اين تعداد تنها حدود 400 نفر در دوره تحصيلات تکميلي حضور داشتند، اما با توجه به حساسيت تحصيلات تکميلي، در دور جديد تسهيلات بنياد به سمت دوره تحصيلات تکميلي متمايل شده است، به‌طوري‌که حدود 2000 نفر از 4000 نفر مشمول اين تسهيلات، دانشجويان دوره کارشناسي ‌ارشد و دکتري هستند.

پرداخت ماهانه 900 هزار تومان به دانشجویان دکتری نخبه

منتظر افزود: درحال حاضر به دانشجوي دکتري به ازاي هر ماه فعاليت آموزشي، پژوهشي يا فناورانه در دانشگاه ماهانه 900 هزار تومان پرداخت مي‌شود. از طرفي اگر دانشجوي دوره تحصيلات تکميلي بخواهد به فرصت مطالعاتي اعزام شود، به مدت 9 ماه و ماهانه معادل 1000 دلار از سوي بنياد به او پرداخت خواهد شد و اگر همراه با همسر اعزام شود، اين مبلغ به 1400 دلار افزايش مي‌يابد.

وی با اشاره به ضرورت نقش فرهنگ‌ در برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان،گفت: پيرامون تسهيلات ازدواج، علاوه بر هديه ازدواج، تسهيل وديعه مسکن نيز به منظور ترغيب و تشويق دانشجويان دوره کارشناسي‌ ارشد و دکتري به ازدواج و تشکيل خانواده، براي دانشجويان درنظر گرفته شده است. ضمن اين‌که برخلاف بقيه تسهيلات بنياد که مدت زمان يک‌ساله دارند، افراد مي‌توانند از تسهيل وديعه مسکن تا پايان دوران تحصيل خود برخوردار شوند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان که طی یادداشتی در ماهانه سرآمد آیین نامه های بنیاد را تشریح کرده است، با تاکید بر اینکه براي شناسايي دانش‌آموختگان برتر، معيارهاي مشخصي پيش‌بيني شده و هم‌چنين دايره شناسايي دانش‌آموختگان ‌برتر گسترش يافته است،افزود: طبق آيين‌نامه‌هاي جديد، افراد فقط با داشتن دو مقاله و معدل بالاي 17 نمي‌توانند از تسهيلات دانش‌آموختگان ‌برتر استفاده کنند. با توجه به تبعات منفي اين سياست مبني بر تبديل فرايند مقاله‌نويسي به مقاله‌سازي و حتي مقاله‌فروشي، مجموع فعاليت‌هاي افراد در دوران تحصيل، ملاک بنياد ملي نخبگان براي شناسايي دانش‌آموخته‌ برتر است.

وی ادامه داد: دانش‌آموخته ‌برتر مي‌تواند از تسهيلات متنوعي مانند نظام ‌وظيفه تخصصي، طرح شهيد چمران ويژه دانش‌آموختگان دوره دکتري (حداکثر دو سال به‌عنوان پژوهش‌گر دوره دکتري در دانشگاه فعاليت کنند و تمام هزينه‌هاي فرد در طول اين مدت توسط بنياد پرداخت خواهد شد)، وام خريد مسکن (يک ميليارد ريال) و ديگر تسهيلات برنامه‌ريزي‌شده برخوردار شود. هم‌چنين طبق مصوبه شوراي عالي جذب، اگر بنياد فردي را به‌عنوان دانش‌آموخته ‌برتر براي عضويت در کادر هيئت علمي به دانشگاهي معرفي کند، دانشگاه موظف است ظرف مدت حداکثر دو ماه نتيجه بررسي او را اعلام کند.

منتظر تاکید کرد: از سوي ديگر اگر دانشگاه دانش‌آموخته ‌برتر را به‌عنوان عضو هيئت علمي بپذيرد، 200 ميليون ريال اعتبار به دانشگاه و 200 ميليون ريال اعتبار خريد لوازم آزمايشگاهي و تجهيزات به فرد تعلق مي‌گيرد. به اين ترتيب دانشگاه با پذيرش اين فرد مي‌تواند از حضور يک دانش‌آموخته برتر با سطح علمي بالا و پشتوانه مالي خوب برخوردار شود. از آن‌جا که در اين طرح نيز شناسايي دانش‌آموخته ‌برتر با ضوابط بنياد ملي نخبگان و توسط دانشگاه صورت مي‌گيرد، سبب جلوگيري از رانت احتمالي نيز خواهد شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان با بیان اینکه بنياد ملي نخبگان در سال جديد برنامه‌هايي نيز ويژه اساتيد سرآمد در دانشگاه‌ها دارد،اظهارکرد: بر اساس آيين‌نامه‌هاي جديد، فعاليت‌هاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها در چهار حوزه «آموزش»، «پژوهش»، «فناوري»، «مديريت  فرهنگي» مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت و اگر فرد در يکي از اين زمينه‌ها امتيازات لازم را کسب کند، مي‌تواند از تسهيلات درنظر گرفته‌شده براي ارتقاي فعاليت خود در همان حوزه برخوردار شود.

وی افزود: بنياد ملي نخبگان هم‌چنين از برگزيدگان ادبي کشور در دو گروه سرآمدان ادبي و استعدادهاي‌ برتر ادبي حمايت مي‌کند. با توجه به پيشينه غني فرهنگي کشور و جايگاه رفيع ايران در ادبيات دنيا، طبق آيين‌نامه‌ حمايت از برگزيدگان ادبي که در پايان سال 93 به تصويب رسيد، از سال جاري و با کمک نهادها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط مانند وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، فرهنگستان زبان و ادب و ديگر نهادهاي مرتبط، امکانات خوبي براي ارتقا و رشد افراد مستعدِ فعال در حوزه ادبيات برنامه‌ريزي شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا