آزمایش خون و بزاق، آینده تشخیص سریع سرطان

آزمایش خون یا بزاق، روش‌های ساده و غیرتهاجمی هستند که اطلاعات بسیار زیادی در مورد وضعیت سلامت افراد در اختیار پزشکان قرار می‌دهند.

پژوهشگران دانشگاه فناوری کوئینزلند (QTU) در تحقیقات خود، به دنبال توسعه آزمایش‌های ساده‌ای با استفاده از بزاق و خون هستند که به تشخیص سریعتر انواع مختلف سرطان کمک می‌کنند.

از اوایل سال جاری میلادی (2018)، محققان این دانشگاه، درحال بررسی اثربخشی آزمایش بزاق برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای تشخیص سرطان‌های گلو هستند. بررسی نمونه بزاق، یک روش غیرتهاجمی برای غربالگری افرادی است که احتمالا ناقل ویروس HPV هستند. درصورت مثبت بودن نتایج آزمایش، فرد ناقل ویروس باید به صورت منظم برای اطمینان از مبتلا نشدن به سرطان گلو، چک‌آپ شود.

چامیندی پونیادرا (Chamindie Punyadeera)، دانشیار دانشگاه کوئینزلند و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: توسعه روش‌هایی برای تشخیص سریع و آسان‌تر بیماری‌ها، خطر حاد شدن بیماری و احتمال مرگ افراد را کاهش می‌دهد. تشخیص مبتنی بر بزاق یک روش آسان، کم هزینه و غیرتهاجمی برای تشخیص عفونت HPV است. درعین حال، به نظر می‌رسد که آزمایش بزاق از پتانسیل تشخیص سایر مشکلات نیز برخوردار باشد.

بجز آزمایش بزاق، این گروه تحقیقاتی درحال بررسی روشی موسوم به بیوپسی مایع (liquid biopsy) برای تشخیص سریع و آسان سلول‌های سرطانی در بدن هستند.

بیوپسی مایع، جایگزین ساده و غیرتهاجمی برای بیوپسی‌های متداول محسوب می‌شود. از این طریق پزشک می‌تواند تنها با یک آزمایش خون ساده، طیف وسیعی از اطلاعات را درباره تومور سرطانی به دست بیاورد. درنتیجه، شناسایی خوشه‌ای از سلول‌های سرطانی درحال گردش (CTC) در خون فراهم می‌شود.

محققان در تحقیقات خود دریافتند که حضور یا غیبت این خوشه‌های CTC در خون بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن می‌تواند برای ارزیابی گسترش (متاستاز) سرطان به سایر نقاط بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

خوشه‌های CTC نشان‌دهنده میکرو متاستاز هستند که تا 6 ماه قبل از بروز ماکرو متاستاز، قابل شناسایی هستند. از این طریق، احتمال تشخیص سریعتر خطر گسترش سرطان به سایر نقاط بدن فراهم شده و پزشکان می‌توانند گزینه‌های درمانی دیگری برای بیمار در نظر بگیرند.

نبود خوشه‌های CTC در بدن مبتلایان به سرطان سر و گردن نیز بدین معنی است که خطر گسترش سیستمیک سرطان به نقاط دیگر بدن وجود ندارد.